Časopis Umělec 2009/2 >> Gini Müllerová. 2008. Frašky performativního. Divadlo, aktivizmus a politiky odlišnosti. Vídeň: turia + kant (republicart 7). 184 stran. Přehled všech čísel
Gini Müllerová. 2008. Frašky performativního. Divadlo, aktivizmus a politiky odlišnosti.   Vídeň: turia + kant (republicart 7). 184 stran.
Časopis Umělec
Ročník 2009, 2
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Gini Müllerová. 2008. Frašky performativního. Divadlo, aktivizmus a politiky odlišnosti. Vídeň: turia + kant (republicart 7). 184 stran.

Časopis Umělec 2009/2

01.02.2009

Meri Disoski | divadlo | en cs de

Gini Müllerová se ve svých Fraškách performativního (Possen des Performativen) zaobírá skrze formy změn a intervencí různými manifestacemi veřejného a kolektivního protestu. Základ rozboru forem politické akce tvoří poststrukturalistické, postdramatické a feministické diskurzy.
Autorka v předmluvě upozorňuje na dvojí významový horizont pojmu „fraška“ (německy Posse), který se objevuje v titulu knihy: V jedné významové rovině zastupuje latinské sloveso „posse“ – zcela ve smyslu Negriho a Hardta – sílu jednání jako „politickou subjektivitu množství (multitude), jako houf, bandu“ (s. 8). V německém pojmosloví se „fraška“ chápe jako setkání divadla a politiky ve smyslu burlesky, humoru a v subjektivizované formě „frašky jako šlágru“. Theatrum posse tedy znamená „vymyslet si blázna, transverzálního, kritického ‚bastarda‘ a nahrát, osvojit si, propojit neučenlivé tělo“ (s. 9).
V první části nastiňuje Müllerová přehledně a kompaktně vývoj a teorii performativního. Autorka vytváří oblouk, který se táhne od hnutí situacionistů založeného v roce 1957 a jejich primárních metod osvojení veřejného prostoru, dérive, přes formy divadla a performance hnutí 68 (s obligátním odkazem na Uniferkelei v NIG univerzity Vídeň) až ke komunikačním guerillám v 90.
letech, jejichž „praxe a techniky (…) spočívají mimo jiné v podrývání, crossdressingu, happeninzích, neviditelném divadlu, vrhání dortů, pošlapávání image a vytváření falešných domovských stránek“ (s. 15). Müllerová začíná odkazem na Nietzscheho, jenž diskuzi o významu performativních procesů spustil, a reflektuje tak pojem performativnosti: Zatímco Austin, na jehož teorii řečových aktů se teoretici a teoretičky performativního odvolávají, se zajímal o efektivitu řečových aktů, zaměřují se poststrukturalisté jako Deleuze, Guattari, Derrida, Butler v teorii dekonstrukce především na takové aspekty, které „vedou k nezdaru komunikačního aktu, čímž se otevírá imanentní subverzivní možnost posunutí kontextu“ (s. 22).
Ve druhé části se Müllerová věnuje dvěma diametrálně odlišným performativním praktikám, pro něž používá pojmy theatrum gouvernemental a theatrum posse. Obě formy mají společné pole působnosti a odvíjejí se jak na globální, tak na lokální úrovni.
S odvoláním na neologizmus gouvernementalité ražený Foucaultem k označení souvislosti mezi „technikami vlády a praktikami ´vlády sama sebe´“ (s. 36) pojímá Müllerová theatrum gouvernemental jako inscenační strategii ve prospěch vlády, která masivně zasahuje do veřejného prostoru.
Autorka diagnostikuje koalici FPÖVP vládnoucí v letech 2000 až 2006 v inscenacích její theatrum gouvernemental jako „autori- tativní mechanismy“ (s. 86). Jako příklad jsou uvedeny inscenace velkých jubileí (60 let od konce války, 50 let státní smlouvy, 50 let rakouského rozhlasu, 10 let EU) vznikající od roku 2005, přičemž virtuálně zinscenované bombardování Vídně Spojenci představovalo více než pochybný vrchol.
„Aktérky/aktéři množství“ (s. 37) by na stejném poli působnosti theatrum gouvernemental rozvíjeli různé techniky a metody theatrum posse, prostřednictvím kterých by vyjádřili svůj odpor ke státní moci divadelní formou. Významný příklad lokálního projevu theatrum posse představuje Volxtheater zřízené v EKH, Ernst Kirchweger Haus, jediném domě, který užívají „političtí aktivisté a aktivistky, kteří mají za cíl osvojit si divadlo jako politický vyjadřovací prostředek aktivizmu“ (s. 99). Jako základ byl použit kolektivní antihierarchický koncept, politické zaměření bylo jasně antirasistické, antisexistické a antinacionalistické (s. 100). Müllerová podává zprávu o přesunutí agitačního prostoru aktérek a aktérů Volxtheater se změnou vlády v únoru roku 2000 z klasického divadelního prostoru na ulici a o experimentu prostřednictvím divadelních akčních forem během demonstrací proti vládě jakožto „části vlny protestu proti vládě ÖVP/FPÖ“ (s. 101). Akční prostor Volxtheater omezený zpočátku „pouze“ na Rakousko se v roce 2001 rozšířil založením VolksTheaterKarawane, na čemž se podílela sama autorka: První mezinárodní cesta zavedla Karawane z Rakouska přes Slovinsko do Itálie – události okolo setkání G8 v Janově, které vyvrcholily sporným zatčením dvaceti pěti aktivistů a aktivistek Karawane, zde nejsou rozebírány. Další formy theatrum posse global identifikuje Müllerová v různých globalizačně kritických hnutích, jak se projevují zhruba ve strategiích Sans Papiers, aktivistických formách v migračně politickém sektoru nebo Kanak Attack.
Třetí část v obrysech nastiňuje úvahy nad proniknutím queer konceptu do heteronormativního divadla a představuje odlišné akční formy a praktiky, zkrátka: queer politics, které se projevují v uskupeních typu Riot Grrrls, Pink Block nebo Transgender Warriors.
Frašky performativního tak symbolizují přehlednou, z hlediska četby přívětivou knihu, ve které se mistrovsky kloubí teoretické formulace z oblasti divadelní vědy a filozofie. V souvislosti s nástinem mnoha různých praktik obsažených v publikaci profituje autorka ze svých obsáhlých divadelně politických zkušeností s Volxtheater a Volxtheaterkarawane; z toho vyplývající „vztah k praxi“ je studii Müllerové více než k prospěchu.
k frašce:
„V pojmu fraška se snoubí divadlo a politika jako prostor reálného, možného, komického a performativního. Kreativní, anarchistický, divadelní konflikt a antagonizmus tkví ve slovese, které lidem dodává schopnost performovat. Z tohoto hlediska odkazuje fraška v podstatě na performativní politicko-divadelní sílu jednání. Divadelní subverze theatrum posse představuje odlišnou možnost kritiky reprezentace a mocenských vztahů, posunutí jejich kontextu a vznesení požadavku, žádosti prostřednictvím vlastního odlišného konání.“ (s. 141)

k Volxtheaterkarawane:
„Tvorba kontra-publicity skrze mediální projekty, diskuse a Volxtheater znamenala v neposlední řadě svázanost vznikání obrazů a znázorňování předchůdců v politických projektech s konkrétními požadavky a cíly. Mnoho pokusů se nezdařilo nebo narazily na předsudky dobře míněných objasnění popřípadě dodatečné obrazové produkce. Přesto se hodnota zkušenosti a experimentů, výměny a rozboru odrazila v organizačních formách praktickým vyzkoušením, čímž se zvýšila kvalita, což umožnilo snadněji uchopit romantickou teorii a praktický chaos. A nejen zde se na konci projektu objevily nevyhnutelné otázky po smyslu: Co znamená vlastní jednání? Jak lze zlepšit propojení, spolupráci a politickou organizaci? Jakým způsobem je možné zabránit vnitřní zastupitelské politice, patriarchálnímu mocenskému chování a opakování hierarchických struktur? Do jaké míry je efek-tivní jednání politické skupiny, která vznáší požadavky ze strany kapitálu, státu a patriarchátu a jejíž účinek vyvolává v systému z drtivé většiny jen jakýsi pocit svědění? Existují možnosti změny jiným způsobem, než permanentně narážet hlavou do zdi a pravidelně dostávat pohlavky od státní moci? A jak se může ve „frašce“ rozvinout moc jednání?“ (s. 110)

ke Queer:
„Na začátku mého konceptu theatrum posse stojí – ostatně jako na začátku queer teorie – zájem o odlišnost, uznání různorodosti. Jiní jsou spoluhráč/ka, divák/divačka, spojenec/spojenkyně. Judith Butlerová a další ukázaly jak v teorii, tak v praxi, že dekonstrukce identity nemusí nutně znamenat zrušení politiky. Nejde zde o míru přičítání důležitosti postmodernímu návratu k soukromí a redukci performativní subverze crossdressingu a večírků. Politika jako sféra jednání a výkonu moci musí být neustále nově konstruována a ověřována. V takovém kontextu představují město, jeviště a další místa důležité veřejné prostory pro konflikt.“ (s. 141)






Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem
„Musíš člověku třikrát potřást rukou a přitom mu upřeně hledět do očí. To je způsob, jak si s jistotou zapamatovat jméno. Takhle jsem si postupně pamatoval jménem pět tisíc lidí, kteří kdy přišli do Horse Hospital radil mi naposledy Jim Hollands, autor experimentálních filmů, hudebník a kurátor. Dětství prožil v těžké sociální situaci a často žil na ulici. Živil se také jako dětský prostitut a…
Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
MIKROB MIKROB
"Sto třicet kilo tuku, svalů, mozku a čisté síly na současné srbské umělecké scéně soustředěných do 175 cm vysokého, 44 let starého těla. Jeho majitel je známý pod množstvím jmen, včetně pojmenování Bambus, Mexikán, Ženich, Sráč, ale nejčastěji je známý jako hrdina všech ztroskotanců, bojovník za práva bezdomovců, lidový umělec, bavič maloměšťáků, domácí anarchista, sběratel desek, milovník…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
První rozsáhlá próza autora komiksu 96 hodin u Vokouna na statku. Po úvodních několika stranách, ve kterých se ještě čtenář...
Více informací...
6 EUR
6 USD
Podvečerní snímek na Krušné hory a Hnědouhelný důl Bílina, 2013, 225 x 150 cm, print on vinyl
Více informací...
580 EUR
625 USD
Kniha kreslených příběhů francouzské umělkyně Mad Meg s liberální, bezpečnostní a ekonomistickou tématikou určenou všem nebohým...
Více informací...
11 EUR
12 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS LONDON

 

SKLAD
Arch 8, Resolution Way, Deptford

London SE8 4NT, Spojené Království
Otevřeno na objednávku.

 

KANCELÁŘ
7 West Street, Hastings
East Sussex, TN34 3AN
, Spojené Království
Open on appointment
 

Ivan Mečl
ivan@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082

DIVUS
NOVA PERLA
Kyjov 37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

divus@divus.cz
420 222 264 830, +420 602 269 888

Otevřeno denně od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

DIVUS BERLIN
Potsdamer Str. 161, 10783 Berlin, Germany

berlin@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150
Otevřeno na objednávku.

 

DIVUS VÍDEŇ 
wien@divus.cz
DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSKVA & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS