Časopis Umělec 1999/4 >> Radek Váňa: Fenomén Nike i Eurotel útok s přehledem odrazily Přehled všech čísel
Časopis Umělec
Ročník 1999, 4
2,50 EUR
3 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Radek Váňa: Fenomén Nike i Eurotel útok s přehledem odrazily

Časopis Umělec 1999/4

01.04.1999

reviews | en cs

Výstava je taková chladná. Není to ostýchavá distance Markéty Othové a už vůbec ne barokní představení Veroniky Bromové. Je prostě chladná. Čím to je, když instalace Kateřiny Vincourové byly vždycky spojované s měkkostí, ženským pohledem a emocemi?
Důvodů je víc. Především - tohle není instalace, ale výstava. Návštěvník už není účastníkem (jako ještě mezi obřími balóny ve Špálovce), ale divákem. Nadlidské měřítko nafukovacích soch sice určitou tělesnou odezvu vyvolá, ale objekty se nabízejí výhradně oku. A oko je studená, pátravá bulva.
Paralelně s formální proměnou došlo i ke změně obsahu. Místo ne zcela přesně uchopitelných významů závislých i na tělesně-emotivní reakci návštěvníka tady máme před sebou výpověď. Je to výpověď nejednoznačná a určitá ambivalence by mohla být jedině prospěšná. Alespoň u první obří tašky to tak je. Krémově bílá, tak trochu sociálně vybledlá nebarva, tvar nic moc, hlavně, že je velká s pořádnýma ušima. Když jí obejdeme, objevíme průhlednou boční stěnu (lezou po ní masařky) a pohled do nitra tašky. Ta je akorát tak velká, že se do ní vejde matrace pro jednoho/jednu. Polštář, prostěradlo, rozhrnutá deka je spíš velký hadr na podlahu. U svítící staré stolní lampičky úpěnlivě klečí obýváková soška ženy. Nejasný příběh něčí osamělosti, vzpomínek obklopených bezútěšnou prázdnotou vytloukanou obsesivním nakupováním. (Shopping Bag Is My Home se v počátku devadesátých let jmenovala berlínská instalace skupiny Art In Ruins.) Tady se ambivalence pojí s intimním rozměrem a objekt funguje.
Výborně vypadá na první pohled další taška, dvoumetrová černá Nike, jejíž logo je zároveň okýnkem dovnitř. Jeskyně je to ale temná a pustá - v černé tašce Nike jsou jenom černé boty Nike. Mohl by to být náhrobek samoty ve světě konzumní komunikace, kde i hluboko uvnitř nenajdeme zase nic jiného než signální komunikační znaky - tu “správnou” značku a trendy design. Tahle “mesidž” je ale narušená. Ne však pozitivním fetišistickým vzrušením autorky, ale stejnou bakelitovou lampičkou jako v první tašce. Proč tam vůbec je? Je její symbolika tak důležitá nebo je to prostě jen dobře vypadající nápad? Když jí pak vidím ještě ve třetí soše, už ji opravdu nemám rád. Právě tady se z nejasnosti stává konfúznost. Potvrzuje to i adorace výstavy Josefem Brožem v Ateliéru (č. 11/99). Hovoří o “pustině globalizace”, “hlubinné prázdnotě všudypřítomné globální komunikace”, ale o téhle tašce napíše jen, že “by mohla být reklamou na jednu z nejznámějších sportovních firem”. Problém je, že by opravdu mohla.
Nejambicióznější je pětimetrový kus CALL... Reklamní nafukovací mobily jako nohy obřího pavouka sice nevypadají dobře, ale daly by se interpretovat různými způsoby jako výpověď o globální pavučině. Jenže k tomu nemám už vůbec chuť, k té produkci potenciálního významu, protože jsem před rokem viděl prakticky totožnou formu v souvislosti se zcela neškodným likérem Malibu...
Připadá mi to, jako by se Kateřina cítila svojí pozicí - naší v této chvíli v zahraničí nejúspěšnější umělkyní - nucená vystoupit ze světa intimně prožívaných zážitků a ukázat, že neumí pouze intuitivně zprostředkovat velmi osobní pocity z určité podivnosti naší současnosti, ale je schopná i reflexe - u nás velmi oblíbené, protože velmi abstraktní - globalizace.






Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Nevydařená koprodukce Nevydařená koprodukce
Když se dobře zorientujete, zjistíte, že každý měsíc a možná každý týden máte šanci získat na svůj kulturní projekt peníze. Úspěšní žadatelé mají peněz dost, průměrní tolik, aby dali pokoj a neúspěšné drží v šachu ta šance. Naprosto přirozeně tedy vznikly agentury jen za účelem žádání a chytré přerozdělování těchto fondů a také aktivity, které by bez možnosti finanční odměny neměly dostatek…
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce
Amerického básnika pozvali do Bílého domu, aby jim přečetl svou kontroverzní vykradačskou poezii. Vyfintěn a připraven dělat si věci po svém dospívá ke „skandálnímu“ zjištění, že již nikomu nic nevadí a že místo narážení hlavou do obecných zdí, je lepší stavět vlastní zdi či alespoň zíďky.
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Limited edition of 500 large posters for Mike Diana's show in London, 2012. Size 100 x 70 cm. Printed on fine coated paper.
Více informací...
20 EUR
21 USD
Masonic Pasha, 2014, acrylic painting on paper, 38 x 28, framed
Více informací...
550 EUR
567 USD
From series of rare photographs never released before year 2012. Signed and numbered Edition. Photography on 1cm high white...
Více informací...
220 EUR
227 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS LONDON

 

SKLAD
Arch 8, Resolution Way, Deptford

London SE8 4NT, Spojené Království
Otevřeno na objednávku.

 

KANCELÁŘ
7 West Street, Hastings
East Sussex, TN34 3AN
, Spojené Království
Open on appointment
 

Ivan Mečl
ivan@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082

DIVUS
NOVA PERLA
Kyjov 37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

divus@divus.cz
420 222 264 830, +420 602 269 888

Otevřeno denně od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

DIVUS BERLIN
Potsdamer Str. 161, 10783 Berlin, Germany

berlin@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150
Otevřeno na objednávku.

 

DIVUS VÍDEŇ 
wien@divus.cz
DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSKVA & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS