Časopis Umělec 2003/3 >> Cena plechového metálu Přehled všech čísel
Cena plechového metálu
Časopis Umělec
Ročník 2003, 3
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Cena plechového metálu

Časopis Umělec 2003/3

01.03.2003

Redakce | commentary | en cs

Také na závěr roku 2003 byla udělena Cena Jindřicha Chalupeckého. Jejím laureátem se stal Michal Pěchouček. Cena, již s oblibou i ironií srovnáváme s britskou Turner Prize, tak ustála další rok, přestože prochází zásadní proměnou svého významu. Donedávna byla zásluhou jejího zakladatele a prezidenta Václava Havla úzce spjata s hodnotami režimu nastoleného po přelomových událostech v roce 1989. Vždyť také vznikla hned v roce 1990 a naplnila přání výtvarných umělců vyzdvihnout historií nezatížené kvality a vzájemnou soutěž. Pravidelně nastavovala laťku pro méně odvážné kurátory a galeristy, ale sama nezprodukovala průlom mezi veřejnost, zahraniční kurátory nebo na umělecký trh. Právě proto, že Čechy nejsou Británie a Cena Jindřicha Chalupeckého není tou Turnerovou, zůstávalo pouhé “udělení” bez odezvy.

Zmizely však také sympatie Národní galerie a z prezidenta se stal “mimořádný” řadový občan. Po loňském hostování v brněnském Domě umění, které výtvarná obec hodnotila jako osvěžení, ale všehovšudy znamenalo odchod ze světel ramp, se cena letos vrátila do hlavního města. Přijala ji Futura – prostor, který se sice etabluje, ale doposud vstoupil pouze do povědomí nejužší výtvarné obce. Václav Havel tentokrát cenu osobně předal, ale už neplatí, že kde je Havel, tam se městnají davy, novináři a televizní štáby… Z Ceny Jindřicha Chalupeckého se možná stává jedna z cen, kterých přinejmenším letos vyrašilo jako hub po dešti a které výherce na krátký čas opravdu podpoří, dají mu peníze, pobyt v cizině či alespoň katalog, ale nevypustí jej ze zakouřené jedové chýše umělecké komunity.
Ocenění Michala Pěchoučka se všeobecně kvituje, přestože se po vágní přehlídce všech pěti nominovaných více skloňovalo jméno Ján Mančuška. Stále častěji se však objevují výhrady k malé medializaci ceny, strategii vůči publiku i obeznámenosti mezinárodní (!) poroty s dlouhodobějším přínosem nominovaných. Požádali jsme tři osobnosti české výtvarné scény, aby letošní ročník krátce komentovali.

Jiří Ptáček




Chalupeckého cena je již zajetá ve vyhloubených kolejích, což je jednak dobrá zpráva (kontinuita je důležitá pro situaci současného českého umění a zajišťuje minimálně jednou do roka povinný zájem médií) a jednak důvod k otázkám typu: nepohybuje se již stroj dopředu až příliš stereotypně?, není čas k nějaké radikálnější úpravě její dramaturgie?

Letošní vítěz, úspěšný hypnotizér Pěchouček, byl vybrán ze silné skupiny uchazečů. Mančuška a Kintera jsou nejlépe zorientovaní umělci své generace, pohybují se v mezinárodním kontextu a jde jim to; Šerých drží kvalitu, jeho “řeč” je v aktuálním českém kontextu velmi důležitá. V takové konstelaci vlastně není výběr vítěze příliš důležitý. Vítěz není jeden, ale všichni… pouze “v jednotě je síla”. Společnost J. Chalupeckého ocení vítěze standardním způsobem, ale v zájmu českého umění by bylo prezentovat všechny finalisty (zvláště ty letošní), více s nimi pracovat a hlavně více se snažit prosazovat je v zahraničí. Jiný smysl přeci taková instituce ani nemůže mít. Domácí média v adekvátní prezentaci ceny selhávají, protože chybějí skuteční výtvarní kritikové a “vyšší zájmy” jsou výrazně mimoumělecké. Z finančních důvodů nelze rozpoutat ani efemérní televizní kampaň, která by asi jediná udělala z ceny viditelnější spektákl. Bez něj se ale lze obejít, jestliže hlavním kritériem je kvalita a stanovování hodnotového měřítka (Co je aktuální a vnitřně konzistentní postoj / přístup v současném umění?). Bylo by asi dobré omezit veškerý “výtvar” a snažit se více třeba o vylepšení internetové stránky (aktualizace chybí ještě deset dní po vyhlášení laureáta a v jeho jméně řádí on-line šotek) a o vydání katalogu...

David Kulhánek (teoretik a kurátor galerie Display)




Poslední léta ukázala, že Chalupeckého cena se pozvolna, ale nezadržitelně přesunuje ze sféry “oficiální” do “neoficiální”. Jestliže ještě před dvěma lety probíhala na půdě největší české výstavní instituce (Národní galerie) a nyní se její konání střídá mezi Brnem (Dům umění) a Prahou (Futura), neznamená to, že by tím ztrácela důstojnost, ale určitě ztrácí věhlas. V malých prostorech je přístupná daleko užšímu okruhu diváků, obrácení zad vůči kulturnímu establishmentu - byť legitimní - jí navíc způsobilo odliv pozornosti médií. Na samotné výsledky soutěže to přitom má paradoxně pozitivní vliv. Loňské i letošní výstavní finále totiž působilo daleko dynamičtějším dojmem než unavené instalace na ochozu dvorany Veletržního paláce. Chalupeckého cena je tedy ve stejné pozici jako řada jiných zdejších aktivit na poli současného výtvarného umění: stáhnutí do “undergroundu” jí přidalo na kvalitě, ale sebralo zájem veřejnosti. V případě soutěže s tím však jde ruku v ruce zásadní nebezpečí. Pokud jí mediální “neviditelnost” způsobí odchod sponzorů, položí ji to na lopatky.

Jan H. Vitvar




Chalupáři 2003
Na rozdíl od několika posledních ročníků, kdy jsem občas měl pocit, že k výběru mezi finalisty si stačí podat přihlášku, se letošní akce týkala i těch, kteří by se sami do soutěže nehlásili. Tato “trpná” forma účasti v soutěži byla pro mne asi nejvýraznějším pozitivem akce. Rozumně se rozrostl i počet finalistů a jejich prezentace se opět vrátila do Prahy. Všechno tedy na dobré cestě, akorát mě zase nikdo nikam nevybral. Ale dobře mi tak, protože jsem se poslední roky po výstavách nějak moc nepředváděl - a za co jiného by ta cena měla být. Za dobročinnost to nebude. Znám spoustu umělců, kteří převádějí slepce přes přechod, nakupují stužky, srdíčka a Nové Prostory... a taky nic. O to větší může mít člověk radost, když se laureátem stane umělec, který se s tímto životním postojem identifikuje, nebo to alespoň zvládá dlouho a přesvědčivě markýrovat.

Kusý výčet pozitiv letošních Chalupářů by mohl skončit větou ve smyslu “sláva vítězům, čest poraženým”, ale nějak by mi to nesedělo. Zase tak nadšený jsem při svých dvou návštěvách galerie Futura nebyl. Takže přidám odstavec kritiky, která si třeba najde své adresáty (i když asi ne).
Hlavním (protože dlouhodobým) problémem zůstává malá medializace šampionátu. Ačkoliv “pamětníci a přímí účastníci prvních kol” jsou ve věku mladších dědečků a soutěž má taky svoje mládí za sebou, do paměti fanoušků z řad širší kulturní veřejnosti se příliš nezapsala. Je ovšem otázka, jestli si to zaslouží. Vím, že žádat o podporu veřejnoprávních médií je absurdní, když tolik třetiligových fotbalových zápasů také marně čeká na zveřejnění, byť v repríze. Mělo by výtvarné umění sportu v televizi bránit? Samozřejmě se lze odkazovat na jakousi vyživovací povinnost ideových rodičů Chalupeckého ceny. Lze ji ale očekávat od člověka, který sice každoročně cenu předává (exprezident Václav Havel - pozn. red.), ale vzápětí se nechává vymalovávat od “bleskového” portrétisty a pomáhá tvorbu takového kýčaře šířit i za hranice? Nebo by bylo lepší, aby kvalita akce byla garantována vždy aktuálním prezidentem? Ten současný spíš zavede něco pro přestárlé tenisty, takže vlastně můžeme být rádi, že si na výtvarné umění kdosi vůbec vzpomněl...
Nezbývá skutečně asi víc než spokojit se s tím, co je, a čekat, až přelezeme pětatřicítku a konečně se nás to nebude týkat.

10.12. 2003, Milan Salák




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Malý průvodce rozsáhlým fotografickým dílem o kterém Tomáš Pospiszyl píše: “Způsob, kterým všední okamžiky zachycuje, nám může...
Více informací...
8,05 EUR
9 USD
29 x 20,5 x 0,7 cm / 32 pages / sérigraphie 10 passages couleur / 200ex
Více informací...
30 EUR
33 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS LONDON

 

SKLAD
Arch 8, Resolution Way, Deptford

London SE8 4NT, Spojené Království
Otevřeno na objednávku.

 

KANCELÁŘ
7 West Street, Hastings
East Sussex, TN34 3AN
, Spojené Království
Open on appointment
 

Ivan Mečl
ivan@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082

DIVUS
NOVA PERLA
Kyjov 37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

divus@divus.cz
420 222 264 830, +420 602 269 888

Otevřeno denně od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

DIVUS BERLIN
Potsdamer Str. 161, 10783 Berlin, Germany

berlin@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150
Otevřeno na objednávku.

 

DIVUS VÍDEŇ 
wien@divus.cz
DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSKVA & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS