Časopis Umělec 2004/1 >> Rafani 2: budoucnost se má plánovat Přehled všech čísel
Rafani 2: budoucnost se má plánovat
Časopis Umělec
Ročník 2004, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Rafani 2: budoucnost se má plánovat

Časopis Umělec 2004/1

01.01.2004

Jiří Ptáček | info | en cs

Rafani 1: budoucnost se má plánovat

Rafani v poslední době vypadali, že jim dochází dech. Jediná česká formace, která sledovala, jestli a jak lze politické ideologie zapojit do umění a jestli lze kromě sebepropagačního efektu počítat s hlubší diskuzí, se stávala svým vlastním pastišem. Uniformy, které si Rafani nechali ušít na míru, se odřely v rukávech a členské průkazy KSČM byly s humbukem vráceny.
V Jelení se ukázalo, že s Rafani lze dál počítat. Jejich postoje se vyvíjí, ačkoli na poslední výstavě prezentovali pouze plány do budoucna. V černém koridoru rozvěsili papíry se prognostickým portfoliem. Výpravný jazyk doprovodných textů zůstal, ale odpoutal se od jadrné sebeoslavy a stal se kvazistudiem sociální reality i vnitřního stavu Rafanů. Už není důležité působit jako neonacisté, komunisté nebo skinheadi, důležitá je přímá intervence do jakékoli ožehavého sociálního pole. Skvěle vyzněl projekt poznávacího zájezdu po pražských památkách a obchodních domech, kterou si skupina vymyslela pro žadatele o azyl v ČR, nebo graffity s rómských chlapcem, jenž našim menšinovým spoluobčanům dodá jistotu, že se s nimi do budoucna počítá jako s hybnou silou společnosti.
K vidění byl i projekt další výstavy o koketování Rafanů s komunistickou stranou, ale mnohem uvolněněji působily překlady státní hymny do několika cizích jazyků, včetně úplně smyšlené rumunštiny. Jako odhalení vlastních organizačních struktur vyznělo zveřejnění seznamu e-mailových adres, kam skupina zasílá svá pozvání.
Že by změnu přineslo přijetí ostravské střelkyně Petry Čiklové? Přiliš uniformovaní Rafani by se totiž vedle jejich neuvěřitelně barevných kožichů stali úsměvnými macho-pudlíky.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Nick Land — experiment s nehumanismem Nick Land — experiment s nehumanismem
Nick Land byl britský filozof, který už není, aniž by byl mrtev. Jeho takřka neurotický zápal pro šťourání se v jizvách skutečnosti svedl nemálo nadějných akademiků na obskurní cesty tvorby, která obtěžuje svou původností. Texty, které po něm zůstaly, dosud spolehlivě znechucují, nudí a pudí k vykastrování jejich zařazením do „pouhé“ literatury.
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem
„Musíš člověku třikrát potřást rukou a přitom mu upřeně hledět do očí. To je způsob, jak si s jistotou zapamatovat jméno. Takhle jsem si postupně pamatoval jménem pět tisíc lidí, kteří kdy přišli do Horse Hospital radil mi naposledy Jim Hollands, autor experimentálních filmů, hudebník a kurátor. Dětství prožil v těžké sociální situaci a často žil na ulici. Živil se také jako dětský prostitut a…
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…