Časopis Umělec 2004/1 >> Rafani 2: budoucnost se má plánovat Přehled všech čísel
Rafani 2: budoucnost se má plánovat
Časopis Umělec
Ročník 2004, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Rafani 2: budoucnost se má plánovat

Časopis Umělec 2004/1

01.01.2004

Jiří Ptáček | info | en cs

Rafani 1: budoucnost se má plánovat

Rafani v poslední době vypadali, že jim dochází dech. Jediná česká formace, která sledovala, jestli a jak lze politické ideologie zapojit do umění a jestli lze kromě sebepropagačního efektu počítat s hlubší diskuzí, se stávala svým vlastním pastišem. Uniformy, které si Rafani nechali ušít na míru, se odřely v rukávech a členské průkazy KSČM byly s humbukem vráceny.
V Jelení se ukázalo, že s Rafani lze dál počítat. Jejich postoje se vyvíjí, ačkoli na poslední výstavě prezentovali pouze plány do budoucna. V černém koridoru rozvěsili papíry se prognostickým portfoliem. Výpravný jazyk doprovodných textů zůstal, ale odpoutal se od jadrné sebeoslavy a stal se kvazistudiem sociální reality i vnitřního stavu Rafanů. Už není důležité působit jako neonacisté, komunisté nebo skinheadi, důležitá je přímá intervence do jakékoli ožehavého sociálního pole. Skvěle vyzněl projekt poznávacího zájezdu po pražských památkách a obchodních domech, kterou si skupina vymyslela pro žadatele o azyl v ČR, nebo graffity s rómských chlapcem, jenž našim menšinovým spoluobčanům dodá jistotu, že se s nimi do budoucna počítá jako s hybnou silou společnosti.
K vidění byl i projekt další výstavy o koketování Rafanů s komunistickou stranou, ale mnohem uvolněněji působily překlady státní hymny do několika cizích jazyků, včetně úplně smyšlené rumunštiny. Jako odhalení vlastních organizačních struktur vyznělo zveřejnění seznamu e-mailových adres, kam skupina zasílá svá pozvání.
Že by změnu přineslo přijetí ostravské střelkyně Petry Čiklové? Přiliš uniformovaní Rafani by se totiž vedle jejich neuvěřitelně barevných kožichů stali úsměvnými macho-pudlíky.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
Nick Land — experiment s nehumanismem Nick Land — experiment s nehumanismem
Nick Land byl britský filozof, který už není, aniž by byl mrtev. Jeho takřka neurotický zápal pro šťourání se v jizvách skutečnosti svedl nemálo nadějných akademiků na obskurní cesty tvorby, která obtěžuje svou původností. Texty, které po něm zůstaly, dosud spolehlivě znechucují, nudí a pudí k vykastrování jejich zařazením do „pouhé“ literatury.
Nevydařená koprodukce Nevydařená koprodukce
Když se dobře zorientujete, zjistíte, že každý měsíc a možná každý týden máte šanci získat na svůj kulturní projekt peníze. Úspěšní žadatelé mají peněz dost, průměrní tolik, aby dali pokoj a neúspěšné drží v šachu ta šance. Naprosto přirozeně tedy vznikly agentury jen za účelem žádání a chytré přerozdělování těchto fondů a také aktivity, které by bez možnosti finanční odměny neměly dostatek…