Časopis Umělec 2008/2 >> Stella Maris Přehled všech čísel
Stella Maris
Časopis Umělec
Ročník 2008, 2
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Stella Maris

Časopis Umělec 2008/2

01.02.2008

KW | artprojekt | en cs de es

Potkal jsem Veru na jednom večírku. Unikli jsme rámusu do vedlejšího pokoje. V tmavé místnosti zářilo jen okno, pod kterým byla v hloubce světelná údolí ulic. Sedli jme si s pitím těsně k tomu oknu nad propastí a tam mi Vera vyprávěla o kapitánovi J. z lodi Stella Maris, o jejím ztroskotání, o kapitánově ženě Timele, o závislosti na touze po kráse a harmonii a svobodě všech, o zrádné pomoci instantní chemické karmy.

Co opravdu dokázal, ví jen on sám. Já si to myslím, řekla Vera důrazně. Po chvíli pokračovala se smutným, ale klidným úsměvem: Co ale určitě neudělal, byl komiks, který mi kdysi slíbil k narozeninám. O muži, který se z posledních sil zachránil z vln, vyčerpaný ztrácí vědomí a zůstává ležet na mokrém písku. Pak se probírá, začíná se připravovat a těšit na cestu do vnitrozemí, k lidem, jen co načerpá trochu sil. Po hodinách nebo dnech nebo týdnech váhání na břehu vchází opět do moře a udělá šipku pod první velkou vlnu na větší hloubce. (Našla jsem jen skicu k prvnímu obrázku.)

Bylo jasné, že dříve či později se musí jeho Stella potopit. Prostě už to nešlo takhle dál do nekonečna. Na obal k lodnímu deníku si dal kapitán starou fotku – loď representující Stellu. Je na ní obrovská a všechny malé černé parníčky od ní prchají na všechny strany – lepší symboliku by nevymyslel. Čím víc si kapitán přál být akceptován, pochopen, tím více se stával obtížnějším normálnímu životu a život pro něj. Unavil nakonec i nejlepší přátele. Chtěl to nejlepší a dělal to nejhorší – to byl jeho základní pocit.

Jeho žena Timela je stále v šoku (a to ji ani starý kanystr plný různé chemie, který našla na laně za plachetnicí, co spolu koupili, nepomohl k pochopení a vystřízlivění), dál se trápí a dělá zoufalé věci. Stop it! mám chuť na ni zakřičet. Nejvíc se podle mne ničí, když často na noc vyplouvá v plachetnici na moře, kde se to stalo. Podle jejích slov bdí ve tmě v podpalubí přitisknuta tváří k tenkému dnu lodi. Kapitán říkával utonulým definitive seafood. Představuje si, že je to ona, kdo leží bezmocně na mořském dně přitlačená masou vody a čeká na první rybu.

Také bolestně vzpomíná, jak se samotářsky potápěl. Jeden obraz je v její mysli navždy – byl jen několik metrů pod hladinou, visel v zářící vodě ani těžký, ani lehký a na jeho obličeji byl takový výraz klidu a míru, jaký už roky na jeho tváři neviděla. Sám v tu chvíli vypadal jako předmět své vlastní touhy.

(Jeho stůl v dílně – zůstalo na něm všechno, jak to nechal: oblíbené hračky, medicinbaly, prázdné pouzdro od Scuba nože, který dostal od ní k narozeninám, a obal od lodního deníku. Přidala k tomu fotku ztroskotání, co byla ve všech novinách.)

V hlavě si promítá, co jí vyprávěli záchranáři: uviděli ho chvilku po tom, co ho odhalil sonar – na obrazovce vypadal jak etruský Elvis. Byli tak blízko, že zřetelně viděli, jak se vznáší ve vodě právě pod oknem v podlaze záchranné miniponorky.

Když ale udělali obrat plavidlem, aby ho mohli vyzvednout, jako by se probral ze sna, otočil se ve vodě hlavou dolů a začal stále rychleji plavat dolů, pryč od hladiny.
Dolů, pryč od hladiny!
Napadlo ji, jak jednou řekl polohlasně úplně zabraný do sebe – „Jako nůž ve vodě?“
Stejně tak rychle klesal a chvílemi se leskl, jak to popisovali.
Pak ho spatřili už jen jednou, když ho na chvíli ve větší hloubce ozářil jejich reflektor – plaval usilovně do temné hlubiny a za ním se táhla šňůra posledních bublin.
Pak už viděli jen prázdnou tmu.

Po chvíli ticha Vera řekla: Ale já věřím, že proplaval, že se vynoří někde na druhé straně s největší perlou v ústech, takže už nebude muset říci ani slovo.
Vyplave u ústí Růžové jeskyně, odkud je na obloze stále vidět Stella Maris.
Když je unavený, odpočívá ve své Růžové jeskyni
a čas už není.

Dlouho jsme seděli a mlčeli. Pak se Vera zvedla, že si půjde pro nové pití. Já dál zůstával bez pohybu sedět ve tmě a nemohl se odtrhnout od zářivé propasti pod mýma nohama a myšlenek ve mně.
Znám sám tu touhu po čisté hvězdě, která svítí a zdobí jiné patro, ale chtěl bych si z času ještě udělat přítele, než ho opustím.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec
Redakční okruh Umělce se rozhodl k vyhlášení deseti jmen umělců, kteří podle názoru jeho členů (Lenka Lindaurová, Vladan Šír, Ivan Mečl, Tomáš Pospiszyl a Karel Císař) mají zásadní význam pro českou výtvarnou scénu 90. let. Po dlouhé diskusi, na které jsme si ujasňóvali kritéria, jsme se dostali k určitým jménům, která z mnoha důvodů považujeme za důležitá pro situaci u nás i naši prezentaci…
Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu
Proč političtí intelektuálové, proč máte sklon k proletariátu? V soucitu k čemu? Chápu, že by vás proletář nenáviděl, vy nenávist neznáte, protože jste buržoa, privilegovaný, uhlazený druh, ale taky proto, že si netroufáte tvrdit, že jedinou podstatnou věcí, co jde říci, je, že si člověk může užít polykání sraček kapitálu, jeho materiálu, jeho kovových mříží, jeho polystyrenu, jeho knih, jeho…
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
2003, 21.5 x 28cm, Colour Drawing
Více informací...
334,80 EUR
353 USD
2002, 15.2 x 20.3 cm, Painting on Canvas
Více informací...
360 EUR
379 USD
Magazín lákavého osvěžení v prvním erotickém a ojedinělém čísle svého druhu. V podstatě nový a nečekaně rafinovaný druh...
Více informací...
69 EUR
73 USD
Statue, 2009, silkscreen prin, 50 x 35 cm
Více informací...
65 EUR
68 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS LONDON

 

SKLAD
Arch 8, Resolution Way, Deptford

London SE8 4NT, Spojené Království
Otevřeno na objednávku.

 

KANCELÁŘ
7 West Street, Hastings
East Sussex, TN34 3AN
, Spojené Království
Open on appointment
 

Ivan Mečl
ivan@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082

DIVUS
NOVA PERLA
Kyjov 37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

divus@divus.cz
420 222 264 830, +420 602 269 888

Otevřeno denně od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

DIVUS BERLIN
Potsdamer Str. 161, 10783 Berlin, Germany

berlin@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150
Otevřeno na objednávku.

 

DIVUS VÍDEŇ 
wien@divus.cz
DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSKVA & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS