Časopis Umělec 2003/1 >> Seber prachy a zmiz | Přehled všech čísel | ||||||||||||
|
|||||||||||||
Seber prachy a zmizČasopis Umělec 2003/101.01.2003 Jiří Ptáček | news | en cs |
|||||||||||||
Tranzit
Tranzit je nová aktivita na podporu současného umění střední a východní Evropy. Zaštiťuje ji kolos Erste Bank Group, a tak lze očekávat, že se nedostane do obvyklých finančních problémů a bude schopná naplňovat svůj časově neomezený plán. A zdá se, že po dlouhé době nemáme přes sebou malicherný projekt, ale velkoryse navrženou vizi. Tranzit je založen na mezinárodní radě teoretiků, umělců a zástupců sponzora, která lokalizuje oblast zájmu: Českou republiku, Slovensko a Rakousko. Rada koncipuje základní program Tranzitu, ale jeho rozvoj a náplň zajišťují filiálky v Praze a Bratislavě. Zachovat by se tím mohla rovnováha mezi integračním, mezinárodním rozměrem projektu a citlivostí vůči konkrétním potřebám vybraných destinací. Program Tranzitu vytyčují avizované teoretické publikace, přednášková činnost a rovněž udělování vývojových cen. Právě předáním cen v květnu letošního roku se Tranzit uvedl do zdejšího prostředí a naznačil, nakolik bude přínosný. Finanční odměny pro dva umělce a jednoho teoretika (každému Čechovi 2000 euro, Slovákovi pak o tisícovku víc) nepodmínil konkrétním výstupem. Konečně se tak někdo odhodlal k riziku, že vynaložené prostředky nenaleznou žádnou protihodnotu. Přáním organizátora je pouze krátká zpráva o procesu, jímž oceněná osoba v následujícím období prošla. Držitel ceny je současně vyzýván ke “hledání alternativních uměleckých řešení a formátů ve všech úrovních umělecké práce”. Tranzit naznačuje, jakým způsobem se podpora současného česko-slovenského umění může ubírat: neupínat se ke galerijnímu provozu, konkrétním realizacím a směřovat víc do budoucna, než zhodnocovat vytvořené. Otevřenost Tranzitu dokládají odlišná pravidla hodnocení v obou zemích. V Čechách na sebe rizika subjektivního výběru bere výkonná rada (Jiří Ševčík, Tomáš Pospiszyl a Vít Havránek), přestože si k širší nominaci zvou poradní sbor 25 teoretiků a umělců. Slovenská rada předává své nominace mezinárodní jury, která rozhodne za ni. Také obvyklá praxe každoročních vyhlašování padá jen Čechách, protože zde se cena uděluje dvakrát do roka. Rozesmutňuje vlastně jenom skutečnost, že Tranzit zůstává osamělým vojákem v poli, v našem prostředí vyvolává přepjatá očekávání a dojem, že se jedná spíše o sociální dávky, než o podnět k intenzivnější umělecké činnosti. To však souvisí s neutěšeným sociálním zařazením české a slovenské výtvarné obce. Držiteli cen Tranzit se v Čechách stali teoretik Jiří Zemánek, Milena Dopitová a Jesper Alvaer. Na Slovensku Mária Rišková a pro rovnost hlasů mimořádně čtyři umělci: duo Ivan a Juraj Dudášovi, Milan Tittel a Cyril Blažo. Egoart Jinou koncepci udělování uměleckých cen zvolila slovenská skupiny Egoart. V souladu se svou uměleckou koncepcí “zviditelnění” se rozhodla vyvinout vlastní manažerské úsilí a na bankovní konto shromažďovat do posledníchvíle obnos, který pak předají vítězi. Pětičlenná komise zhodnotí na počátku příštího roku došlé návrhy, vybere šťastlivce v kategorii Projekt (dostane 10.000 sk) a pět finalistů kategorie Realizované dílo. Držitele této ceny komise vylosuje v přímém přenosu komerční televize Joj!. Ceny Egoartu jsou podnikem s nejistým výsledkem, ale nad ostatní vynikají podporou umění aktivními umělci. Egoart chápe mecenášství a mediální prezentaci jako součásti a v tomto případě jako jedinou kvalitu tvůrčího procesu. Uzávěrku tohoto ročníku stanovil na 15. leden 2004. www.tranzit.org www.egoart.sk
01.01.2003
Doporučené články
|
04.02.2020 10:17
Letošní 50. ročník Art Basel přilákal celkem 93 000 návštěvníků a sběratelů z 80 zemí světa. 290 prémiových galerií představilo umělecká díla od počátku 20. století až po současnost. Hlavní sektor přehlídky, tradičně v prvním patře výstavního prostoru, představil 232 předních galerií z celého světa nabízející umění nejvyšší kvality. Veletrh ukázal vzestupný trend prodeje prostřednictvím galerií jak soukromým sbírkám, tak i institucím. Kromě hlavního veletrhu stály za návštěvu i ty přidružené: Volta, Liste a Photo Basel, k tomu doprovodné programy a výstavy v místních institucích, které kvalitou daleko přesahují hranice města tj. Kunsthalle Basel, Kunstmuseum, Tinguely muzeum nebo Fondation Beyeler.
|
Komentáře
Článek zatím nikdo nekomentovalVložit nový komentář