Časopis Umělec 2003/1 >> Seber prachy a zmiz Přehled všech čísel
Časopis Umělec
Ročník 2003, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Seber prachy a zmiz

Časopis Umělec 2003/1

01.01.2003

Jiří Ptáček | news | en cs

Tranzit
Tranzit je nová aktivita na podporu současného umění střední a východní Evropy. Zaštiťuje ji kolos Erste Bank Group, a tak lze očekávat, že se nedostane do obvyklých finančních problémů a bude schopná naplňovat svůj časově neomezený plán. A zdá se, že po dlouhé době nemáme přes sebou malicherný projekt, ale velkoryse navrženou vizi.
Tranzit je založen na mezinárodní radě teoretiků, umělců a zástupců sponzora, která lokalizuje oblast zájmu: Českou republiku, Slovensko a Rakousko. Rada koncipuje základní program Tranzitu, ale jeho rozvoj a náplň zajišťují filiálky v Praze a Bratislavě. Zachovat by se tím mohla rovnováha mezi integračním, mezinárodním rozměrem projektu a citlivostí vůči konkrétním potřebám vybraných destinací.
Program Tranzitu vytyčují avizované teoretické publikace, přednášková činnost a rovněž udělování vývojových cen.
Právě předáním cen v květnu letošního roku se Tranzit uvedl do zdejšího prostředí a naznačil, nakolik bude přínosný. Finanční odměny pro dva umělce a jednoho teoretika (každému Čechovi 2000 euro, Slovákovi pak o tisícovku víc) nepodmínil konkrétním výstupem. Konečně se tak někdo odhodlal k riziku, že vynaložené prostředky nenaleznou žádnou protihodnotu. Přáním organizátora je pouze krátká zpráva o procesu, jímž oceněná osoba v následujícím období prošla. Držitel ceny je současně vyzýván ke “hledání alternativních uměleckých řešení a formátů ve všech úrovních umělecké práce”.
Tranzit naznačuje, jakým způsobem se podpora současného česko-slovenského umění může ubírat: neupínat se ke galerijnímu provozu, konkrétním realizacím a směřovat víc do budoucna, než zhodnocovat vytvořené.
Otevřenost Tranzitu dokládají odlišná pravidla hodnocení v obou zemích. V Čechách na sebe rizika subjektivního výběru bere výkonná rada (Jiří Ševčík, Tomáš Pospiszyl a Vít Havránek), přestože si k širší nominaci zvou poradní sbor 25 teoretiků a umělců. Slovenská rada předává své nominace mezinárodní jury, která rozhodne za ni. Také obvyklá praxe každoročních vyhlašování padá jen Čechách, protože zde se cena uděluje dvakrát do roka. Rozesmutňuje vlastně jenom skutečnost, že Tranzit zůstává osamělým vojákem v poli, v našem prostředí vyvolává přepjatá očekávání a dojem, že se jedná spíše o sociální dávky, než o podnět k intenzivnější umělecké činnosti. To však souvisí s neutěšeným sociálním zařazením české a slovenské výtvarné obce.
Držiteli cen Tranzit se v Čechách stali teoretik Jiří Zemánek, Milena Dopitová a Jesper Alvaer. Na Slovensku Mária Rišková a pro rovnost hlasů mimořádně čtyři umělci: duo Ivan a Juraj Dudášovi, Milan Tittel a Cyril Blažo.

Egoart
Jinou koncepci udělování uměleckých cen zvolila slovenská skupiny Egoart. V souladu se svou uměleckou koncepcí “zviditelnění” se rozhodla vyvinout vlastní manažerské úsilí a na bankovní konto shromažďovat do posledníchvíle obnos, který pak předají vítězi. Pětičlenná komise zhodnotí na počátku příštího roku došlé návrhy, vybere šťastlivce v kategorii Projekt (dostane 10.000 sk) a pět finalistů kategorie Realizované dílo. Držitele této ceny komise vylosuje v přímém přenosu komerční televize Joj!. Ceny Egoartu jsou podnikem s nejistým výsledkem, ale nad ostatní vynikají podporou umění aktivními umělci. Egoart chápe mecenášství a mediální prezentaci jako součásti a v tomto případě jako jedinou kvalitu tvůrčího procesu. Uzávěrku tohoto ročníku stanovil na 15. leden 2004.

www.tranzit.org
www.egoart.sk





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce
Amerického básnika pozvali do Bílého domu, aby jim přečetl svou kontroverzní vykradačskou poezii. Vyfintěn a připraven dělat si věci po svém dospívá ke „skandálnímu“ zjištění, že již nikomu nic nevadí a že místo narážení hlavou do obecných zdí, je lepší stavět vlastní zdi či alespoň zíďky.
Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.
Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…
Obsah 2016/1 Obsah 2016/1
Obsah nového čísla.
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Limited edition of 10. Size 100 x 70 cm. Black print on durable white foil.
Více informací...
75 EUR
80 USD
From series of rare photographs never released before year 2012. Signed and numbered Edition. Photography on 1cm high white...
Více informací...
220 EUR
234 USD
1993, 35.5 x 43 cm (2 Pages), Pen & Ink Comic
Více informací...
672 EUR
713 USD
Small – Signed Edition of 100, 35cm x 28cm, Photography on 1cm white block. From series of rare photographs never released...
Více informací...
220 EUR
234 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS LONDON

 

SKLAD
Arch 8, Resolution Way, Deptford

London SE8 4NT, Spojené Království
Otevřeno na objednávku.

 

KANCELÁŘ
7 West Street, Hastings
East Sussex, TN34 3AN
, Spojené Království
Open on appointment
 

Ivan Mečl
ivan@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082

DIVUS
NOVA PERLA
Kyjov 37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

divus@divus.cz
420 222 264 830, +420 602 269 888

Otevřeno denně od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

DIVUS BERLIN
Potsdamer Str. 161, 10783 Berlin, Germany

berlin@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150
Otevřeno na objednávku.

 

DIVUS VÍDEŇ 
wien@divus.cz
DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSKVA & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS