Časopis Umělec 2002/2 >> Terorista ve slovenském obýváku Přehled všech čísel
Terorista ve slovenském obýváku
Časopis Umělec
Ročník 2002, 2
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Terorista ve slovenském obýváku

Časopis Umělec 2002/2

01.02.2002

Linda Osyková | reviews | en cs

Re:Location 1: Juraj Dudáš, Jerry Frantz, Dany Prum, Casino Luxembourg — Forum d’art contemporain, Lucemburk, 9. 3.–9. 6. 2002, Galéria Jána Koniarka, Trnava, 29. 6.–31. 8. 2002
Výstavou Re:Location 1 uspořádanou Casinem Luxembourg — Forum d’art contemporain a Galerií Jána Koniarka v Trnavě odstartoval 8. března 2002 v Lucemburku rozsáhlý umělecký projekt evropských center současného umění, která tvoří mezinárodní síť Art Centers of Europe (ACE).
Do projektu se zapojila řada evropských uměleckých institucí: Bunkier Sztuki — Galerie Sztuki Współczesnej v Krakově, Centrul Cultural Sindan v Cluji, O. K. Centrum für Gegenwartskunst v Linci, Villa Arson — Centre National des Arts Plastique v Nice, Migros Museum — Museum für Gegenwartskunst v Curychu a Künstlerbund v Berlíně. Projekt v létě 2004 zakončí společná evropská výstava současného umění Re:Location Shake, která bude probíhat simultánně ve všech zúčastněných galeriích.
V rámci prvního kola Re:Location si lucemburský kurátor a umělecký ředitel Casina Luxembourg Enrico Lunghi vybral mladého slovenského umělce Juraje Dudáše. Kurátorka Galerie Jána Koniarka Viera Jančeková se zase rozhodla pro lucemburskou uměleckou dvojici Jerry Frantz a Dany Prum. Jerry Frantz prožil měsíc na Slovensku a Juraj Dudáš v Lucembursku, přičemž Dany Prum s kolegy komunikovala prostřednictvím internetu.
Lucemburskou dvojici silně ovlivnila skutečná událost — přátelům Jerryho a Dany se narodila dcerka Lisie, což rozhodlo o charakteru jejich společného projektu. Jerry Frantz tedy zvolil Lisie jako médium pro poznávání Slovenska. Cestoval s panenkou, která suplovala skutečné lucemburské děvčátko. Fascinovaly ho extrémy slovenské reality a zároveň mu poskytly zdroj inspirace. Na jedné straně podoby postkomunistické země, temné industriální čtvrtě, zanedbané historické stavby, na straně druhé obyčejný každodenní život Slováků.
Lisiny zážitky a zkušenosti prezentovala dvojice formou typického slovenského obýváku, v němž se — podobně jako v celém státě — spojují různé ambivalentní prvky (nevkusný nábytek z doby socialistického materiálního nedostatku a kvalitní “kapitalistická” počítačová technika). Návštěvník se může usadit v obývacím pokoji, listovat v albech plných fotografií (nejsilnější z nich si vychutná instalované na stěně vytapetované příznačnou “dobovou” tapetou), prohlédnout si videozáznamy s malými příběhy, které Lisie na Slovensku prožila.
Loga televizních stanic používaná na zpravodajských mikrofonech vystavil Juraj Dudáš jako ready-made v mega rozměrech. Vybral televizní stanice, které odpovídaly umístění první fáze projektu Re:Location — lucemburskou RTL a slovenskou veřejnoprávní televizi STV. K nim přidal mezinárodní masmediální superstars jako CNN a jejího potenciálního konkurenta Al Džazíru (vystavené záměrně vedle sebe), BBC a ARTE. Volí charakteristické prvky mediální estetiky a používá schematismus mediálního průmyslu. Využívá přitom stejných postupů, jaké používají mediální tvůrci, ale s kontratextem — výpovědí s nesmyslným obsahem, čímž podstatu masmédií demaskuje. Vnímá masmédia přes optiku selekce — jsou jí determinována a zároveň jejím prostřednictvím degenerují. Sám divák si může vyzkoušet a uvědomit, do jaké míry odolává televizním kamuflážím a nakolik mohou být zneužity jeho vědomosti a nevědomost. Juraj Dudáš poukazuje na to, že lidé jsou ochotni přijímat otevřenou i skrytou televizní manipulaci. Vychází z principu, že pravda je všeobecně uznávaná hodnota, a je tedy lákavá pro každého manipulátora, který pravdu interpretuje požadovaným způsobem a použije ji k vyfabrikování finálního produktu. Dokázal zviditelnit něco, co je chápáno jako složitý proces ovlivňování veřejného mínění informacemi pravdivými, částečně pravdivými nebo lživými, které jsou vydávány za pravdivé.
Média však zároveň Juraje Dudáše přitahují, má je rád jako každý mediální recipient. Fascinují ho úvodní znělky televizního zpravodajství, které zařadil v těsném sledu za sebou, a vytvořil tak jedinou vizuálně působivou úvodní znělku televize CNN-BBC-RTL-ORF-STV-Markíza-ČT-Nova-MTV.
Kromě instalace z log Dudáš pro výstavu vyrobil krátké videosekvence. V animaci Intellectual Melodrama na první pohled nic intelektuálního nenajdete, protože je autor realizoval formou banálního příběhu s jednoduchou animací. Hlavními protagonisty jsou DJ Giorgio, VJ Lin, pes a labuť, i když je třeba říci, že labuť do děje příliš nezasahuje. Za příběhem, možná absurdním, stojí skutečné a filmové zážitky DJ Giorgia alias Juraje Dudáše. Těžko tyto zážitky přisoudit jen jednomu z nich, protože jejich životy se často navzájem prolínají.
V další animaci Ilegální umění převáží zboží přes hranice Evropské unie hlavní postava (opět) DJ Giorgio aka Juraj Dudáš v (opět) navenek absurdně působící story, v níž mu ještě sekundují art-teroristi Killer Jerry a Killer Dany alias Jerry Frantz a Dany Prum. Jenže kdo sleduje výše zmíněné selektivní televizní zpravodajství, najde v příběhu zakódovanou a mixovanou současnou politickou a sociální problematiku regionálního evropského kontextu (pracovní problémy slovenských řidičů kamionů pracujících v Lucembursku), ale i mezinárodního charakteru (přístupová jednání a podmínky pro vstup kandidátských států do Evropské unie, válka proti terorismu, situace v Afghánistánu). DJ/J.D. je pašerák hodnot nejen duchovních: “katholic art”, heavy metal, hard core, soft porno, intellectual melodrama, Lisie…




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec
Redakční okruh Umělce se rozhodl k vyhlášení deseti jmen umělců, kteří podle názoru jeho členů (Lenka Lindaurová, Vladan Šír, Ivan Mečl, Tomáš Pospiszyl a Karel Císař) mají zásadní význam pro českou výtvarnou scénu 90. let. Po dlouhé diskusi, na které jsme si ujasňóvali kritéria, jsme se dostali k určitým jménům, která z mnoha důvodů považujeme za důležitá pro situaci u nás i naši prezentaci…
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
Obsah 2016/1 Obsah 2016/1
Obsah nového čísla.
Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
tisk na banerovou folii, 250 x 139 cm, 2011
Více informací...
799,20 EUR
861 USD
2000, 35 x 42.5 cm, Pen & Ink Drawing
Více informací...
559,20 EUR
602 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS LONDON

 

SKLAD
Arch 8, Resolution Way, Deptford

London SE8 4NT, Spojené Království
Otevřeno na objednávku.

 

KANCELÁŘ
7 West Street, Hastings
East Sussex, TN34 3AN
, Spojené Království
Open on appointment
 

Ivan Mečl
ivan@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082

DIVUS
NOVA PERLA
Kyjov 37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

divus@divus.cz
420 222 264 830, +420 602 269 888

Otevřeno denně od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

DIVUS BERLIN
Potsdamer Str. 161, 10783 Berlin, Germany

berlin@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150
Otevřeno na objednávku.

 

DIVUS VÍDEŇ 
wien@divus.cz
DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSKVA & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS