Časopis Umělec 2000/3 >> Poslední leč Přehled všech čísel
Poslední leč
Časopis Umělec
Ročník 2000, 3
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Poslední leč

Časopis Umělec 2000/3

01.03.2000

Karel Císař | berlín | en cs

Jestliže svá videa Peter Land doposud natáčel takřka výhradně v abstrahovaných interiérech a záměrně je tak zbavil jakéhokoli místního či časového kontextu, v jedné ze svých posledních prací Jezero, vystavené společně s dvanácti doprovodnými fotografiemi v berlínské galerii Klosterfelde, situuje tento dánský umělec příběh svého hrdiny do idylické lesní krajiny. Land tudy prochází v myslivecké kamizole s puškou přes rameno. Na rozdíl od předchozích videí, v nichž byly používány především statické záběry, je zde navíc Landova akce zachycena záběry bytostně filmovými. Nechybí dlouhé pohledy do korun stromů smíšeného lesa, velké detaily myslivcových kroků či dokumentárně stylizované roztřesené záběry brané z ruky. Pochodem znavený Land po čase usedá na pařez u cesty, otírá si potem zbrocené čelo a občerstvuje se alkoholem ze stříbrné placatice. Nakonec dorazí k temnému jezírku, spustí na vodu člun a dopádluje ke kůlu v jeho středu, k němuž loďku připoutá. Postaví se, sundá pušku z ramene, zamíří a ohlušující ranou, jež náhle prolomí majestátní ticho lesa, prostřelí do dna lodi díru. Po té klidně usedá zpět a čeká až loď nabere vodu. Střihem se pak přesouváme k situaci, kdy voda Landovi sahá po pás a v dalším záběru již na vodní hladině vidíme jen jeho myslivecký klobouček. Závěr několikaminutového filmu nás zavede zpět do hlubokého lesa, jímž ještě před chvílí Landův myslivec procházel.
Jedním z interpretačních klíčů k této práci by snad mohla být užitá hudba, která hrála významnou roli již v Landových starších videích, která často zachycují nejrůznější autorovy pády. Na Manifestě 2 se Land ve svátečním obleku řítil ze schodů luxusní vily, ve videu Růžový prostor z roku 1995 padal v podroušeném stavu z barové stoličky, ve Step Ladder Blues pak z malířských štaflí. Navzdory názvu posledně jmenovaného filmu zde však jeho pády nebyly podbarvovány bluesovou hudbou, nýbrž klasickou hudbou Richarda Wagnera. K cestě lesem ve videu Jezero hraje Landovu myslivci pro změnu šestá Beethovenova symfonie, známá rovněž jako Pastorální. Tato volba není nijak náhodná. Strategicky totiž odkazuje k tradici idylických ztvárnění přírody, jak je známe především z uměleckých děl baroka a rokoka. Pastorále konstruuje neskutečné krajiny, do nichž můžeme projektovat naši nostalgii po ztracené prvotní čistotě a nevinnosti. Jejich virtualita se snad nejsilněji ukazuje v samozřejmosti, s níž je zde divoká příroda zaplněna domácími zvířaty. Ráj je tu plný dobytka.
I přes tuto nepochybnou tematickou návaznost zde Landův myslivec vytouženou harmonii nenachází. Ve svém lese je sám sobě lovcem i obětí. V groteskní scéně z jezírka se sice nejprve zdá, že se Land chystá po vzoru bláznů puškou lovit ryby. Již následující scéna, která připomíná slavný záběr z filmu Bustera Keatona, v němž se Frigovi potápí loď, kterou na vodu spouštěl ve špatném úhlu, však odhaluje myslivcův pravý záměr. Jeho rozhodnutí, ulovit takto sám sebe pak posouvá vyznění celé práce zcela jiným směrem. Jestliže doposud Peter Land ukazoval degradaci života na pouhé bezvýchodné opakování téhož, z kterého není úniku, nyní se zdá nacházet silnou alternativu. Cykličnost svých dosavadních prací, ať už jí bylo dosaženo technicky - použitím videosmyčky či přirozeně - úmorným opakováním vlastní ponižující akce, zde Land prolamuje svým zmizením. Film se sice v samém závěru pohledem do ztichlého lesa vrací ke svému začátku, Landův myslivec v něm však již není. Jeho zmizení je narozdíl od jeho dosavadních - nikdy nekončících - pádů nezvratné. Krkolomným způsobem odchází tam, odkud návratu není.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec
Redakční okruh Umělce se rozhodl k vyhlášení deseti jmen umělců, kteří podle názoru jeho členů (Lenka Lindaurová, Vladan Šír, Ivan Mečl, Tomáš Pospiszyl a Karel Císař) mají zásadní význam pro českou výtvarnou scénu 90. let. Po dlouhé diskusi, na které jsme si ujasňóvali kritéria, jsme se dostali k určitým jménům, která z mnoha důvodů považujeme za důležitá pro situaci u nás i naši prezentaci…
MIKROB MIKROB
"Sto třicet kilo tuku, svalů, mozku a čisté síly na současné srbské umělecké scéně soustředěných do 175 cm vysokého, 44 let starého těla. Jeho majitel je známý pod množstvím jmen, včetně pojmenování Bambus, Mexikán, Ženich, Sráč, ale nejčastěji je známý jako hrdina všech ztroskotanců, bojovník za práva bezdomovců, lidový umělec, bavič maloměšťáků, domácí anarchista, sběratel desek, milovník…
Le Dernier Cri  a černý penis v Marseille Le Dernier Cri a černý penis v Marseille
To člověk neustále poslouchá, že by s ním chtěl někdo něco společně udělat, uspořádat, zorganizovat ale, že… sakra, co vlastně... nám se to, co děláte, tak líbí, ale u nás by to mohlo někoho naštvat. Je sice pravda, že občas z nějaké té instituce nebo institutu někoho vyhodí, protože uspořádal něco s Divusem, ale když oni byli vlastně hrozně sebedestruktivní… Vlastně potřebovali trpět a jen si…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
2003, 21.5 x 28cm, Colour Drawing
Více informací...
334,80 EUR
345 USD
Nové rozšířené vydání |||| 400 str. || Doslov a grafická úprava: Ivan Mečl || Redakce a ediční poznámka: Lenka Vítková ...
Více informací...
8,80 EUR
9 USD
Ice Cream, 2009, silkscreen prin, 50 x 35 cm
Více informací...
65 EUR
67 USD
1993, 35.5 x 43 cm (2 Pages), Pen & Ink Comic
Více informací...
672 EUR
692 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS LONDON

 

SKLAD
Arch 8, Resolution Way, Deptford

London SE8 4NT, Spojené Království
Otevřeno na objednávku.

 

KANCELÁŘ
7 West Street, Hastings
East Sussex, TN34 3AN
, Spojené Království
Open on appointment
 

Ivan Mečl
ivan@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082

DIVUS
NOVA PERLA
Kyjov 37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

divus@divus.cz
420 222 264 830, +420 602 269 888

Otevřeno denně od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

DIVUS BERLIN
Potsdamer Str. 161, 10783 Berlin, Germany

berlin@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150
Otevřeno na objednávku.

 

DIVUS VÍDEŇ 
wien@divus.cz
DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSKVA & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS