Časopis Umělec 1999/3 >> Myšlenky z druhé strany oceánu / (Před obrazem) Přehled všech čísel
Časopis Umělec
Ročník 1999, 3
2,50 EUR
3 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Myšlenky z druhé strany oceánu / (Před obrazem)

Časopis Umělec 1999/3

01.03.1999

Jana Tichá | knihy | en cs

Když člověk přijde do knihkupectví třeba v Holandsku nebo ve Skandinávii, najde tam klasické texty (nejen z teorie a kritiky umění) angloamerické provenience obyčejně v originálním vydání, v překladu do místního jazyka jen sporadicky. Hlavním důvodem je nejspíš to, že angličtina je tam součástí obecného vzdělání a u elit je její znalost samozřejmá (nakolik hrají svou roli ekonomické důvody a malý jazykový trh lze jen odhadnout). V Čechách je - a asi i dlouho bude - publikace překladů důležitá: především proto, že relativně málo lidí i v intelektuálních profesích čte anglicky, kromě toho je v tuzemsku vyrobená kniha minimálně o polovinu levnější, než srovnatelná publikace západoevropské provenience, a tedy dostupnější. Takto nastíněná situace vypadá pro nás spíš nelichotivě, ale jedna výhoda tu přece jenom je: překlady totiž přinášejí podněty pro rozvoj a kultivaci odborného jazyka, respektive diskursu v češtině.
Nedávným příspěvkem k našemu dovzdělání je i antologie americké výtvarné teorie a kritiky, kterou sestavil a z valné části přeložil Tomáš Pospiszyl (po jednom textu přeložili Věra Chase a Ruben Pellar) a pod titulem Před obrazem vydalo OSVU. Antologie obsahuje osm textů osmi autorů (a jako bonus - či bonbónek - rozhovor Roberta Storra s Petrem Schjeldahlem) v chronologickém řazení podle data vzniku; nejstarší je z roku 1960, nejmladší z roku 1995. Vzhledem k chudičké nabídce literatury v našem oboru se antologie jistě nevyhne porovnávání s publikací Vizuální teorie: Současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech, kterou jako editor připravil Ladislav Kesner a již vydalo nakladatelství H+H v roce 1997. Kesnerova antologie se soustředí spíše na proměny interpretačního rámce vizuální tvorby a recepce v 80. a 90. letech a současné metodologické přístupy, jejichž demonstrace zdaleka není vázána na současný umělecký materiál a současnou kulturní situaci. Výběr Tomáše Pospiszyla je orientován více na kritiku, na psaní, které vzniká v živém kontaktu s uměleckou tvorbou své doby a představuje její jakousi zpětnou vazbu, teoretické vyrovnávání se soudobou praxí. Dalo by se říci, že zatímco Kesnerova antologie shromažďuje texty ortodoxně vědecké, racionální, Pospiszylova obsahuje v úhrnu více literárního psaní, podloženého neskrývaným emocionálním či estetickým prožitkem, který se v různé míře stává základem pro racionální argumentaci.
Antologie sleduje proměny teoretické reflexe umění pokud možno paralelně s proměnami umělecké tvorby. Východiskem je postava Clementa Greenberga, představená esejí Modernistická malba z roku 1960. Greenberg za pomoci arzenálu formální analýzy obhajoval abstraktní americké malířství 40. a 50. let a podpořil mezinárodní uznání americké scény jako ohniska progresívního vývoje umění (neboť pro něj ještě byly výboje umělecké tvorby identické s představou pokroku). Magnus parens americké výtvarné kritiky měl mezi svými následovníky přinejmenším stejné množství zastánců jako odpůrců - možná těch druhých bylo a je více, jak to logicky vyplývá z Greenbergovy silné pozice vykladače i arbitra, kterou on sám aktivně zastával a v níž jej druzí samozřejmě spatřovali. Michael Fried, další z autorů antologie, byl Greenbergem hluboce ovlivněn a zůstává pokračovatelem greenbergovského formalistického přístupu, i když dospívá v mnoha ohledech k odlišným závěrům. Jeho esej Umění a objektovost z roku 1967 se vyrovnává s uměním minimalismu jako tehdy aktuální podobou abstraktní tvorby. Z téhož roku pochází esej Roberta Smithsona Průvodce po uměleckých památkách města Passaic, zamyšlení inspirované industriální krajinou New Jersey. Smithson je známý zejména jako zakladatelská osobnost land-artu, jeho bohatá literární pozůstalost jej ukazuje jako intelektuála, který důkladně promýšlel i obecné pozadí umělecké tvorby, recepce a uměleckého provozu mimo rámec obvyklých institucionálních souvislostí. Přínos Leo Steinberga spočívá zejména v zapojení sociologických a psychologických aspektů do interpretace vnímání umělecké tvorby. Jeho esej Jiná kritéria z roku 1972 se dotýká otázek recepce umění, jeho komodifikace, ale především je polemikou s modernistickou pozicí Clementa Greenberga, založenou čistě na formální analýze. Peter Schjeldahl je kritikem v první linii - pracuje řadu let pro vlivné časopisy a jako recenzent reaguje na bezprostřední dění na umělecké scéně. Takový způsob práce vyžaduje bytostné zaujetí, chtělo by se říci vášeň, hlubokou lásku k umění. Schjeldahlovy kritiky dalece přesahují horizont příležitostného psaní - v naší antologii to dokládá esej Jen propojit: Bruce Nauman z roku 1982. Následující rozhovor s Robertem Storrem (včetně Schjeldahlovy básně) ukazují, že myšlenková reflexe a citová angažovanost existují jako dvě strany jedné mince - kritikovy profese. Pro současnou, tedy postmoderní diskusi o pojetí muzea a prezentaci uměleckých děl měly velký význam myšlenky Douglase Crimpa, zde představené v eseji Na ruinách muzea z roku 1983. Rosalind Krauss obohatila své formálně analytické východisko o podněty francouzské poststrukturalistické filozofie a psychoanalýzy, a dospěla tak ke komplexnímu přístupu k interpretaci vizuálního umění. V kompozici kapitoly z její knihy Optické nevědomí (1993) je znát literární talent i záměr, který však neoslabuje, nýbrž podporuje argumentaci polemiky s přítelem Clementem Greenbergem. Literární kvalitu má i esej Světlý okamžik/Shovívavý soulad Dave Hickeyho z roku 1995. Na nit příběhu, vzpomínkového vyprávění o muzicírování domácí jazzové kapely, navléká úvahu o souladu v jinakosti a „obyčejnosti“, která se dotýká otázky „vysoké“ a „nízké“ kultury.
Sborník je koncipován jako typická „user-friendly“ čítanka amerického střihu - s úvodní esejí editora a medailony jednotlivých autorů, které předcházejí vybraným textům. Esej Tomáše Pospiszyla Umění z druhé strany oceánu přesahuje svým záběrem úvod k antologii textů posledních třiceti let. Nastiňuje historické pozadí prezentace, přijímání a tvorby moderního umění v Americe 20. století, představuje významné postavy umělecké kritiky a teorie a činí tak čtivým, poutavým způsobem. Výsledkem je vynikající materiál pro studium zdrojů moderního (poválečného) amerického umění a psaní o něm.
Před obrazem. Antologie americké výtvarné teorie a kritiky. Editor Tomáš Pospiszyl. Vydalo OSVU Praha 1998, 190 str.






Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu
Proč političtí intelektuálové, proč máte sklon k proletariátu? V soucitu k čemu? Chápu, že by vás proletář nenáviděl, vy nenávist neznáte, protože jste buržoa, privilegovaný, uhlazený druh, ale taky proto, že si netroufáte tvrdit, že jedinou podstatnou věcí, co jde říci, je, že si člověk může užít polykání sraček kapitálu, jeho materiálu, jeho kovových mříží, jeho polystyrenu, jeho knih, jeho…
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.
Obsah 2016/1 Obsah 2016/1
Obsah nového čísla.