Časopis Umělec 1999/3 >> Myšlenky z druhé strany oceánu / (Před obrazem) Přehled všech čísel
Časopis Umělec
Ročník 1999, 3
2,50 EUR
3 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Myšlenky z druhé strany oceánu / (Před obrazem)

Časopis Umělec 1999/3

01.03.1999

Jana Tichá | knihy | en cs

Když člověk přijde do knihkupectví třeba v Holandsku nebo ve Skandinávii, najde tam klasické texty (nejen z teorie a kritiky umění) angloamerické provenience obyčejně v originálním vydání, v překladu do místního jazyka jen sporadicky. Hlavním důvodem je nejspíš to, že angličtina je tam součástí obecného vzdělání a u elit je její znalost samozřejmá (nakolik hrají svou roli ekonomické důvody a malý jazykový trh lze jen odhadnout). V Čechách je - a asi i dlouho bude - publikace překladů důležitá: především proto, že relativně málo lidí i v intelektuálních profesích čte anglicky, kromě toho je v tuzemsku vyrobená kniha minimálně o polovinu levnější, než srovnatelná publikace západoevropské provenience, a tedy dostupnější. Takto nastíněná situace vypadá pro nás spíš nelichotivě, ale jedna výhoda tu přece jenom je: překlady totiž přinášejí podněty pro rozvoj a kultivaci odborného jazyka, respektive diskursu v češtině.
Nedávným příspěvkem k našemu dovzdělání je i antologie americké výtvarné teorie a kritiky, kterou sestavil a z valné části přeložil Tomáš Pospiszyl (po jednom textu přeložili Věra Chase a Ruben Pellar) a pod titulem Před obrazem vydalo OSVU. Antologie obsahuje osm textů osmi autorů (a jako bonus - či bonbónek - rozhovor Roberta Storra s Petrem Schjeldahlem) v chronologickém řazení podle data vzniku; nejstarší je z roku 1960, nejmladší z roku 1995. Vzhledem k chudičké nabídce literatury v našem oboru se antologie jistě nevyhne porovnávání s publikací Vizuální teorie: Současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech, kterou jako editor připravil Ladislav Kesner a již vydalo nakladatelství H+H v roce 1997. Kesnerova antologie se soustředí spíše na proměny interpretačního rámce vizuální tvorby a recepce v 80. a 90. letech a současné metodologické přístupy, jejichž demonstrace zdaleka není vázána na současný umělecký materiál a současnou kulturní situaci. Výběr Tomáše Pospiszyla je orientován více na kritiku, na psaní, které vzniká v živém kontaktu s uměleckou tvorbou své doby a představuje její jakousi zpětnou vazbu, teoretické vyrovnávání se soudobou praxí. Dalo by se říci, že zatímco Kesnerova antologie shromažďuje texty ortodoxně vědecké, racionální, Pospiszylova obsahuje v úhrnu více literárního psaní, podloženého neskrývaným emocionálním či estetickým prožitkem, který se v různé míře stává základem pro racionální argumentaci.
Antologie sleduje proměny teoretické reflexe umění pokud možno paralelně s proměnami umělecké tvorby. Východiskem je postava Clementa Greenberga, představená esejí Modernistická malba z roku 1960. Greenberg za pomoci arzenálu formální analýzy obhajoval abstraktní americké malířství 40. a 50. let a podpořil mezinárodní uznání americké scény jako ohniska progresívního vývoje umění (neboť pro něj ještě byly výboje umělecké tvorby identické s představou pokroku). Magnus parens americké výtvarné kritiky měl mezi svými následovníky přinejmenším stejné množství zastánců jako odpůrců - možná těch druhých bylo a je více, jak to logicky vyplývá z Greenbergovy silné pozice vykladače i arbitra, kterou on sám aktivně zastával a v níž jej druzí samozřejmě spatřovali. Michael Fried, další z autorů antologie, byl Greenbergem hluboce ovlivněn a zůstává pokračovatelem greenbergovského formalistického přístupu, i když dospívá v mnoha ohledech k odlišným závěrům. Jeho esej Umění a objektovost z roku 1967 se vyrovnává s uměním minimalismu jako tehdy aktuální podobou abstraktní tvorby. Z téhož roku pochází esej Roberta Smithsona Průvodce po uměleckých památkách města Passaic, zamyšlení inspirované industriální krajinou New Jersey. Smithson je známý zejména jako zakladatelská osobnost land-artu, jeho bohatá literární pozůstalost jej ukazuje jako intelektuála, který důkladně promýšlel i obecné pozadí umělecké tvorby, recepce a uměleckého provozu mimo rámec obvyklých institucionálních souvislostí. Přínos Leo Steinberga spočívá zejména v zapojení sociologických a psychologických aspektů do interpretace vnímání umělecké tvorby. Jeho esej Jiná kritéria z roku 1972 se dotýká otázek recepce umění, jeho komodifikace, ale především je polemikou s modernistickou pozicí Clementa Greenberga, založenou čistě na formální analýze. Peter Schjeldahl je kritikem v první linii - pracuje řadu let pro vlivné časopisy a jako recenzent reaguje na bezprostřední dění na umělecké scéně. Takový způsob práce vyžaduje bytostné zaujetí, chtělo by se říci vášeň, hlubokou lásku k umění. Schjeldahlovy kritiky dalece přesahují horizont příležitostného psaní - v naší antologii to dokládá esej Jen propojit: Bruce Nauman z roku 1982. Následující rozhovor s Robertem Storrem (včetně Schjeldahlovy básně) ukazují, že myšlenková reflexe a citová angažovanost existují jako dvě strany jedné mince - kritikovy profese. Pro současnou, tedy postmoderní diskusi o pojetí muzea a prezentaci uměleckých děl měly velký význam myšlenky Douglase Crimpa, zde představené v eseji Na ruinách muzea z roku 1983. Rosalind Krauss obohatila své formálně analytické východisko o podněty francouzské poststrukturalistické filozofie a psychoanalýzy, a dospěla tak ke komplexnímu přístupu k interpretaci vizuálního umění. V kompozici kapitoly z její knihy Optické nevědomí (1993) je znát literární talent i záměr, který však neoslabuje, nýbrž podporuje argumentaci polemiky s přítelem Clementem Greenbergem. Literární kvalitu má i esej Světlý okamžik/Shovívavý soulad Dave Hickeyho z roku 1995. Na nit příběhu, vzpomínkového vyprávění o muzicírování domácí jazzové kapely, navléká úvahu o souladu v jinakosti a „obyčejnosti“, která se dotýká otázky „vysoké“ a „nízké“ kultury.
Sborník je koncipován jako typická „user-friendly“ čítanka amerického střihu - s úvodní esejí editora a medailony jednotlivých autorů, které předcházejí vybraným textům. Esej Tomáše Pospiszyla Umění z druhé strany oceánu přesahuje svým záběrem úvod k antologii textů posledních třiceti let. Nastiňuje historické pozadí prezentace, přijímání a tvorby moderního umění v Americe 20. století, představuje významné postavy umělecké kritiky a teorie a činí tak čtivým, poutavým způsobem. Výsledkem je vynikající materiál pro studium zdrojů moderního (poválečného) amerického umění a psaní o něm.
Před obrazem. Antologie americké výtvarné teorie a kritiky. Editor Tomáš Pospiszyl. Vydalo OSVU Praha 1998, 190 str.






Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu
Proč političtí intelektuálové, proč máte sklon k proletariátu? V soucitu k čemu? Chápu, že by vás proletář nenáviděl, vy nenávist neznáte, protože jste buržoa, privilegovaný, uhlazený druh, ale taky proto, že si netroufáte tvrdit, že jedinou podstatnou věcí, co jde říci, je, že si člověk může užít polykání sraček kapitálu, jeho materiálu, jeho kovových mříží, jeho polystyrenu, jeho knih, jeho…
Nick Land — experiment s nehumanismem Nick Land — experiment s nehumanismem
Nick Land byl britský filozof, který už není, aniž by byl mrtev. Jeho takřka neurotický zápal pro šťourání se v jizvách skutečnosti svedl nemálo nadějných akademiků na obskurní cesty tvorby, která obtěžuje svou původností. Texty, které po něm zůstaly, dosud spolehlivě znechucují, nudí a pudí k vykastrování jejich zařazením do „pouhé“ literatury.
Le Dernier Cri  a černý penis v Marseille Le Dernier Cri a černý penis v Marseille
To člověk neustále poslouchá, že by s ním chtěl někdo něco společně udělat, uspořádat, zorganizovat ale, že… sakra, co vlastně... nám se to, co děláte, tak líbí, ale u nás by to mohlo někoho naštvat. Je sice pravda, že občas z nějaké té instituce nebo institutu někoho vyhodí, protože uspořádal něco s Divusem, ale když oni byli vlastně hrozně sebedestruktivní… Vlastně potřebovali trpět a jen si…
MIKROB MIKROB
"Sto třicet kilo tuku, svalů, mozku a čisté síly na současné srbské umělecké scéně soustředěných do 175 cm vysokého, 44 let starého těla. Jeho majitel je známý pod množstvím jmen, včetně pojmenování Bambus, Mexikán, Ženich, Sráč, ale nejčastěji je známý jako hrdina všech ztroskotanců, bojovník za práva bezdomovců, lidový umělec, bavič maloměšťáků, domácí anarchista, sběratel desek, milovník…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
1991, 31.8 x 27.3 cm, Print
Více informací...
223,20 EUR
237 USD
Small – Signed Edition of 100, 35cm x 28cm, Photography on 1cm white block. From series of rare photographs never released...
Více informací...
220 EUR
234 USD
Dojemně perverzní příběh sportovně založeného tučňáka, který po zoofilických zkušenostech s handicapovaným a opuštěným játrem...
Více informací...
3,22 EUR
3 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS LONDON

 

SKLAD
Arch 8, Resolution Way, Deptford

London SE8 4NT, Spojené Království
Otevřeno na objednávku.

 

KANCELÁŘ
7 West Street, Hastings
East Sussex, TN34 3AN
, Spojené Království
Open on appointment
 

Ivan Mečl
ivan@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082

DIVUS
NOVA PERLA
Kyjov 37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

divus@divus.cz
420 222 264 830, +420 602 269 888

Otevřeno denně od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

DIVUS BERLIN
Potsdamer Str. 161, 10783 Berlin, Germany

berlin@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150
Otevřeno na objednávku.

 

DIVUS VÍDEŇ 
wien@divus.cz
DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSKVA & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS