Časopis Umělec 2011/1 >> Tillman Kaiser: abstraktní popkultura Přehled všech čísel
Tillman Kaiser: abstraktní popkultura
Časopis Umělec
Ročník 2011, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Tillman Kaiser: abstraktní popkultura

Časopis Umělec 2011/1

01.01.2011

Milena Dimitrova | geometrie | en cs de

Je všeobecně známo, že člověk myslí v kategoriích. Pokud jsou ale tyto kategorie narušeny, stávají se pro něj zajímavými pochybnosti a neurčitost. Začíná přemýšlet, zkoumá, a zatímco se jeho oko snaží třídit a zařazovat, přehodnocuje. Je tedy důležité, aby jeho kategorie tímto procesem čas od času prošly.
Pro práce malíře Tillmana Kaisera je charakteristická jistá neurčitost a nelze je proto jednoznačně zařadit do jediné kunsthistorické kategorie či proudu. Jeho malba bývá často umisťována na pomezí tradice kubismu a expresionismu, dada a surrealismu. V jeho pracích můžeme ale nalézt i odkazy na retro-futurismus a výpůjčky ze science-fiction. Vždycky je však spojován s modernou a moderním utopismem. Jeden článek o jeho díle interpretuje širokou škálu asociací, kterou nám Kaiser nabízí, a nezařaditelnost jeho děl jako nabídku k úniku od dnešního racionalistického obrazu moderny k výkladu, který staví okultismus, esoteriku, nevědomí, iracionalitu a přízračnost do popředí a vyzdvihuje je jako důležitou součást moderny.
Kaiser sám sebe řadí mezi následovníky surrealismu — proudu, který stojí v protikladu k jakémukoli racionalismu. K odkazům na surrealismus a podvědomí patří například obrazy hmyzu, mouchy či larvy, které jako sítotisk přenáší na plátno. Kromě toho je v jeho dílech patrný zájem o ztroskotané modernistické utopie a jejich zpracování.
Tyto dvě komponenty, surrealismus a moderní utopie, se v Kaiserových dílech setkávají také prostřednictvím architektury: Pro Kaisera je to prvek, přes nějž filtruje a objektivizuje své zpracování subjektivního a nevědomého. Je to rovněž architektura, která u něj zaujímá roli indikátoru utopie — není to technologie, což by byla alternativní možnost. Vzpomeneme-li si na příznaky utopických modelů v science-fiction, dal by se Kaiser zařadit k soft science-fiction, která sebe sama definuje novými modely v architektuře a společnosti, na rozdíl od hard science-fiction, která je daleko technologizovanější a racionálnější.
Architektonické prvky ve svých obrazech čerpá Kaiser cíleně z dystopicky působících příkladů. Je to světová architektura, která se v jeho obrazech může objevit jako fragment nebo v nových, nezvyklých kombinacích i jako bojový stroj. Například jeho paraván Dicke Luft (Těžký vzduch) z roku 2004, kde mu jako model posloužil obraz modernistické budovy jednoho asijského velkoměsta. Místo a datum vzniku budovy Kaisera nezajímají, nechce navádět k interpretaci na základě kontextualizace. To ještě zesiluje asociace s utopickým, respektive dystopickým, které není reálným místem, nýbrž „ne-místem“.
Pokud se v jeho obrazech objeví lidské postavy, tak jen jako emblémy s jednou určitou funkcí či pozicí, jako například vojáci, policisté, skupina, kterou nazývá služebnictvem, nebo masa lidí při politické události. Tedy většinou jako protiklady utopického modelu života.
Na svých výstavách Kaiser často instaluje malbu v kombinaci s tapetami, na kterých jsou vzory nebo scénáře z nalezených pohlednic a knih, vytvářející dojem kulis nebo jevištních obrazů. Design sedmdesátých let hraje svoji roli — Kaiserovy sochy připomínají futuristické kusy nábytku. Pro svoje katalogy přejímá design obálek katalogů nářadí nebo učebních pomůcek z padesátých a šedesátých let — dalších objektů, které náhodně našel. Do sebe vrstvená, zářící kovová čtvercová forma, která se zas a znova objevuje v jeho obrazech, dává tušit masově produkovaný příbor z padesátých let.
Předměty na obrazech nejsou tím, čím se zdají být. Roztříštěné a znova složené dostávají nový obsahový náboj. Například nápis „turtox“ na objektu připomínajícím bednu s pracím práškem z díla Das Psycholyselabor (Laboratoř psychózy) z roku 2005. Zadáte-li „turtox“ do googlu, získáte pocit, že to dříve bylo nakladatelství vydávající učební materiály k biologii, pravděpodobně Kaiserův zdroj pro obrazy hmyzu a záběry z mikroskopu, které jsou základními kameny celé jeho tvorby. Ale vlastně nikdo už neví, co „turtox“ bylo a kdy to existovalo, pokud vůbec. Jedná se zde o temnou stranu popartu — představování si konzumní kultury jako archeologického nálezu? Jedno z jeho děl nese název Waschmaschine (Pračka), která jak známo platí jako jeden z výdobytků povalečné doby a symbol pokroku a prosperity.
Toto všechno se zdá být nekomentovaným převzetím forem, které už ztratily svůj význam, rozměr, platnost a funkci a na plátně se temperami nebo sítotiskem spojují do dekorativních, esteticky oslovujících forem. Formální hra, preciznost v barevné a tvarové kompozici, estetický výsledek je to, co nakonec zůstane uchopitelné.
Na zadní straně Kaiserova katalogu z roku 2005 se dá přece jenom nalézt jakési prohlášení, věta „March Down Babylon“ psaná zrcadlovým písmem. Poselství Kaisera (který poslouchá jazz šedesátých let) všem, kteří nechtějí vidět utopie jako zmařené? Poselství také všem těm, kteří neznají pojem Babylon System, zakotvený v afroamerické hudbě, nevtíravá pobídka k tomu, začít poslouchat dub nebo reggae a začít se tak vzdělávat o politické alternativě? Na každý pád je to další intertextuální odkaz k popkultuře.
Nové práce datované od roku 2006 mají dekorativní linii, ve které je zapovězeno téměř vše předmětné, s výjimkou mikroskopických obrazů, hmyzu a některých dalších nalezených vzorů. Vedle nového zde objevujeme už známé, jako například pravoúhlý kovový příbor. Jako výchozí bod svých obrazů používá nyní trojúhelníkovou formu. Je to prvek, který modulárně určuje uspořádání díla. Trojúhelník je ten nejmenší element, od kterého se stavba obrazu odvíjí a dál organicky roste. Tento systém se projevuje zejména v Kaiserově sochařství, jedno jeho dílo z roku 2006 se jmenuje Es lenkt sich der Raum (Prostor se řídí).
Další charakteristický znak Kaiserovy malby je rozdělení obrazů po střední ose a diagonále, členění na čtvrtiny nebo poloviny přiložením trojúhelníkového vzoru. Dojem symetrie je většinou matoucí, v detailech bývají dvě, respektive čtyři části obrazu rozdílné. I přesto, že jsou abstraktní a dekorativní, mají díla určený směr závěsu a četby. Na obrazech můžeme rozeznat stylizované antropomorfní a kreaturní postavy a obličeje. Kaiserův vesmír se zdá být antropocentrickým, i když se zde žádní lidé nebo architektura už nevyskytují. I přes jemnou a světlou barevnou škálu zůstává zachován dojem, že zde působí iracionální a utajené síly, síly surrealismu a odvrácené strany moderny. Tento pocit zprostředkovávají jeho nové obrazy daleko subtilněji než dystopicky působící starší díla.
Zdá se, že Kaiser, čtenář H. C. Lovecrafta, který směšoval science-fiction, horor a sociální utopii (patřil do nezvyklé a iracionální kategorie moderny, neboť posunoval hranice žánru inspirován E. A. Poem a nočními můrami), zobrazuje témata a strachy, které pojednával i tento spisovatel: moderní pohled na svět, který vytrhává člověka z centra stvoření a redukuje ho na zrnko prachu ve vesmíru.




Z němčiny přeložila Zuzana Magurová.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
Nevydařená koprodukce Nevydařená koprodukce
Když se dobře zorientujete, zjistíte, že každý měsíc a možná každý týden máte šanci získat na svůj kulturní projekt peníze. Úspěšní žadatelé mají peněz dost, průměrní tolik, aby dali pokoj a neúspěšné drží v šachu ta šance. Naprosto přirozeně tedy vznikly agentury jen za účelem žádání a chytré přerozdělování těchto fondů a také aktivity, které by bez možnosti finanční odměny neměly dostatek…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
28 x 15 cm, Pen & Ink Drawing
Více informací...
223,20 EUR
230 USD
Print on art paper from serie prepared for "Exhibition of enlarged prints from Moses Reisenauer’s pocket Ten Commandments"....
Více informací...
290 EUR
299 USD
1996, 61 x 45.5 cm, Painting on Canvas
Více informací...
2 667,60 EUR
2 749 USD
Strong, 2002, acrylic painting on canvas, 24 x 20,5, on frame
Více informací...
900 EUR
927 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS LONDON

 

SKLAD
Arch 8, Resolution Way, Deptford

London SE8 4NT, Spojené Království
Otevřeno na objednávku.

 

KANCELÁŘ
7 West Street, Hastings
East Sussex, TN34 3AN
, Spojené Království
Open on appointment
 

Ivan Mečl
ivan@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082

DIVUS
NOVA PERLA
Kyjov 37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

divus@divus.cz
420 222 264 830, +420 602 269 888

Otevřeno denně od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

DIVUS BERLIN
Potsdamer Str. 161, 10783 Berlin, Germany

berlin@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150
Otevřeno na objednávku.

 

DIVUS VÍDEŇ 
wien@divus.cz
DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSKVA & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS