Časopis Umělec 1999/1 >> Veronika Bromová / Vydráždění emocí Přehled všech čísel
Časopis Umělec
Ročník 1999, 1
2,50 EUR
3 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Veronika Bromová / Vydráždění emocí

Časopis Umělec 1999/1

01.01.1999

Vít Havránek | reviews | en cs

Vidím část jedné strany se spícími, ponořenou do stínu a část druhé strany, zalitou sluncem. Vidím rychlé a zvláštní střídání světla a stínu, vidím daleké země, tak skutečné a blízké jejich obyvatelům, jako mně je moje země. (W. Whitman)

Na své poslední výstavě v Nové síni se Veronika Bromová dopracovala doposud nejvyššího stupně jednoty a průzračnosti scénické instalace. I když asi tušíme, že tyhle kvality pro ni samotnou nehrají hlavní roli v její práci, poněvadž jde o hodnoty formálního druhu a netýkají se přímo kvality fotografií nebo síly objektů, zdá se mi, že právě mimořádně citlivé propojení fotografií, objektu a videa vyvolává nejsilnější emoci výstavy.

Narcistně zpytující fotografie jsou konejšeny plynulými pohyby třpytivě se vznášejícího medvěda, který se vlní i rozplývá zároveň, to vše za šumění vlídného videa, do nějž taky jaksi samo sebou vstoupíme... Zóny podráždění, intimně nasvícené, kde se na nás z plochy vydouvají podivné, snově zmutované formy hezkého ženského těla vystavené našemu voyerismu střídá uklidnění: hladící peří, bílé jako čistý horský sníh, jako by se nějaký mohutný pták tíhou připomínající labuť pokoušel vzlétnout. Vybaví se nám i Freudova interpretace letu: „Sen o létání mívá u mužů nejvíce hrubě smyslný význam (spojený s představou ptáka). Nebudeme se divit, když ten či onen snící muž bývá vždy velmi hrdý na svou létací schopnost. Dr. Paul Federn vyslovil okouzlující domněnku, že valná část těchto snů jsou sny erekční, protože podivný a lidskou fantazii neustále zaměstnávající úkaz erekce nutně lidem imponuje, jakožto překonání zemské tíže.“1 Fotky jsou záznamy autorčiných domácích performancí, vidíme na nich cosi mezi ženským aktem s reálnou hlavou a tuleňo-zebrovitým tělem obaleným pásky průhledné lepenky, která uchovává představu těla, jakýsi jeho pojem, ale znásilňuje organické články, deformuje měkké zóny, přeformulovává rytmus jeho povrchu. Bylo to bolestivé?

Jaký je Veroniččin vztah k vlastnímu tělu? Už dávno neplatí jen Tyršův slogan: ve zdravém těle zdravý duch. Tělo se stalo prostorem individuální identifikace, v němž i Tyršovo heslo stále platí, ale už nemá svou širokou závaznost společensko-represivní. Společenské formy ducha prodělaly velkou revoluci a diferenciaci, takže dneska je společensky plnoprávné být zdravý i nemocný, dekadentní, afro, revoltující, nespoutaný, umělý... Od tělesné revolty hippies sledujeme rychlé proměny těla v množinu znaků artikulujících názory naší „duše“, tělo se stalo jevištěm, na němž se pracuje s novými technologiemi, prostorem fikce, do nějž sublimují vědomé i nevědomé psychické tlaky. Cítit mírnou bolest (lepenka, piercing) znamená stupňovat prožitek okamžiku, momentálního pocitu, jehož vystupňování může vést k výbuchu...

Potřeba dne: vyzkoušet si nová těla. Být sám znamená obracet se k vesmíru. Co to znamená být nahý, obalený lepenkou v jednom prostoru se vznášejícím se medvědem a návštěvníky? Možná je to hloupá otázka. Ale vystihuje určitou pochybnost o ZemZoo, protože výsledné konstatování, které si odnášíme je vizuálně-snové vydráždění emocí. Nenašel jsem v ní, s výjimkou práce se snovostí, žádné mentálně definované stanoviště nebo koncept. Umělkyně se nechává unášet vlastní spontánností, neklade jí odpor, ani otázky.

P.S.Výstava Eriky Bornové, kterou jsem viděl hned vzápětí, nás přivede k postřehu, jak neobyčejně obratně a citlivě ty ženy pracují se zadaným prostorem místnosti. Skutečně vytváří z prostoru jakousi jednotu takovou manipulací použitých forem, že výsledkem je pevná stavba působící ve své komplexnosti, převyšující prostý součet jednotlivin. V případě Veroniky Bromové je to domácí pokoj obrácený naruby. Stavba domova: jistota, funkčnost, uvolnění, pohodlí, harmonie, osobitost. V galerii ji nahrazuje skladba momentů individuální performance, výtvarný objekt a video o ledním medvědovi v newyorské zoo. Podivuhodné je, že výsledná jednota je stejná.

1/ Freud S., Výklad snů, Nová tiskárna Pelhřimov, 1994, str. 239





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Le Dernier Cri  a černý penis v Marseille Le Dernier Cri a černý penis v Marseille
To člověk neustále poslouchá, že by s ním chtěl někdo něco společně udělat, uspořádat, zorganizovat ale, že… sakra, co vlastně... nám se to, co děláte, tak líbí, ale u nás by to mohlo někoho naštvat. Je sice pravda, že občas z nějaké té instituce nebo institutu někoho vyhodí, protože uspořádal něco s Divusem, ale když oni byli vlastně hrozně sebedestruktivní… Vlastně potřebovali trpět a jen si…
Nevydařená koprodukce Nevydařená koprodukce
Když se dobře zorientujete, zjistíte, že každý měsíc a možná každý týden máte šanci získat na svůj kulturní projekt peníze. Úspěšní žadatelé mají peněz dost, průměrní tolik, aby dali pokoj a neúspěšné drží v šachu ta šance. Naprosto přirozeně tedy vznikly agentury jen za účelem žádání a chytré přerozdělování těchto fondů a také aktivity, které by bez možnosti finanční odměny neměly dostatek…
Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Po anglickém knižním a japonském internetovém vydání se nabízí i českým čtenářům tato kniha krátkých empatických bolavých textů...
Více informací...
7 EUR
7 USD
First Communion, 2005, etching, 39,5 x 27 cm
Více informací...
160 EUR
170 USD
From series of rare photographs never released before year 2012. Signed and numbered Edition. Photography on 1cm high white...
Více informací...
220 EUR
234 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS LONDON

 

SKLAD
Arch 8, Resolution Way, Deptford

London SE8 4NT, Spojené Království
Otevřeno na objednávku.

 

KANCELÁŘ
7 West Street, Hastings
East Sussex, TN34 3AN
, Spojené Království
Open on appointment
 

Ivan Mečl
ivan@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082

DIVUS
NOVA PERLA
Kyjov 37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

divus@divus.cz
420 222 264 830, +420 602 269 888

Otevřeno denně od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

DIVUS BERLIN
Potsdamer Str. 161, 10783 Berlin, Germany

berlin@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150
Otevřeno na objednávku.

 

DIVUS VÍDEŇ 
wien@divus.cz
DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSKVA & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS