Časopis Umělec 2003/1 >> Tomáš Bujňák Přehled všech čísel
Tomáš Bujňák
Časopis Umělec
Ročník 2003, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Tomáš Bujňák

Časopis Umělec 2003/1

01.01.2003

Jiří Ptáček | nové tváře | en cs

Nar. 1979, po několika středních uměleckých školách na Slovensku se nejprve vzdělával na škole výtvarných umění v Bratislavě (2000-2001) a následně na FU TU v Košicích (2001-2002), aby od loňského roku přešel na pražskou AVU do ateliéru konceptuální tvorby Miloše Šejna.
Už z přehledu výtvarných školení by se dalo pochopit, že Tomáš Bujňák patří mezi hyperaktivní umělecké skokany. A skutečně: během několika let vystřídal všemožné druhy projevu. Jeho malby, sochy, instalace a enviromenty často trpěly kvalitativními výkyvy a šprýmovnou povrchností. Mimořádným tělovým nasazením nad ně vynikala dávná peformance v Medzilaborcích, během níž si Bujňák nechal sklěněným střepem vyřezat zad část - jinak poněkud křečovitého - nápisu. Překvapivý byl také ryzí technologicko-vizuální koncept Transformacia do wordu. Bujňák podrobil reprodukci středověké ikony změnám světelnosti a převedl ji do textového editoru Výsledkem byla soustava písmen x, koncentrovaných do skupin a při postupném zesvětlování reprodukce vykazující organizaci vzniklých mezer do diagonálních pruhů. Stroj nalezl v neobvyklém úkolu kód, který sekundárně mohl působit jako objev estetiky systému.
Navzdory všem výhradám se nedávno začalo zdát, že se Bujňákův talent začal plnohodnotně projevovat v obskurních metaforách sexuality a násilí.
Fotoperformance Svatba vznikla v komunálním studiu ve spolupráci s Lucií Dovičákovou. Svatebčané proměnili tradiční svatební pózování v přitakávání vzájemné pohlavní přitažlivosti. V internetovém projektu Slaaax zase Bujňák spolu s Ladislavou Gážiovou představil paralelní možnosti pornografie, když ji převedl na krátké filmové smyčky do sebe narážejících hlav.
Rovněž poslední interaktivní objekt Lavička si pohrává s násilím. Tentokrát ho nevyhnutelně způsobí osoba, která vystoupí na vratkou lavici a pohupuje se na ní. Topí totiž osoby na obrazovkách, které mu střídavě spílají či jej žádají o pomoc. Rovnováha neexistuje.
Bujňákova poslední realizace je prozatím jeho nejosobnější provokací, protože vyžaduje přímou účast na konání zjevného zla. Ani ona ovšem nepostrádá humornou parafarázi oblasti, která při sebemenším zaváhání může stát trapnou ranařinou. Teprve další tvorba Tomáše Bujňáka dostatečně prokáže dosahy jeho nynějšího nadhledu.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce
Amerického básnika pozvali do Bílého domu, aby jim přečetl svou kontroverzní vykradačskou poezii. Vyfintěn a připraven dělat si věci po svém dospívá ke „skandálnímu“ zjištění, že již nikomu nic nevadí a že místo narážení hlavou do obecných zdí, je lepší stavět vlastní zdi či alespoň zíďky.
Nevydařená koprodukce Nevydařená koprodukce
Když se dobře zorientujete, zjistíte, že každý měsíc a možná každý týden máte šanci získat na svůj kulturní projekt peníze. Úspěšní žadatelé mají peněz dost, průměrní tolik, aby dali pokoj a neúspěšné drží v šachu ta šance. Naprosto přirozeně tedy vznikly agentury jen za účelem žádání a chytré přerozdělování těchto fondů a také aktivity, které by bez možnosti finanční odměny neměly dostatek…
Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec
Redakční okruh Umělce se rozhodl k vyhlášení deseti jmen umělců, kteří podle názoru jeho členů (Lenka Lindaurová, Vladan Šír, Ivan Mečl, Tomáš Pospiszyl a Karel Císař) mají zásadní význam pro českou výtvarnou scénu 90. let. Po dlouhé diskusi, na které jsme si ujasňóvali kritéria, jsme se dostali k určitým jménům, která z mnoha důvodů považujeme za důležitá pro situaci u nás i naši prezentaci…