Časopis Umělec 2005/3 >> Warszawa–Moskwa / Varšava–Moskva. 1900–2000: po paralelních liniích uplynulého století Přehled všech čísel
Warszawa–Moskwa / Varšava–Moskva. 1900–2000: po paralelních liniích uplynulého století
Časopis Umělec
Ročník 2005, 3
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Warszawa–Moskwa / Varšava–Moskva. 1900–2000: po paralelních liniích uplynulého století

Časopis Umělec 2005/3

01.03.2005

Olga Vašinkevič | info | en cs de es

Výstava zkoumající polsko-ruské a rusko-polské vztahy v průběhu neklidného století mimo jiné dokládá, jakými cestami a směry proudily mezi zeměmi bývalého sovětského bloku cenzurou omezované informace. Že byly některé země socialistického tábora Západu tak nějak blíže, jsme ostatně pociťovali i v Čechách. Varšava–Moskva a naopak očima žurnalistky ze St. Petěrburgu. (red.)

Složité peripetie rusko-polských vztahů nepatří k zvláště světlým stránkám historie: války, období Smuty, dělení Polska, citlivá „židovská otázka“. V posledních letech se vzájemná obviňování točí kolem počtu válečných zajatců, kteří zahynuli v lágrech nebo při hromadných popravách. Úplně jsou přitom ignorovány těsné kulturní, společenské a ekonomické vztahy, které oba národy v průběhu mnoha staletí spojovaly. Nutno přiznat, že poté, co Polsko v roce 1989 získalo skutečnou nezávislost, vztahy mezi oběma zeměmi znatelně ochladly. V tisku a v televizi převládl obraz Ruska jako vychrtlého huňatého medvěda v ušance, kterak natahuje dlouhé drápy ke kohoutkům na ropovodu, popřípadě k hranicím nově vzniklých států. Automatické nálepkování prakticky jakýchkoli úmyslů a kroků Ruska jako projevů imperiálního syndromu se stalo svéráznou intelektuální módou a téměř rituální demonstrací znovunabytého „evropanství“.
Nápad zorganizovat výstavu „Warszawa–Moskwa / Moskva-Varšava 1900–2000“ vznikl před několika lety téměř současně se záměrem výstavy „Moskva–Berlín“ (která mimochodem zůstala prakticky nepovšimnuta), avšak nezávisle na něm. Za svou realizaci nesporně vděčí světovému ohlasu na velkorysý projekt „Paříž–Moskva / Moskva– Paříž“, který se uskutečnil v hlavním městě Francie (1979) a tehdy ještě Sovětského svazu (1981). Na prohlídku expozice se stály dlouhé fronty, lidé ji považovali za velkolepý a jedinečný zážitek.
Projekt výstavy Warszawa–Moskwa / Moskva-Varšava 1900–2000 byl zahájen v listopadu 2004 ve varšavské Národní galerii Zacheta, poté se expozice s některými změnami přesunula do objektu Státní Treťjakovské galerie na Krymském Valu. Ve Varšavě prý výstavu navštívil rekordní počet lidí, převyšující 60 tisíc. I v Moskvě lidé věnovali akci značnou pozornost, což vypovídá v prvé řadě o zájmu o polskou kulturu. Pro mnohé byla výstava výbornou příležitostí ujasnit si své představy, jiným umožnila porovnat si na příkladech paralely rozvoje obou kultur, tolik si podobných a současně stojících na opačných pólech.
V Sovětském svazu představovalo Polsko jediné „okno do Evropy“, skrze které mohla přemýšlející část inteligence více nebo méně oficiálně získávat informace o životě na Západě prostřednictvím filmů a časopisů, přičemž si domýšlela to, co cenzura 60. let nepustila. Takže když doma člověk prohrabe staré gramofonové desky, musí narazit na Deep Purple s polským textem na přebalu. Proto diváky tak nostalgicky přitahují instalace Pokoj ruského intelektuála počátku 60. let, kde hraje deska Anny Herman a poličky jsou zaplněny knihami v polštině, a Pokoj polského intelektuála, v němž táhlý hlas Bulata Okudžavy vyvolává pomíjivé vzpomínky a kde atmosféra jako by vybízela k tomu, začíst se do polského překladu Pasternaka... V těch letech byla polská kultura považována za něco skutečně západního a aktuálního, co dává představu o životě „za kopečky“.
Expozice Warszawa–Moskwa / Moskva-Varšava 1900–2000 si dala za cíl ilustrovat v průběhu století se odehrávající dialog dvou národních kultur. Ten měl všechny předpoklady vyvíjet se dramaticky: Vztahy dvou národů se vyostřovaly a v některých oblastech nabyly charakteru rivality. Polská rusofobie je objektivní fakt, mající pochopitelné příčiny. Rusové na druhou stranu nemají rádi, jestliže někdo nemá rád je. Nicméně slovanská krev a geografická blízkost jsou silnými sbližujícími faktory, které se nemohly neprojevit v umění. Je to patrné již na samém počátku expozice, kde lze vidět díla ruské moderny a polské secese, tedy jednoho směru, který spojoval umělce z obou stran – práce ruských klasiků Michaila Vrubela, Valentina Serova, Viktora Borisova-Musatova, Nikolaje Rericha, Borise Kustodijeva vedle děl Poláků, jako jsou Kazimierz Stabrowski, Jozef Mehoffer, Jozif Braz nebo Konrad Krzyzanowski, jejichž jména bohužel neřeknou nic lidem bez přímého vztahu k umění.
Koncepce výstavy ovšem nezdůrazňuje výlučně polsko-ruské paralely. Například v části věnované avantgardě cítíme přebírání vlivů spíše z třetího prostředí, francouzského nebo německého. „Nejvýznamnější Polák“ ruské avantgardy byl ovšem Kazimír Malevič! Oddíl „Reflexe na Maleviče“ představuje práce současných polských autorů – konceptuální Malevičův Bicykl s černou betonovou kostkou místo předního kola od Krzistofa Bednarského, tak i dílo Marka Sobczyka Co? Ironie. Jak? Vzdáleností. nebo Klíče od Maleviče Włodzimierze Pavlaka, které si všímají grotesknosti a částečně ironizují paradigmatické principy otce suprematismu.
Řazení dalších dvou oddělení výstavy nerespektuje historickou posloupnost. Spřízněni stejným osudem charakteristickým pro tábor socialismu, pohlíželi Poláci i Rusové se stejným utopickým optimismem na budování nového života, zato vnímání války – pro Rusy Velké vlastenecké, pro Poláky Druhé světové – je rozdílné. A zatímco sovětské umění té doby proniká radost z vítězství a heroické vzepětí, v dílech polských autorů je cítit vzrůstající napětí a jejich esencí je daleko víc tragika a melancholie než tušení šťastného zakončení války.
V poválečném umění se Polákům zjevně dařilo lépe. Cesty obou národů se zde radikálně rozcházejí. Je to celkem pochopitelné – pohled umělců byl v té době upřený na západ, do Ameriky, z níž se stávala vedoucí síla na poli umění, kde se bouřlivě rozvíjel pop-art, op-art, kinetické a konceptuální umění. Je možné, že se názory ruských umělců v té době podvědomě vyvíjely v témže směru a pouze narážely na železnou oponu. Impulsy tak přicházely prostřednictvím polského a obecně východoevropského umění zemí, kde byla o něco mírnější politická atmosféra. Pro sovětskou neoficiální kulturu se proto polské umění stalo jedním z mála ukazatelů, podle nichž se dal určit směr západních liberálních proudů.
Poslední dekáda minulého století představuje do očí bijící odlišnost cest, po nichž se sousedící země pohybovaly. Rusové konečně mohli formulovat systém hodnot z pohledu vlastních dějin a přistoupit tak k reflexi své nedávné minulosti, jak učinily soc-artové práce Borise Orlova Prsa Císařovny a Leonida Sokova Stalin a Medvěd. Pro ruské postsovětské umění byla taková zkušenost nezbytná – bez uvědomění si sama sebe a své identity by rozvoj nebyl kontinuální. Poláci naproti tomu udělali tah koněm – aniž by si přestali být vědomi své národní kultury, pokusili se ji zasadit do evropského a světového kontextu. Motivací zde mohla být snaha národa, který toho v šíleném 20. století už beztak zažil příliš, vyhnout se vaření ve vlastní šťávě.
Podobné srovnávací expozice jsou potřebné. My všichni, kteří žijeme ve společném evropském domě (byť v jeho různých koutech), potřebujeme čas od času a zvláště v době završování významných historických etap pohlédnout sami na sebe i jeden na druhého navzájem a uvědomit si, co národy sbližuje, a co je naopak rozděluje.
Polsko a Rusko v tomto směru nepředstavují a ani nemusí představovat výjimky. Jsme navíc „bratři Slované“ a nejbližší sousedi, a i když jsou naše dějiny bohaté na dramatické peripetie, nikdy jsme nemohli a ani nemůžeme navzájem jeden druhého ignorovat. 20. století pak patří k nejsložitějším, nejdramatičtějším, ale také nejzajímavějším historickým obdobím vztahů mezi Polskem a Ruskem. Tyto vztahy, politické, kulturní a také lidské – osobní a přátelské – se na konci 20. století rozšířily jako nikdy před tím, a jsou možná tím nejlepším a nejsvětlejším z celých našich společných dějin. Když uvažuji o výstavách jako byla tato, napadá mě nakonec úplně triviální myšlenka: že národnost vlastně není nic jiného než shoda okolností.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Le Dernier Cri  a černý penis v Marseille Le Dernier Cri a černý penis v Marseille
To člověk neustále poslouchá, že by s ním chtěl někdo něco společně udělat, uspořádat, zorganizovat ale, že… sakra, co vlastně... nám se to, co děláte, tak líbí, ale u nás by to mohlo někoho naštvat. Je sice pravda, že občas z nějaké té instituce nebo institutu někoho vyhodí, protože uspořádal něco s Divusem, ale když oni byli vlastně hrozně sebedestruktivní… Vlastně potřebovali trpět a jen si…
Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec
Redakční okruh Umělce se rozhodl k vyhlášení deseti jmen umělců, kteří podle názoru jeho členů (Lenka Lindaurová, Vladan Šír, Ivan Mečl, Tomáš Pospiszyl a Karel Císař) mají zásadní význam pro českou výtvarnou scénu 90. let. Po dlouhé diskusi, na které jsme si ujasňóvali kritéria, jsme se dostali k určitým jménům, která z mnoha důvodů považujeme za důležitá pro situaci u nás i naši prezentaci…
Obsah 2016/1 Obsah 2016/1
Obsah nového čísla.
Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu
Proč političtí intelektuálové, proč máte sklon k proletariátu? V soucitu k čemu? Chápu, že by vás proletář nenáviděl, vy nenávist neznáte, protože jste buržoa, privilegovaný, uhlazený druh, ale taky proto, že si netroufáte tvrdit, že jedinou podstatnou věcí, co jde říci, je, že si člověk může užít polykání sraček kapitálu, jeho materiálu, jeho kovových mříží, jeho polystyrenu, jeho knih, jeho…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
1995, 43.5 x 28cm, Print
Více informací...
132 EUR
140 USD
Další kniha Martina Zeta sestavená ze zápisů životních událostí, komentářů, dokumentů a fotografií ze soukromých i veřejných...
Více informací...
15 EUR
16 USD
Fountain, 1995, silkscreen print, 44 x 27,5 cm
Více informací...
65 EUR
69 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS LONDON

 

SKLAD
Arch 8, Resolution Way, Deptford

London SE8 4NT, Spojené Království
Otevřeno na objednávku.

 

KANCELÁŘ
7 West Street, Hastings
East Sussex, TN34 3AN
, Spojené Království
Open on appointment
 

Ivan Mečl
ivan@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082

DIVUS
NOVA PERLA
Kyjov 37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

divus@divus.cz
420 222 264 830, +420 602 269 888

Otevřeno denně od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

DIVUS BERLIN
Potsdamer Str. 161, 10783 Berlin, Germany

berlin@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150
Otevřeno na objednávku.

 

DIVUS VÍDEŇ 
wien@divus.cz
DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSKVA & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS