Články
|
Claudia Arozqueta
|
the border
|
01.02.2007
|
BORDER ART - SOCIÁLNÍ UMĚNÍ A SEVERNÍ HRANICE MEXIKA
|
Severní hranice Mexika je nerozlučně spojena s představou narušenosti a zmrzačení, s nezhojenou ranou, kterou způsobila územní ztráta v polovině 19. století. V oblasti se tehdy zabydleli migranti dohnaní chudobou k hledání lepších životních podmínek a pobízení určitými severoamerickými skupinami k přechodu „na druhou stranu“. Důsledkem intenzivní interakce na mexicko-americké hranici je výlučný… |
|
Marisol Rodríguez
|
travel
|
01.02.2007
|
PŘISTÁNÍ - OSTRÝ ŘEZ
|
Možná,že Amerika nikdy nebyla objevena. Já bych řekl, že byla spíš nalezena. Oscar Wilde, 1891
Město Santiago de los Caballeros je ztraceno uprostřed hor Central Sierra v Dominikánské republice, skryto mezi horami a kopci, banánovými palmami a flanboyanes. Obyvatelstvo se dělí na míšence a mulaty, nikdo tu není černý (spíše si říkají „morenos“). Každý kousíček afrického vlivu je pečlivě… |
|
Drew Martin
|
the border
|
01.02.2007
|
TENKÁ OSTNATÁ ČÁRA
|
Když jsem dorazil do Haydee Rovirosa Gallery v newyorské čtvrti Chelsea, abych tu udělal interview s kurátorem galerie, Haydee Rovirosou a umělcem Javierem Velascem, který právě přijel, nebyl tam ani jeden z nich. Odešli shánět nějaké nástroje k instalaci Velascovy samostatné výstavy “Linea Sutil” (Jemná linie). Asistent galerie Jaime Bandres mi ukázal prostor a později se stal nedocenitelným… |
|
Tony Ozuna
|
the border
|
01.02.2007
|
PŘICHÁZÍ K VÁM PODIVNÝ NOVÝ SVĚT
|
„Hranice mezi Spojenými státy a Mexikem měří dvě stě mil a představuje spojnici mezi dvěma rozdílnými světy. Mexiko uvádí na pravou míru vše, co o sobě Amerika tvrdí a čemu chce věřit — že je nevinná, bez barvy a bez zápachu, osamělá a soběstačná — tohle všechno komplikuje a glosuje mateřské, závistivé a truchlící Mexiko.“
Richard Rodriguez, Dny zapomnění — Spor s mým mexickým otcem
Město… |
|
Alfredo Flores Richaud
|
review
|
01.02.2007
|
GABRIEL OROZCO
|
Ke slávě nejslavnějších se vždy připojuje něco z krátkozrakosti obdivovatelů.“ (Georg Ch. Lichtenberg) „Střílet proti soudobému umění: rozrůstající se sport.“ (Iván de la Nuez, kubánský spisovatel, Babelia – kulturní příloha španělského deníku El País) „...Přisuzuji tento stav duše svému odporu k muzeím. Muzeum je pro mne celý život.“ (Fernando Pessoa, Kniha neklidu)
Po shlédnutí… |
|
Luis Camnitzer
|
food for thought
|
01.02.2007
|
WONDER BREAD AND SPANISH ART
|
„Není divu, že Wonder je nejoblíbenější americkou značkou bílého chleba. Tak měkký, tak chutný, tak čerstvý. Už více než 80 let pomáhá Wonder Bread Americe pěstovat silná těla. Poskytuje základní vitamíny a minerály – důležitou část výživy vaší rodiny. So give ‘em what they love...Wonder!“
Během své krátké existence Spojené státy přijaly i rozvinuly velmi rozmanitá kulturní paradigmata a… |
|
Marisol Rodríguez
|
colors
|
01.02.2007
|
DO PEKLA S RŮŽOVOU
|
Tento text jsem původně poslala Ivanu Mečlovi jako dopis, který jsem napsala hodinu poté, co jsem viděla Pink Not Dead, skupinovou výstavu, kterou dal dohromady Maurycy Gomuliki, polský umělec žijící v Mexico City. Dopis byl napsán 17. ledna 2006 ve 22:44.
Šla jsem na výstavu Maurycyho a jeho přátel, a byla strašná, ale nejdříve musím říct, že to bylo vlastně docela dost přitažlivé – a mazaně… |
|
Mariana David
|
art thieves
|
01.02.2007
|
MARÍA ALOS: UMĚNÍ SBÍRAT INSTITUCE
|
Umělkyně María Alós (nar. 1973, Cambridge, USA) využívá jistý druh škodolibé citlivosti a koncepčně transgresivní strategie ke konfrontaci institucionálních struktur a individuálních systémů důvěry jak ve společnosti, tak v uměleckém světě. Ačkoli se umělkyně občas ocitá mimo zákon, její dílo se vyznačuje naivní, téměř dětskou hravostí a podněcuje ke zvážení praktik a postupů, které obvykle… |
|
Valeria Gonzales
|
manifesto
|
01.02.2007
|
DUPLUS / UMĚLECKÁ PRAXE MIMO VÝSTAVNÍ MECHANISMY
|
Termíny „nové technologie“ a „nová média“ fungují v systému umění jako synonyma. Jsou plně zaměnitelné. Znamená to ovšem značnou redukci, neboť se tak implicitně techné i logos, všechno možné vědění o technikách, redukuje na holou instrumentální aplikaci jako prostředek sloužící k dosažení určitého cíle. V rámci výstav umění se o pracech spojených s „novými technologiemi“ či „novými médii“… |
|
Jorge Flores-Oliver
|
street art
|
01.02.2007
|
ERNESTO MUÑIZ: OLTÁŘE UPROSTŘED MĚSTSKÉ GUERRILLY / STRUČNÝ NÁVOD DO KATOLICKÉ EXTREMISTICKÉ ESTETIKY
|
Nejsnáze rozpoznatelným uměním pro tradičně katolický národ je umění náboženské (a to navzdory rostoucímu zmatku, který ohrožuje zmíněné vyznání bouřlivým růstem sektářských církví, které mu v průběhu let ukradly prostory k existenci). Tlupy, kterými jsou každý víkend nacpány kostely, navykly své oči na ony hrozné malby a cuasi gore sochy krvácejících Kristů nesoucích svůj těžký kříž s trnovou… |
|