Články
|
Karel Císař
|
berlín
|
01.03.2000
|
POSLEDNÍ LEČ
|
Jestliže svá videa Peter Land doposud natáčel takřka výhradně v abstrahovaných interiérech a záměrně je tak zbavil jakéhokoli místního či časového kontextu, v jedné ze svých posledních prací Jezero, vystavené společně s dvanácti doprovodnými fotografiemi v berlínské galerii Klosterfelde, situuje tento dánský umělec příběh svého hrdiny do idylické lesní krajiny. Land tudy prochází v myslivecké… |
|
Miloš Vojtěchovský
|
performance
|
01.03.2000
|
V ZAJETÍ KONCEPTU ZÍZRAČNA / (MEZI UMĚNÍM A ŽIVOTEM)
|
Jan Bas Ader se dostal do dějin umění svou poslední performancí, vyjímečné a pozoruhodné ve dvou aspektech: zaprvé neexistuje (alepoň jsem nikde nenašel) o ní žádná obrazová dokumentace. Byla to podivná a dobrodružná akce, při níž Ader ve svých 33 letech zahynul kdesi na moři mezi Evropou a Amerikou. Vypravil se totiž v červenci roku 1975 z Cape Cod v Massachussets do Cornwalu na malinké… |
|
Lenka Lindaurová
|
bienále
|
01.03.2000
|
NEJLEPŠÍ OBRANA JE ÚTOK / (MANIFESTA 3)
|
Symbol hranice, který je v teorii umění často a víceznačně používán, se opět oprášil a využil pro téma letošního, již třetího, bienále evropského současného umění - Manifesty. Borderline syndrom, název který pro Manifestu zvolili kurátoři, je pojem z psychologie zahrnující potřebu obrany. Lepší metaforu pro pojmenování některých současných problémů ani nemohli zvolit. Signifikantní se zdá fakt,… |
|
Jana Tichá
|
umělec
|
01.03.2000
|
PARAFOTOGRAF NEBO FOTOGRAFISTA / (ROBERT HEINECKEN)
|
Nová slova v titulku jsem si nevymyslela sama: to první vynalezl Robert Heinecken, když se pokoušel pojmenovat svou uměleckou aktivitu, a to druhé prosazoval pro Heineckenovo umění kritik Arthur C. Danto. Oběma šlo v zásadě o to, jak dát najevo, že Heinecken není fotograf v obvyklém smyslu slova, tedy ten, kdo mačká spoušť, ale umělec, který pracuje s fotografií. A ještě víc: pracuje s fotografií… |
|
Michaela Vlková
|
média
|
01.03.2000
|
INTERNETOVÉ UMĚNÍ VS. UMĚNÍ NA INTERNETU
|
„Internet je sebeorganizující se struktura s plazmatickými epicentry aktivit, vynořujících se z nečekaných směrů.“
Tilman Baumgaertel
Skladatel Richard Wagner ve svém konceptu Gesamtkunstwerk volal po „syntetickém“ umění. Futuristé žádali zrušení institucionálních struktur pro umění spolu se všemi jejich normami a pravidly a toužili po rychlosti. V době rozšíření rádia Bertold Brecht navrhoval… |
média
|
01.03.2000
|
COOKING@PROJECT
|
Pokud na internetové stránce www.avu.cz/~cooking napíšete svůj recept, můžete se stát svědky jeho realizace během internetem živě přenášené party 20. září 2000 v NoD ROXY.
Jídlo je nejmateriálnější věcí, kterou si lze představit, je vnímáno a hodnoceno na základě stimulace všech smyslů: zraku, sluchu, dotyku, chutě a čichu. Přestože je tak esenciální, často zapomínáme na jeho signifikantnost a… |
|
média
|
01.03.2000
|
ART@RADIO STATION
|
Pilotní internetová rozhlasová stanice
Při Centru současného umění v Praze začne během léta vysílat samostatná internetová rozhlasová stanice, jejíž smyslem bude poskytovat široký přehled o uměleckých a mediálních aktivitách, které budou v zemi v dané chvíli probíhat. Obsah bude zaměřen na dění v místních uměleckých komunitách, společenská a politická témata, investigativní žurnalistku a… |
média
|
01.03.2000
|
EUROVISION 2000
|
MoneyNations se zakládá na otevřeném sdružení korespondentů — umělců, sociologů, novinářů, ekonomů z nestátního sektoru a dalších zúčastněných jedinců v Evropě. Vzniknou videa zabývající se fenomény neformální ekonomiky, migrace jako nové možnosti post-národního konceptu složení Evropy s reflexemi témat “Pevnost Evropa” a anti-migrační trendy, které lze v současnosti pozorovat. MoneyNationsTV je… |
|
média
|
01.03.2000
|
NEXT SEX
|
Instalace, akce, performance a net.art se na leto¹ním festivalu
Ars Electronica v Linzi budou zabývat reprodukèními
technologiemi.
První roèník festivalu v novém milieniu navazuje na téma
moderních biotechnologií a genového in¾enýrství z roku 1999 a
pokusí se zahájit debatu o mo¾ných budoucích variantích vývoje
umìlé, technické reprodukce lidských bytostí. Cílem je nahlédnout
dopady a… |
|
Otto M. Urban
|
tabu
|
01.03.2000
|
PENIS ENVY / (NĚKOLIK POZNÁMEK K JEDNOMU TABU V MODERNÍ KULTUŘE)
|
Lence LindaurovéMoje největší přednost je můj penis. Jack Steed, pornohvězdaI.V souvislosti s předcházejícím textem L´Origine du Monde je téma následujících poznámek logické. Po vagíně musí následovat penis. Na první pohled zřejmé konstatování však není v daném kontextu tak jednoznačné. Zobrazování penisu je ve výtvarném umění natolik časté, že je možné pochybovat o identickém významu a stupni… |
|