Umělci plánují okupovat Mánes
Symbolickou okupací se v tento čtvrtek a pátek čeští umělci, kritici a kurátoři rozhodli protestovat proti fungování Nadace českého výtvarného umění, která provozuje výstavní síň Mánes. Požadují odstoupení členů správní rady a transformaci nadace v organizaci s otevřenou členskou základnou.
Pěkně to zní, efektivně to rezonuje s názvem kultovní povídky a je to pravda. A protože byznys si na demokracii nikdy nehraje, tak ji nemusí předstírat ani umělci. Ti by snad ani demokraté být neměli, aby mohli být dobrými umělci. Každý prostě demokrat být nemůže a demokracie není pro každého. V zemi, kde dnes otcové privatizace hrdě přiznávají, že to vlastně byla sofistikovaná krádež chráněná zpomalením legislativy a korunovaná amnestií i pro ty největší zlodějské břídily, smysl pro fair play nemůže po občanech úřednictvo vůbec chtít. Občas máme i vzrušující toleranci k dobře a chytře provedené loupeži. Chceme se trochu pobavit. Ale Mánes byla prostě od začátku levá čórka s příchutí hyenismu a trapnosti. To se dá napravit jenom tak, že přijde odvážný spolek umělců, prokope se krumpáčem dovnitř a dalších dvacet let se ho nepodaří nikomu vykouřit. Patro s kancelářemi bude plné kurátorů, kterých se všechny instituce, za které se dnes stydíme, zbavily, a galerie bude plná uměleckého života a výstav, o jejichž uspořádání už nikdo nechce žebrat v institucích, které dávno ztratily prestiž. Kdyby měl někdo dodávku na odpis, tak nejlepší je projet s ní tou velkou výlohou z nábřeží. To by vypadalo hodně dobře!
http://www.divus.cc/praha/cs/article/tunelling-culture
http://www.divus.cc/praha/cs/article/tunelling-culture-ii
http://manes-umelcum.tumblr.com/
Doporučené články
|
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.
|
|
„Musíš člověku třikrát potřást rukou a přitom mu upřeně hledět do očí. To je způsob, jak si s jistotou zapamatovat jméno. Takhle jsem si postupně pamatoval jménem pět tisíc lidí, kteří kdy přišli do Horse Hospital radil mi naposledy Jim Hollands, autor experimentálních filmů, hudebník a kurátor. Dětství prožil v těžké sociální situaci a často žil na ulici. Živil se také jako dětský prostitut a…
|
|
To člověk neustále poslouchá, že by s ním chtěl někdo něco společně udělat, uspořádat, zorganizovat ale, že… sakra, co vlastně... nám se to, co děláte, tak líbí, ale u nás by to mohlo někoho naštvat. Je sice pravda, že občas z nějaké té instituce nebo institutu někoho vyhodí, protože uspořádal něco s Divusem, ale když oni byli vlastně hrozně sebedestruktivní… Vlastně potřebovali trpět a jen si…
|
|
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…
|
|
Komentáře
Ostudou výtvarné obce je, že se ozvala až dnes.
kdy vyjde dalsi umelec?
Vložit nový komentář