Časopis Umělec 2010/1 >> Zásah = záznam Přehled všech čísel
Zásah = záznam
Časopis Umělec
Ročník 2010, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Zásah = záznam

Časopis Umělec 2010/1

01.01.2010

Palo Fabuš | en cs de

Je život příběhem s vyvrcholením v podobě ohlédnutí se zpátky a smíření, nebo jej lze omezit na sérii úspěchů bez jednoznačného cíle? Ke svým biografiím se dnes již stavíme jako k literárním příběhům; život se stává záznamem života. 

Amsterodamské nakladatelství KesselsKramer vydává od roku 2002 edici knih pod názvem in almost every picture, představující sbírky nalezené lidové fotografie. Poslední titul s podtitulem Střelnice z roku 2008 přichází s fotografiemi ze sbírky Rii van Dijk, která v letech 1936 až 2008 nafotila sebe sama, jak míří na spoušť fotoaparátu na pouti. Na chronologicky uspořádaných fotografiích nevidíme jen Riu van Dijk se zalícenou vzduchovkou, ale i náhodné (?) pozorovatele stojící kolem střelkyně v očekávání trefy, ke které až do posledních let stačil vždy jeden pokus. Focení se pro van Dijk běhěm jejího života stalo každoroční událostí s přestávkami jenom počas války či pobytu v nemocnici. 
V dnes již nepochybně populárním žánru dlouholetých časosběrných fotosérií představuje Shooting gallery osvěžující příspěvek překračující obvyklý záznam stárnoucích autoportrétistů. Přestože se Ria van Dijk nepovažuje za umělkyni, ve svých fotografiích předkládá jednoduchý, ale pro interpretaci velmi hravý princip, dotýkající se bez nadsázky existenciálních témat. Děje se tak navíc o to naléhavěji, o co víc od těchto témat unikáme do víru pouťových obrazů a eskapád. Série fotografií stárnoucí střelkyně vyzařuje i bez zbytečného podtrhávání inspirativní energii, adresující osobní hledání smyslu, bytí k smrti, náhodné a významné, posvátné a profánní, samotu i společnost. V neposlední řadě formuluje amatérská sbírka strukturální auto-cenzuru v době hédonistického sebezaznamenávání a poselství, že pohledy kolemstojících prakticky vždy hledí na cíl, ne na cílícího.


In almost every picture. #7. Shooting Gallery. Erik Kessels a Joep Eijkens (eds.). KesselsKramer 2008.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu
Proč političtí intelektuálové, proč máte sklon k proletariátu? V soucitu k čemu? Chápu, že by vás proletář nenáviděl, vy nenávist neznáte, protože jste buržoa, privilegovaný, uhlazený druh, ale taky proto, že si netroufáte tvrdit, že jedinou podstatnou věcí, co jde říci, je, že si člověk může užít polykání sraček kapitálu, jeho materiálu, jeho kovových mříží, jeho polystyrenu, jeho knih, jeho…
Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
MIKROB MIKROB
"Sto třicet kilo tuku, svalů, mozku a čisté síly na současné srbské umělecké scéně soustředěných do 175 cm vysokého, 44 let starého těla. Jeho majitel je známý pod množstvím jmen, včetně pojmenování Bambus, Mexikán, Ženich, Sráč, ale nejčastěji je známý jako hrdina všech ztroskotanců, bojovník za práva bezdomovců, lidový umělec, bavič maloměšťáků, domácí anarchista, sběratel desek, milovník…