DIVUS PRAHA: WHERE TO GO? VERTIGO! | filmový večer
[b]WHERE TO GO? VERTIGO! |[/b]  filmový večer

WHERE TO GO? VERTIGO! | filmový večer

03.10.2013 19:00

Divus | en cs

KOPÍROVÁNÍ SKONČILO O PÁR TÝDNŮ POZDĚJI U DEVADESÁTÉ ŠESTÉ KOPIE.

KDYŽ JSEM VÝBĚR DEVÍTI Z NICH PRO VÝSTAVU V ARTCAR MUZEU V HOUSTONU V ROCE 2005 PŘEVÁDĚL DO NTSC, UDĚLAL JSEM JEŠTĚ JEDNU - DEVESÁTOU SEDMOU KOPII.TO JE PROZATÍM VŠE. DĚKUJI ZA POZORNOST.

Promítání ze Zetových devadesátisedmi analogových kopií kopií Hitchcockova Vertiga. Diváci si budou moci sami vybrat kolikátou kopii chtějí shlédnout. U samoobslužné instalace VHS přehrávače a obřího plátna bude asistovat sám autor.

14. listopadu 1999 jsem napsal následující text...

Otázky trvalosti a dočasnosti stejně jako mechanismy a morfologie mizení a vytrácení mě vždy až patologicky přitahovaly. Mistrovské dílo Alfreda Hitchcocka „Vertigo“ se stalo další obětí této mé deviace. Soustředil jsem se na zkokumání toho, jak opakované analogové kopírování ovlivňuje kvalitu tak dlouhé nahrávky (124 minut). Výsledky pozorování jsem chtěl srovnat s podobnou prací ze srpna roku 1998, která se jmenuje „Kopie“ a ve které se celý proces mizení odehrává na ploše jedné minuty (11 kopií). V „Kopiích“ se nejdříve ztratil zvuk, pak barva. Délka každé další kopie se zkracovala. Celá nahrávka se jakoby propadala do jednoho bodu. Nakonec, poté co se obraz přeměnil v pouhé konfigurace blikajících čar a bodů, vše zmizelo. Ve „Vertigu“ se naopak (možná proto, že jsem tentokrát použil kvalitnější přístroje a dokonce na nahrávači nechal zapnutý zvukový filtr) vše vyvíjelo docela jinak. První zmizela barva, pak obraz. Záznam se rozpadl na smršťující se bubliny roztroušené v původní ploše. Naproti tomu zvuk začal být dostatečně abstraktní až po dvacáté první kopii. Teď dělám sedmdesátou druhou kopii. Zvuk filmu se přeměnil na kvílení Meluzíny, ve kterém však stále lze chvílemi  rozeznat hlasy. Je to stále nesnesitelnější. Dostal jsem se snad k samé hrůzné podstatě závrati. Nechci toho ale nechat dříve, než zmizí i poslední zbytky záznamu. Proto se chystám dělat další a další kopie kopií…

Když jsem poprvé uslyšel slovo „Vertigo“ vyslovené Američanem, znělo mi jako: „where to go?“

Martin Zet, 14. listopadu, 1999 v Libušíně





03.10.2013 19:00

Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
MIKROB MIKROB
"Sto třicet kilo tuku, svalů, mozku a čisté síly na současné srbské umělecké scéně soustředěných do 175 cm vysokého, 44 let starého těla. Jeho majitel je známý pod množstvím jmen, včetně pojmenování Bambus, Mexikán, Ženich, Sráč, ale nejčastěji je známý jako hrdina všech ztroskotanců, bojovník za práva bezdomovců, lidový umělec, bavič maloměšťáků, domácí anarchista, sběratel desek, milovník…
Nick Land — experiment s nehumanismem Nick Land — experiment s nehumanismem
Nick Land byl britský filozof, který už není, aniž by byl mrtev. Jeho takřka neurotický zápal pro šťourání se v jizvách skutečnosti svedl nemálo nadějných akademiků na obskurní cesty tvorby, která obtěžuje svou původností. Texty, které po něm zůstaly, dosud spolehlivě znechucují, nudí a pudí k vykastrování jejich zařazením do „pouhé“ literatury.
Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec
Redakční okruh Umělce se rozhodl k vyhlášení deseti jmen umělců, kteří podle názoru jeho členů (Lenka Lindaurová, Vladan Šír, Ivan Mečl, Tomáš Pospiszyl a Karel Císař) mají zásadní význam pro českou výtvarnou scénu 90. let. Po dlouhé diskusi, na které jsme si ujasňóvali kritéria, jsme se dostali k určitým jménům, která z mnoha důvodů považujeme za důležitá pro situaci u nás i naši prezentaci…