Časopis Umělec 2006/1 >> Filip Nerad Přehled všech čísel
Filip Nerad
Časopis Umělec
Ročník 2006, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Filip Nerad

Časopis Umělec 2006/1

01.01.2006

Jiří Ptáček | nové tváře | en cs

Na začátku desetiletí se kolem filmaře Filipa Cenka soustředil malý okruh umělců z brněnské FaVU zkoumající jazyk animovaného filmu. Charakteristické pro něj byly krátkodobé aliance mezi několika autory, přeskupování znaků a různých jazyků animační narativity, reminiscence na generační zkušenost s pohádkovou tvorbou i časté využívání hudebního doprovodu. Uplynula nějaká doba a brněnské scéna se změnila, ale konkrétně na této větvi vyrůstají nové výhonky. Petr Strouhal, Jan Žalio, Petr Kocourek, Jan Šrámek nebo Pavel Švec už přímo nevycházejí z Cenkových lekcí, ale vzniklé klima rozvíjejí novými směry. Základní rysy vybledlého, technoemociálního mixu obrazů přetrvaly.
Určitým spojením mezi první a druhou generací brněnského okruhu je nenápadná osobnost Filipa Nerada. Pracoval s Cenkovým blízkým tvůrčím partnerem Jiřím Havlíčkem, s týmem Cenek, Havlíček, Filip Nečas a Magdalena Hrubá vytvořil animaci Nora a Petyja. Nora a Petyja má dvě verze, jež se navzájem doplňují. Tu druhou dělali už pouze Cenek s Havlíčkem, ale použili v ní materiál z předchozí verze. A teprve pozorné shlédnutí obou vysvětlí některé detaily a posune osu vyprávění.
Nerad se narodil se v roce 1977 v Prostějově. Ateliér Tomáše Rullera vyměnil za ateliér Richarda Fajnora. Je DJ a multimediální umělec. Jeho projev zahrnuje animaci, intermediální realizace, weby, po- čítačové grafiky a kresby.
Už jeho práce z roku 2002 definovaly jemnou, spirituálně založenou senzitivitu, s níž si vybírá témata. S Lenkou Kočišovou natočil video Jin li bai hua thou shan s květákem jako zlatou velehorou, přes níž vítr přesýpá zlaté šupinky. Toto okouzlující zelinářské tao a vyprázdněná, oslňující krása třpytivé hory stojí na začátku Neradových reprezentací civilního světa v jeho symbolickém rozměru. Animace Ježíš ti říká sbohem každých 35 vteřin je smyčka, v níž se Spasitel loučí stručným jazykem reklam z veřejných velkoplošných obrazovek.
V roce 2003 následovala multimediální performance Zorilor s Jiřím Havlíčkem a dvojice instalací Ahoj všichni a Haná.
Zorilor netrvá ani čtvrt hodiny. Nerad a Havlíček s černými maskami strnule stojí za mixážním pultem. Za sebe promítají černobílou koláž městské architektury. Na okamžik se v projekci objeví text s příběhem, ale ani nejrychlejší čtenář ho nestihne přečíst. Tupá modernita domů se kříží s aranží performance ŕ la Residents 21. století a marná sláva, také s nečitelností textového „svorníku“. Divák zůstává na vážkách, nakolik Nerad s Havlíčkem usilují jen o spektakulární VJ-ing a nakolik o vyprávění pro více smyslů.
Neradova instalace Ahoj všichni se skládá z manipulované fotografie Brna a hudební kompozice pouštěné do sluchátek. Městské krajině dominuje gigantická šedivá budova, hudbu postupně začíná rytmizovat psí štěkot. Brno se ocitá až na druhém místě, převládá dojem neútulné, ale úchvatné městské peri-ferie. Haná vychází z podobného principu. Divák sleduje jen malou šedou vlajku v okně a je stimulován ambientní elektronikou z reproduktorů. Hudba pomalu přechází v dymanický drum’n’bass. Stejně jako u Ahoj všichni zažíváme, jak hudba podněcuje pohyb mysli, přestože se stále díváme na neatraktivní statický objekt.
V současné době Nerad pracuje na počítačových grafikách krajin „obydlených“ lidmi, zvířaty a rostlinami. Řeknete si, že kdyby secesní umělci měli k dispozici grafické programy, možná by se vyjadřovali podobně. Také jimi se ovšem Nerad přibližuje svému záměru: při jejich dešifrování překročit geometrii významů a vstoupit do prostoru poezie.

Jiří Ptáček





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

MIKROB MIKROB
"Sto třicet kilo tuku, svalů, mozku a čisté síly na současné srbské umělecké scéně soustředěných do 175 cm vysokého, 44 let starého těla. Jeho majitel je známý pod množstvím jmen, včetně pojmenování Bambus, Mexikán, Ženich, Sráč, ale nejčastěji je známý jako hrdina všech ztroskotanců, bojovník za práva bezdomovců, lidový umělec, bavič maloměšťáků, domácí anarchista, sběratel desek, milovník…
Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…
Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu
Proč političtí intelektuálové, proč máte sklon k proletariátu? V soucitu k čemu? Chápu, že by vás proletář nenáviděl, vy nenávist neznáte, protože jste buržoa, privilegovaný, uhlazený druh, ale taky proto, že si netroufáte tvrdit, že jedinou podstatnou věcí, co jde říci, je, že si člověk může užít polykání sraček kapitálu, jeho materiálu, jeho kovových mříží, jeho polystyrenu, jeho knih, jeho…