Časopis Umělec 2006/1 >> Filip Nerad Přehled všech čísel
Filip Nerad
Časopis Umělec
Ročník 2006, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Filip Nerad

Časopis Umělec 2006/1

01.01.2006

Jiří Ptáček | nové tváře | en cs

Na začátku desetiletí se kolem filmaře Filipa Cenka soustředil malý okruh umělců z brněnské FaVU zkoumající jazyk animovaného filmu. Charakteristické pro něj byly krátkodobé aliance mezi několika autory, přeskupování znaků a různých jazyků animační narativity, reminiscence na generační zkušenost s pohádkovou tvorbou i časté využívání hudebního doprovodu. Uplynula nějaká doba a brněnské scéna se změnila, ale konkrétně na této větvi vyrůstají nové výhonky. Petr Strouhal, Jan Žalio, Petr Kocourek, Jan Šrámek nebo Pavel Švec už přímo nevycházejí z Cenkových lekcí, ale vzniklé klima rozvíjejí novými směry. Základní rysy vybledlého, technoemociálního mixu obrazů přetrvaly.
Určitým spojením mezi první a druhou generací brněnského okruhu je nenápadná osobnost Filipa Nerada. Pracoval s Cenkovým blízkým tvůrčím partnerem Jiřím Havlíčkem, s týmem Cenek, Havlíček, Filip Nečas a Magdalena Hrubá vytvořil animaci Nora a Petyja. Nora a Petyja má dvě verze, jež se navzájem doplňují. Tu druhou dělali už pouze Cenek s Havlíčkem, ale použili v ní materiál z předchozí verze. A teprve pozorné shlédnutí obou vysvětlí některé detaily a posune osu vyprávění.
Nerad se narodil se v roce 1977 v Prostějově. Ateliér Tomáše Rullera vyměnil za ateliér Richarda Fajnora. Je DJ a multimediální umělec. Jeho projev zahrnuje animaci, intermediální realizace, weby, po- čítačové grafiky a kresby.
Už jeho práce z roku 2002 definovaly jemnou, spirituálně založenou senzitivitu, s níž si vybírá témata. S Lenkou Kočišovou natočil video Jin li bai hua thou shan s květákem jako zlatou velehorou, přes níž vítr přesýpá zlaté šupinky. Toto okouzlující zelinářské tao a vyprázdněná, oslňující krása třpytivé hory stojí na začátku Neradových reprezentací civilního světa v jeho symbolickém rozměru. Animace Ježíš ti říká sbohem každých 35 vteřin je smyčka, v níž se Spasitel loučí stručným jazykem reklam z veřejných velkoplošných obrazovek.
V roce 2003 následovala multimediální performance Zorilor s Jiřím Havlíčkem a dvojice instalací Ahoj všichni a Haná.
Zorilor netrvá ani čtvrt hodiny. Nerad a Havlíček s černými maskami strnule stojí za mixážním pultem. Za sebe promítají černobílou koláž městské architektury. Na okamžik se v projekci objeví text s příběhem, ale ani nejrychlejší čtenář ho nestihne přečíst. Tupá modernita domů se kříží s aranží performance ŕ la Residents 21. století a marná sláva, také s nečitelností textového „svorníku“. Divák zůstává na vážkách, nakolik Nerad s Havlíčkem usilují jen o spektakulární VJ-ing a nakolik o vyprávění pro více smyslů.
Neradova instalace Ahoj všichni se skládá z manipulované fotografie Brna a hudební kompozice pouštěné do sluchátek. Městské krajině dominuje gigantická šedivá budova, hudbu postupně začíná rytmizovat psí štěkot. Brno se ocitá až na druhém místě, převládá dojem neútulné, ale úchvatné městské peri-ferie. Haná vychází z podobného principu. Divák sleduje jen malou šedou vlajku v okně a je stimulován ambientní elektronikou z reproduktorů. Hudba pomalu přechází v dymanický drum’n’bass. Stejně jako u Ahoj všichni zažíváme, jak hudba podněcuje pohyb mysli, přestože se stále díváme na neatraktivní statický objekt.
V současné době Nerad pracuje na počítačových grafikách krajin „obydlených“ lidmi, zvířaty a rostlinami. Řeknete si, že kdyby secesní umělci měli k dispozici grafické programy, možná by se vyjadřovali podobně. Také jimi se ovšem Nerad přibližuje svému záměru: při jejich dešifrování překročit geometrii významů a vstoupit do prostoru poezie.

Jiří Ptáček





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu
Proč političtí intelektuálové, proč máte sklon k proletariátu? V soucitu k čemu? Chápu, že by vás proletář nenáviděl, vy nenávist neznáte, protože jste buržoa, privilegovaný, uhlazený druh, ale taky proto, že si netroufáte tvrdit, že jedinou podstatnou věcí, co jde říci, je, že si člověk může užít polykání sraček kapitálu, jeho materiálu, jeho kovových mříží, jeho polystyrenu, jeho knih, jeho…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
15 x 22 x 1 cm / 56p offset / cover three channel serigraphy / 1000 ex
Více informací...
12 EUR
12 USD
Kniha o virtuálnách světech konzumu, politiky a médií rakouské umělkyně Susanne Schuda.
Více informací...
10 EUR
10 USD
Gold Upstairs, Red Downstairs, 1998, acrylic painting on canvas, 73 x 36 cm, on frame
Více informací...
2 200 EUR
2 286 USD
2010, 32.5 x 43 cm, Pen & Ink Drawing
Více informací...
672 EUR
698 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS
NOVÁ PERLA

Kyjov 36-37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

 

GALERIE
perla@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena od středy do neděle od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

KAVÁRNA A KNIHKUPECTVÍ
shop@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena denně od 10:00 do 22:00
a na objednávku.

 

STUDO A TISKÁRNA
studio@divus.cz, +420 222 264 830, +420 602 269 888
otevřena od pondělí do pátku od 10:00 do 18:00

 

NAKLADATELSTVÍ DIVUS
Ivan Mečl, ivan@divus.cz, +420 602 269 888

 

ČASOPIS UMĚLEC
Palo Fabuš, umelec@divus.cz

DIVUS LONDÝN
Arch 8, Resolution Way, Deptford
London SE8 4NT, Velká Británie

news@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082


 

DIVUS BERLÍN
berlin@divus.cz
 

DIVUS VÍDEŇ
wien@divus.cz
 

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
 

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz

DIVUS MOSKVA A MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus Stavíme pro tebe Národní galerii! Pojď do Kyjova u Krásné Lípy č.37.