DIVUS PRAHA: Lucia Dovičáková: Co všechno ještě potřebuješ zničit?
Lucia Dovičáková: Co všechno ještě potřebuješ zničit?

Lucia Dovičáková: Co všechno ještě potřebuješ zničit?

05.09.2020 14:00 - 28.11.2020

DIVUS PERLA | en cs

(...)

Geometria na Dovičákovej maľbách, akvareloch a kresbách ide proti zdravému rozumu, pretože sa riadi pravidlami neeukleidovskej geometrie.

V 19. storočí ju objavila matematika.

V 20. storočí ju uplatnil Einstein vo svojej teórii relativity a v umení ju ikonizoval M. C. Escher.

V 21. storočí neeukleidovskú geometriu žijeme.

Niekedy nazývaná aj geometria krivých priestorov sa vyznačuje tým, že jej súradnice nie sú priame a na seba kolmé ako v tradičnej, eukleidovskej geometrii, ale podliehajú deformáciám spolu s javmi, ktoré pomáhajú vyobrazovať.

V 21. storočí neeukleidovskú geometriu žijeme navonok, pretože vďaka digitálnym technológiám obhospodarujeme priestor len za veľmi slabej väzby k zemepisným danostiam, tj. k vonkajším rozmerom. A žijeme ju vnútorne, pretože takto vyslobodení z času a priestoru, majú naše vrtochy, ambície a túžby – tj. vnútorné rozmery – natoľko zväčšený výbeh, že sú to práve ony, ktorým sa tzv. fyzický priestor prispôsobuje, skôr než naopak. Neeukleidovská geometrie je teda geometria, v ktorej sa vnútorné a vonkajšie rozmery vzájomne ovplyvňujú, takže predmety v nej vypadajú zdeformovane, aj keď sú dielom prísnych zobrazovacích pravidiel.

Ísť proti zdravému rozumu, byť nelogická, nebyť – doslova – priamočiara, „riešiť koniny“, teda poľahky môže znamenať, že človek čelí niečomu zložitejšiemu, čo vyžaduje vyššiu formu vyjadrenia, než je racionalita, priamočiarosť a logika. Ono to ale nie je tak, že by neeukleidovská geometria bola odchýlenou, špeciálnou formou geometrie eukleidovskej. Práve naopak, je to eukleidovská geometria, ktorá predstavuje výnimku. Je totiž špeciálnym a z pohľadu prírody (a dnes už aj kultúry) extrémne výnimočným prípadom geometrie neeukleidovskej. Geometria krivých priestorov je mocnejší nástroj než ten, na ktorom lipne zdravý rozum s jeho požiadavkami priamočiarosti a vonkajšej logickej konzistencie. Absurdné teda nie sú kresby koní, ktoré zauzlene, ovislo alebo akoby naruby prekonávajú prekážky. Absurdné je dnes vnímať tie vnútorné rozmery, ktoré Dovičákovej kresby vyjadrujú, ako niečo menej reálne. Absurdná je neochota pristúpiť na ultimátny realizmus tohto druhu zobrazenia.

Protirečivosť, tj. vonkajšia nekonzistencia, diskvalifikovala ženské myslenie len preto, že moderná doba za reálnu a pádnu považovala skôr vonkajšiu konzistenciu logiky, ktorá pozná len pravdu a nepravdu, a eukleidovsky priamočiary vzťah pravdy akazu. Vonkajšiu konzistenciu bytia kládla nad vnútornú konzistenciu vznikania a stávania sa, ktoré se uskutočňuje v paradoxe. Zložitosť sveta a vzťahu k sebe dnes preto vyžadujú prekročenie tejto apriorne mužskej formy myslenia. Inak povedané, svet se nikdy nestával takým ženským ako dnes.

(...)

Z textu Pala Fabuše, 2019





05.09.2020 14:00 - 28.11.2020

Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
Nevydařená koprodukce Nevydařená koprodukce
Když se dobře zorientujete, zjistíte, že každý měsíc a možná každý týden máte šanci získat na svůj kulturní projekt peníze. Úspěšní žadatelé mají peněz dost, průměrní tolik, aby dali pokoj a neúspěšné drží v šachu ta šance. Naprosto přirozeně tedy vznikly agentury jen za účelem žádání a chytré přerozdělování těchto fondů a také aktivity, které by bez možnosti finanční odměny neměly dostatek…
Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce
Amerického básnika pozvali do Bílého domu, aby jim přečetl svou kontroverzní vykradačskou poezii. Vyfintěn a připraven dělat si věci po svém dospívá ke „skandálnímu“ zjištění, že již nikomu nic nevadí a že místo narážení hlavou do obecných zdí, je lepší stavět vlastní zdi či alespoň zíďky.
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Brest Fountain, 2009, silkscreen print, 50 x 35 cm
Více informací...
65 EUR
70 USD
29 x 20,5 x 0,7 cm / 32 pages / sérigraphie 10 passages couleur / 200ex
Více informací...
30 EUR
32 USD
tisk na banerovou folii, 250 x 139 cm, 2011 / ze série deseti číslovaných exemlářů signovaných autorem
Více informací...
799,20 EUR
866 USD
28.5 x 42 cm, Pen & Ink Drawing
Více informací...
894 EUR
968 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS
NOVÁ PERLA

Kyjov 36-37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

 

GALERIE
perla@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena od středy do neděle od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

KAVÁRNA A KNIHKUPECTVÍ
shop@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena denně od 10:00 do 22:00
a na objednávku.

 

STUDO A TISKÁRNA
studio@divus.cz, +420 222 264 830, +420 602 269 888
otevřena od pondělí do pátku od 10:00 do 18:00

 

NAKLADATELSTVÍ DIVUS
Ivan Mečl, ivan@divus.cz, +420 602 269 888

 

ČASOPIS UMĚLEC
Palo Fabuš, umelec@divus.cz

DIVUS LONDÝN
Arch 8, Resolution Way, Deptford
London SE8 4NT, Velká Británie

news@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082


 

DIVUS BERLÍN
berlin@divus.cz
 

DIVUS VÍDEŇ
wien@divus.cz
 

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
 

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz

DIVUS MOSKVA A MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus Stavíme pro tebe Národní galerii! Pojď do Kyjova u Krásné Lípy č.37.