Časopis Umělec 2005/3 >> Zůstat na půl cesty? To už zbývá jen půl cesty do cíle. Přehled všech čísel
Zůstat na půl cesty? To už zbývá jen půl cesty do cíle.
Časopis Umělec
Ročník 2005, 3
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Zůstat na půl cesty? To už zbývá jen půl cesty do cíle.

Časopis Umělec 2005/3

01.03.2005

Jiří Ptáček | info | en cs de es

Kouř valící se ze střechy domu U Kamenného Zvonu mohl náhodného chodce vystrašit. Gotickou památku ovšem nezachvátil požár. Za bedlivého hasičského dozoru zde Jana Kalinová experimentálně vytvářela umělý mrak.
Bílý plyn stoupal průhlednou rourou několik metrů nad římsu domu a obklopoval soustavu nafukovacích balónů. Iluzi mráčku rušil vítr, který odtrhával plyn od balonů a šířil ho ovzduším. „Považuji to jen za skicu. Na uspokojivé řešení nebyly vhodné podmínky,“ hodnotila Kalinová akci, jejíž výsledek se podobal velké dýmovnicové fakuli.
Na technickém řešení obláčku, s nímž by případně mohla libovolně manipulovat, Kalinová pracuje už přes jeden rok. Kurátor Bienále mladého umění Zvon Karel Císař jí však jako první přiměl k tomu, aby své návrhy otestovala v reálném prostředí. Diváci tak byli svědky pokusu, který měl ověřit či vyvrátit platnost dosavadních teorií. Protože se neobvyklá podívaná konala jen napůl a mrak byl mrakem jen vzdáleně, mohli odcházet zklamaní.
Jana Kalinová stále více kříží imaginaci a vědu. Představa uměleckého díla ji vede k postupnému odkrývání fyzikálních zákonitostí a postupů, jak zajistit trvání třeba i tak neužitečné simulaci, jakou je umělý mrak. Že by ironická glosa k politickému heslu starých komunistů „poručíme větru, dešti“? Snaha odklonit se od nátlaku ekonomů a politiků, aby vědecký výzkum řešil hlavně konkrétní problémy dnešní společnosti? Snaha prověřit, nakolik amatér může prozkoumat místa, kam věda i při svém širokém záběru zapomněla nahlédnout? Paralela k prospektorské činnosti prvních automobilistů a aviatiků, kteří také nedokázali vysvětlit, k čemu se „to“ bude hodit, a přesto „to“ nevzdali? Návrat k alchymii?
Úsilí Jany Kalinové vyvolává celou řadu otázek, nad nimiž se lze už nyní zamýšlet.
Proto lze nepovedený mrak považovat za nejlepší zásah do veřejného prostoru Prahy, co se v posledních letech odehrál. Určitě byl výzvou i pro odborníky na chování plynů, aby přispěli k vyřešení nevyřešených úskalí. Až jednou spočinou ve stínu mobilního obláčku, možná poděkují umělcům, že nad utopiemi nemávli rukou.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…
Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec
Redakční okruh Umělce se rozhodl k vyhlášení deseti jmen umělců, kteří podle názoru jeho členů (Lenka Lindaurová, Vladan Šír, Ivan Mečl, Tomáš Pospiszyl a Karel Císař) mají zásadní význam pro českou výtvarnou scénu 90. let. Po dlouhé diskusi, na které jsme si ujasňóvali kritéria, jsme se dostali k určitým jménům, která z mnoha důvodů považujeme za důležitá pro situaci u nás i naši prezentaci…
No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.