Časopis Umělec 2003/3 >> Indie twins Přehled všech čísel
Indie twins
Časopis Umělec
Ročník 2003, 3
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Indie twins

Časopis Umělec 2003/3

01.03.2003

Jiří Ptáček | nové tváře | en cs

Jakub Hošek, nar. 1979 v Praze, od roku 1998 studuje na pražské Akademii výtvarných umění (v ateliéru Vladimíra Skrepla)

Anežka Hošková, nar. 1982 v Praze, od roku 2001 studuje na brněnské Fakultě výtvarných umění (v ateliérech Václava Stratila a Petra Kvíčaly)

Působení sourozenců Hoškových, kteří si nedávno zvolili společný pseudonym Indie Twins, překračuje běžnou domácí aktivitu v několika ohledech. Především ukazuje, že pro část mladé generace není výtvarné umění cílem, ale jedním z možných prostředků pro rozsáhlou mezioborovou aktivitu. Indie Twins společně s několika vrstevníky založili v Praze menší multifunkční prostor A. M. 180. Spolupracují s nezávislými hudebními labely v Čechách i v zahraničí, nabízejí jejich alba, pořádají a zaštiťují koncerty, filmové projekce i výstavy. Hoškovi svého času připravovali vlastní pořad v hudební televizi Óčko, Jakub Hošek ilustroval několik bukletů.

Indie Twins však studují výtvarné obory, jejich práce vzájemně souvisí a komentuje se. Siločáry pohybu mezi médii se jim nejčastěji sbíhají v barevně prostořekých malbách, jež určuje podoba globální vizuality post-teenagerského popu. Když vidíme práce Indie Twins, řekneme si, že jsou zcela stylové. Ale právě technicky precizní provedení, které upírá malbě jakékoli expresivní gesto, a zároveň nenásilný remix komiksu, flashové estetiky nebo oděvních trendů, vytvářejí napětí mezi “fashion” a “sdělovat”.
V Indie Twins je to právě Jakub Hošek, kdo volí sofistikovanější postupy: už druhým rokem pracně vyřezává motivy ze samolepek a přes ně nanáší na plátno barevné nátěry. Jestliže vloni kombinoval stylizované výjevy domů a krajin s útržky textů z bolestných francouzských šansonů, letos vytváří téměř abstraktní kompozice, které bychom mohli považovat za strnulou, pastelově barevnou parafrázi surrealismu. Vyřezávané bývají i makety plakátů a letáků, které navrhuje pro A.M.180.
Anežka Hošková zase spoléhá na přepis jednoduchého motivu do několika barevných a kompozičních variant. Jejím obrazům dominují zvířata a stylizované hrdinky. Pro zlo a nepřátelství tu není místo. Svět může být krásný, když mu představíme iluzi glamour a pohádky. Když jej vylíčíme naivně, aniž by to zákonitě muselo znamenat hloupě.

Jakub Hošek má za sebou několik instalací – ať již chlapecký pokojíček polepený plakáty (spoluautor Marek Ther) nebo nahrubo sbité pohádkové haluzny a zámky, jako kdyby Walt Disney stavěl pro bezdomovce. Z tvorby Anežky Hoškové zase vybočuje fotografický příběh o Červené karkulce a vlkovi. Všeobecně známý námět se však dočkal posunu: kolem Karkulky pobíhá dobrácký vlčák a na krvavé drama to vůbec nevypadá.

www.am180.org
Jakub Hošek: indie_twin_boy@ am180.org
Anežka Hošková: indie_twin_girl @am180.org






Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
Obsah 2016/1 Obsah 2016/1
Obsah nového čísla.
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…