Časopis Umělec 2011/2 >> Magda Tóthová Přehled všech čísel
Magda Tóthová
Časopis Umělec
Ročník 2011, 2
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Magda Tóthová

Časopis Umělec 2011/2

01.02.2011

Milena Dimitrova | profile | en cs de

Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“), kde symbol hada, znechucen „svou” symboličností a zredukováním na pouhý biblický význam, dospěje k rozhodnutí zničit symbol, jehož je „on“ nositelem. K tomu dochází v okamžiku, kdy „on“ začíná přemýšlet o svém osobním štěstí a vnímat pocity smutku a prázdnoty ve svém životě.
Podobně stojí proces emancipace či akt sebereflexe na začátku příběhu, o kterém pojednává dílo „When coincidence began to doubt” („Když náhoda začala pochybovat“). Myšlenkové pochody personifikace náhody se točí kolem otázky, zda by svět bez náhod byl lepším místem, ač by ho lidé možná hodnotili jako spravedlivější a předsudky nezatížený.
Zaujetí Tóthové vytvářením mýtu (symbol hada) či esencialismem, jemuž může být základem pojem náhody, je typické tím, že považuje svět za změnitelný. Pokud by neexistovala představa náhody a ani pojem o ní, museli bychom danost věcí vysvětlovat jejich sociální konstrukcí. Z tohoto dekonstruktivistického pohledu na svět vycházejí všechny práce umělkyně a přivádějí ji k feministickým otázkám. Svůj postoj k tématu feminismu shrnuje Magda Tóthová následovně: „Dívám-li se na roli ženy v posledních 2000 letech, je nápadné, že více než 1900 let z toho se pro druhé pohlaví sestávalo z omezení, a nemálo žen položilo život za kousek svobody (a v mnoha částech světa tomu dodnes není jinak), která pro muže, vyjma mužských otroků, byla samozřejmostí. Utopické spisy, jako například Le Livre de la Cité des Dames (Kniha o městě žen) Christine de Pizan z roku 1405, umožňovaly nejen zpochybnit přísné patriarchální společenské zřízení, ale také poskytovaly ženám naději a nabízely nové myšlenky. To byla nutnost. Já bych naproti tomu chtěla primárně poukázat nikoli na skutečnost, že ženy jsou stále ještě v nejrůznějších oblastech života znevýhodňovány, nýbrž na okolnost, že jsme to my lidé, kdo si zařizujeme naší společnost a naše společenské systémy.“
Feministické otázky jsou znovu a znovu předmětem zájmu umělkyně, nikoli však přednostně. Přes tuto okliku tematizuje spíše možnosti zásahu do právě vládnoucího pořádku. Póly žena/muž jí slouží jako nástroj k označení reálně existujících či potenciálních světů, objektivity a subjektivity, racionálních a iracionálních sil, pořádku vládnoucího, jakož i pořádku nerealizovaného, ač eventuelně možného.
Magda Tóthová vytváří ve svých obrazech a instalacích ponejvíce dystopické světy, které v jejich podobnostech se světem naším vnímáme jako světy paralelní. Zaobírání se utopiemi a dystopiemi a pohled na svět coby jediný z možných, vede téměř nevyhnutelně do žánru science fiction.
Například její dílo „Hell is forever” („Peklo je navždy“) vychází z románu Alfreda Bestera z roku 1946, ve kterém „ďábel“ nabízí pěti životem znuděným postavám možnost vytvoření vlastního paralelního světa. Jimi stvořený svět je však obrazem jejich vlastního pekla. Magda Tóthová vkomponuje další protagonistku, která se pak snaží vytěsnit z jejího geometrického universa veškeré negativní emoce. Ale stejně jako postavy v románu, ztrácí se i ona ve svém vlastním záměru a její pokus ztroskotává na lidském selhání.
Instalace „Welcome to the black cube“ („Vítejte v černé krychli“) rozvíjí téma z „Hell is forever“ v pozměněné formě dál: podnik jménem Ad Astra United zde pomocí černé skříňky nabízí likvidaci negativních emocí jejich vystřelením v černé skřínce do vesmíru. Instalaci provázejí maloformátové koláže a ty nechávají tušit problémy, které toto zdánlivě snadné řešení nese s sebou. Inflační umísťování černé skříňky v kolážích vnáší do díla ironii, která může být dle možností všelékem.
Práce se točí kolem navzájem podobných témat, jejichž souvislost vyplývá z popisu Magdy Tóthové:
„Dystopie, které ve svých pracích vytvářím, se skládají ze všech možných kulturních forem a hodnotových systémů, z těch mě pak obzvláště zajímají ty momenty, kde soukromé pocity, jako jsou existenční pochyby, strach z neznámého či deprese, mutují ke komplexním státním záležitostem. Jedním z důvodů, proč se společnost tak málo mění, je, že ani nevíme, co vlastně chceme změnit. Toto je základ mé práce, který mi otevírá nekonečně mnoho variací společenských projektů, v nichž stojíme vždy před tím samým problémem, bezradností a stagnací.
Další příběhy vypráví díla „How a little terrorist lost his track“ („Jak malý terorista ztratil přehled“), „The golden eggs even more glittering revenge fantasy“ („Ještě třpytivější představa odplaty zlatého vejce“) nebo „La preda“ v detailech, které člověk odhaluje až postupně.





Z němčiny přeložil Filip Jirouš.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce
Amerického básnika pozvali do Bílého domu, aby jim přečetl svou kontroverzní vykradačskou poezii. Vyfintěn a připraven dělat si věci po svém dospívá ke „skandálnímu“ zjištění, že již nikomu nic nevadí a že místo narážení hlavou do obecných zdí, je lepší stavět vlastní zdi či alespoň zíďky.
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
Le Dernier Cri  a černý penis v Marseille Le Dernier Cri a černý penis v Marseille
To člověk neustále poslouchá, že by s ním chtěl někdo něco společně udělat, uspořádat, zorganizovat ale, že… sakra, co vlastně... nám se to, co děláte, tak líbí, ale u nás by to mohlo někoho naštvat. Je sice pravda, že občas z nějaké té instituce nebo institutu někoho vyhodí, protože uspořádal něco s Divusem, ale když oni byli vlastně hrozně sebedestruktivní… Vlastně potřebovali trpět a jen si…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Print on art paper from serie prepared for "Exhibition of enlarged prints from Moses Reisenauer’s pocket Ten Commandments"....
Více informací...
290 EUR
316 USD
Limited edition of 10. Size 100 x 70 cm. Black print on durable white foil.
Více informací...
75 EUR
82 USD
35.5 x 33.5 cm, Pen & Ink Drawing
Více informací...
669,60 EUR
729 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS
NOVÁ PERLA

Kyjov 36-37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

 

GALERIE
perla@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena od středy do neděle od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

KAVÁRNA A KNIHKUPECTVÍ
shop@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena denně od 10:00 do 22:00
a na objednávku.

 

STUDO A TISKÁRNA
studio@divus.cz, +420 222 264 830, +420 602 269 888
otevřena od pondělí do pátku od 10:00 do 18:00

 

NAKLADATELSTVÍ DIVUS
Ivan Mečl, ivan@divus.cz, +420 602 269 888

 

ČASOPIS UMĚLEC
Palo Fabuš, umelec@divus.cz

DIVUS LONDÝN
Arch 8, Resolution Way, Deptford
London SE8 4NT, Velká Británie

news@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082


 

DIVUS BERLÍN
berlin@divus.cz
 

DIVUS VÍDEŇ
wien@divus.cz
 

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
 

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz

DIVUS MOSKVA A MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus Stavíme pro tebe Národní galerii! Pojď do Kyjova u Krásné Lípy č.37.