DIVUS PRAHA: Lukáš Malina: Kostra sněhuláka
Lukáš Malina: [b]Kostra sněhuláka[/b]

Lukáš Malina: Kostra sněhuláka

08.04.2017 13:00 - 17.06.2017

DIVUS PERLA | en cs

Proč je hra na schovávanou tak strašně nebezpečná? Jaké je milování s vlkodlakem a proč se ho ženy nebojí? Proč žehlit muže? Tvoje tvář se roztéká, černáš a ztrácíš tvar. 

Pohled na život jako na harmonogram - dětství, mládí, středního věku a stáří - je jedním z nejhorších předsudků, kterými jsme si naše životy zkazili. Vyčítání dětinskosti a nedospělosti se dnes mohou vyhnout snad jen umělci, sportovci a bezdomovci. A nezapomeňte, že spoustu dětinských a nedospělých nešťastníků držíme v ústavech. Proč jsou hrdinové a příběhy dětství v dospělosti tak nebezpečné? Proč dětem nutíme odporné příběhy dospělých? Vlastně bychom chtěli, aby byly stále roztomilé a dětské tak, jak dospělí vidíme dětství, když už se nám jeho skutečnou podstatu dávno podařilo vymýt z mysli. A najednou v křiku, očích a grimase našich dětí uvidíme moment absurdní touhy, kruté vášně a amorálního hrdinství... a trestáme je.

Lukáš Malina často odpovídá na dotazy po jeho tématech odkazem na představy a sny z dětství. Zdálo se mi to. Stalo se to tam tak a tady na obraze je to taky tak. Obrazy jako by byly výjevy z pokračování dobrodružství A. G. Pyma od snivce E. A.Poea, jakoby obryně utíkaly z povídek snivce Mircey Eliadea, jakoby se podivné rituály odehrály v nenapsaných povídkách snivců W. B. Yeatse a Arthura Machena. Ale zdál se mu i detektivní svět Raymonda Chandlera nebo bitevní svět Usámy ibn Munkíze, i když trochu podivnější než ten jejich, už tak dost zvláštní.

Ivan Mečl

Sounds Familiar by Zinovy ZinikNa výstavě najdete knihu Sounds Familiar by Zinovy Zinik, ilustrovaná Lukášem Malinou.

 

 





08.04.2017 13:00 - 17.06.2017

Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
Nevydařená koprodukce Nevydařená koprodukce
Když se dobře zorientujete, zjistíte, že každý měsíc a možná každý týden máte šanci získat na svůj kulturní projekt peníze. Úspěšní žadatelé mají peněz dost, průměrní tolik, aby dali pokoj a neúspěšné drží v šachu ta šance. Naprosto přirozeně tedy vznikly agentury jen za účelem žádání a chytré přerozdělování těchto fondů a také aktivity, které by bez možnosti finanční odměny neměly dostatek…