DIVUS PRAHA: Lukáš Malina: Kostra sněhuláka II - kresby
Lukáš Malina: [b]Kostra sněhuláka II[/b] - kresby

Lukáš Malina: Kostra sněhuláka II - kresby

01.05.2017 13:00 - 17.06.2017

DIVUS PERLA | en cs

Drhý krok retrospektivní výstavy maleb a kreseb. Lukáš Malina často odpovídá na dotazy po jeho tématech odkazem na představy a sny z dětství. Zdálo se mi to. Stalo se to tam tak a tady na obraze je to taky tak.

Proč je hra na schovávanou tak strašně nebezpečná? Jaké je milování s vlkodlakem a proč se ho ženy nebojí? Proč žehlit muže? Tvoje tvář se roztéká, černáš a ztrácíš tvar. 

Pohled na život jako na harmonogram - dětství, mládí, středního věku a stáří - je jedním z nejhorších předsudků, kterými jsme si naše životy zkazili. Vyčítání dětinskosti a nedospělosti se dnes mohou vyhnout snad jen umělci, sportovci a bezdomovci. A nezapomeňte, že spoustu dětinských a nedospělých nešťastníků držíme v ústavech. Proč jsou hrdinové a příběhy dětství v dospělosti tak nebezpečné? Proč dětem nutíme odporné příběhy dospělých? Vlastně bychom chtěli, aby byly stále roztomilé a dětské tak, jak dospělí vidíme dětství, když už se nám jeho skutečnou podstatu dávno podařilo vymýt z mysli. A najednou v křiku, očích a grimase našich dětí uvidíme moment absurdní touhy, kruté vášně a amorálního hrdinství... a trestáme je.

Lukáš Malina často odpovídá na dotazy po jeho tématech odkazem na představy a sny z dětství. Zdálo se mi to. Stalo se to tam tak a tady na obraze je to taky tak. Obrazy jako by byly výjevy z pokračování dobrodružství A. G. Pyma od snivce E. A.Poea, jakoby obryně utíkaly z povídek snivce Mircey Eliadea, jakoby se podivné rituály odehrály v nenapsaných povídkách snivců W. B. Yeatse a Arthura Machena. Ale zdál se mu i detektivní svět Raymonda Chandlera nebo bitevní svět Usámy ibn Munkíze, i když trochu podivnější než ten jejich, už tak dost zvláštní.

Ivan Mečl

Sounds Familiar by Zinovy ZinikNa výstavě najdete knihu Sounds Familiar by Zinovy Zinik, ilustrovaná Lukášem Malinou.

 

 






01.05.2017 13:00 - 17.06.2017

Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
MIKROB MIKROB
"Sto třicet kilo tuku, svalů, mozku a čisté síly na současné srbské umělecké scéně soustředěných do 175 cm vysokého, 44 let starého těla. Jeho majitel je známý pod množstvím jmen, včetně pojmenování Bambus, Mexikán, Ženich, Sráč, ale nejčastěji je známý jako hrdina všech ztroskotanců, bojovník za práva bezdomovců, lidový umělec, bavič maloměšťáků, domácí anarchista, sběratel desek, milovník…
Le Dernier Cri  a černý penis v Marseille Le Dernier Cri a černý penis v Marseille
To člověk neustále poslouchá, že by s ním chtěl někdo něco společně udělat, uspořádat, zorganizovat ale, že… sakra, co vlastně... nám se to, co děláte, tak líbí, ale u nás by to mohlo někoho naštvat. Je sice pravda, že občas z nějaké té instituce nebo institutu někoho vyhodí, protože uspořádal něco s Divusem, ale když oni byli vlastně hrozně sebedestruktivní… Vlastně potřebovali trpět a jen si…
Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce
Amerického básnika pozvali do Bílého domu, aby jim přečetl svou kontroverzní vykradačskou poezii. Vyfintěn a připraven dělat si věci po svém dospívá ke „skandálnímu“ zjištění, že již nikomu nic nevadí a že místo narážení hlavou do obecných zdí, je lepší stavět vlastní zdi či alespoň zíďky.