Časopis Umělec 1999/2 >> Petr Šmalec Přehled všech čísel
Petr Šmalec
Časopis Umělec
Ročník 1999, 2
2,50 EUR
3 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Petr Šmalec

Časopis Umělec 1999/2

01.02.1999

Lenka Lindaurová | nové tváře | en cs

nar. 1974, od roku 1993 studuje v ateliéru ilustrace a grafiky u Jiřího Šalamouna na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze
Petr Šmalec se jako poctivý student koncentruje na perfektní splnění zadaných úkolů, které mu pomáhají dobrat se svého vlastního charakteristického výrazu. Ten je čistý, jasný, zkratkovitý. Symboly, znaky v ploše, schematický detail v krajině, detail předmětů a částí interiéru – tato globalizovaná řeč připomínající informační systém však skrývá jakousi divnost, nepatřičnost. Obrazce asociují tajemné vzkazy mimozemšťanů, které obsahují jasnou informaci podle daných pravidel, sdělenou formou přísného rituálu, mající význam tautologie. Jsou podobné matematickým úlohám, které inspirovaly autora k „malé grafické pozornosti“, knížce Jediné řešení, v níž ilustruje magickými „mayskými“ obrazci části zadání vyjmutých z kontextu: Dokažte, že jsou mezi nimi tři, kteří dohromady nasbírali alespoň 50 hub. K prozářenému vidění, k onomu čapkovskému „zjevení“ pomohla autorovi i marihuana.
Barevnost Šmalcových obrázků je tlumená, často téměř monochromní, i když je zatím jasné, že není podmínkou čistoty a vyhraněnosti grafických znaků. Otázka dalšího vývoje netkví podle mého v nahodilém objevování se autorových vizí, ale spíš v jeho racionálně podmíněné tvůrčí důslednosti.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec
Redakční okruh Umělce se rozhodl k vyhlášení deseti jmen umělců, kteří podle názoru jeho členů (Lenka Lindaurová, Vladan Šír, Ivan Mečl, Tomáš Pospiszyl a Karel Císař) mají zásadní význam pro českou výtvarnou scénu 90. let. Po dlouhé diskusi, na které jsme si ujasňóvali kritéria, jsme se dostali k určitým jménům, která z mnoha důvodů považujeme za důležitá pro situaci u nás i naši prezentaci…
No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce
Amerického básnika pozvali do Bílého domu, aby jim přečetl svou kontroverzní vykradačskou poezii. Vyfintěn a připraven dělat si věci po svém dospívá ke „skandálnímu“ zjištění, že již nikomu nic nevadí a že místo narážení hlavou do obecných zdí, je lepší stavět vlastní zdi či alespoň zíďky.
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…