Časopis Umělec 2004/4 >> Vendula Chalánková Přehled všech čísel
Vendula Chalánková
Časopis Umělec
Ročník 2004, 4
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Vendula Chalánková

Časopis Umělec 2004/4

01.04.2004

Jiří Ptáček | umělec | en cs

Vendula Chalánková je nečekané pře-kvapení brněnské scény. A je možné, že kdyby nepřišla s komiksovým deníčkem z cesty do Indie, nevšimla by si jí ani galeristka Eskortu Jana Kalinová, ani „virtuální duše“ webové galerie Magda Pavel Pražák.
U Chalánkové byste těžko hledali spekulaci. Je bezprostřední a vřelá. Do svého indického deníku nezaznamenala žádný souvislý příběh, pouze vedle sebe řadila jednotlivé výjevy a lakonicky je popisovala. O to přímější je pozitivní dopad nejlepších dojmů, co člověk může z cestování vůbec mít. Radikální stylizace je dojemně infantilní, barvy pestré jako tropický papoušek. Nestane se, že by vtip překonal hranici sympatie k tomu, co Chalánková kreslí. Ani když se lidé v dal-ších komiksech sprostě hádají.
Není divu, že se Jana Kalinová rozhodla všechny kresby sebrat a vydat z nich sborník.
Pozvání do Eskortu Chalánková využila po svém: nechala na stěně autoportrét dua Indie Twins (sourozenci Hoškovi) z předchozí výstavy a přimalovala sebe sama tak, aby přes rameno objímala kamarádku Anežku Hoškovou. Na stěny rozvěsila obrazy-oděvy, jednoduché skládačky z malých geometrických a monochromních pláten.
V objevování jiného uplatnění věcí je nezdolná. Z potravinových etiket vystříhá vánoční betlém. Mimořádná byla i jedna z jejích performancí. Žebrala na ulici s tabulkou, že chce peníze na manikúru. Běžná pravidla pouliční žebroty obrátila: chtěla přispět na malichernou věc a větší sumu od jednoho dárce z rozpaků odmítla. Přesto si za několik hodin na péči o nehty vydělala.
Chalánková studuje v enviromentálním ateliéru Vladimíra Merty na brněnské FaVU. O jejím uměleckém názoru byste však řekli pros- tou větu: vypadá to, že za přínos kreativní práce považuje možnost prezentovat, že nic není tak špatné, aby to přestalo být dobré. Napětí ovšem povstává z nejistoty, zda se takto ještě může projevovat pozemšťan, nebo už máme co do činění s invazí mimozemského dobra.

http://www.galeriemagda.cz/gmagda/vch-02.html
http://environment.ffa.vutbr.cz/vystavky/vvencha.html




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…