Časopis Umělec 1999/1 >> Yan-Pei Ming Přehled všech čísel
Yan-Pei Ming
Časopis Umělec
Ročník 1999, 1
2,50 EUR
3 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Yan-Pei Ming

Časopis Umělec 1999/1

01.01.1999

Vít Havránek | reviews | en cs

Ve Francii prochází současná malba už déle se táhnoucím znejistěním. Pokud se malířům vůbec daří vstoupit do kontextu současného umění, cítíme, že se tak děje z kurátorské potřeby zaplnit zeď, nebo špetkou okořenit instalačně-konceptuální charakter současných výstav jedním nebo dvěma plátny (například výstava le Consortium v Centre Pompidou). V této pro malbu kritické době se na nebi objevil malíř, který nejen že se mezi současné dostal, ale dělá i velké samostatné výstavy. Jednou z jeho předností je, že je čínského původu, takže pro francouzského intelektuála automaticky přináší jinou optiku.
Ming v sobě spojuje několik opravdu zajímavých východisek. Jeho obrazy, které na reprodukcích vypadají ploché a trochu nudně černobílé jsou ve skutečnosti obrovské (2-5 metrů) a mají skvělou energii rozmáchlého expresivního rukopisu.
Stejně jako strohá šedo-černobílá-barevnost (namaloval i jeden rudý cyklus portrétů Mao-Cetunga) je i jeho tématika. Maluje jen zvětšené lidské tváře a krajiny. Cyklus lidí, imaginárních současných podob (nebo neidentifikovaných obětí nehod a násilných činů) odráží jeho vytrvalou fascinaci masou (ti Číňani!), individuálním a přitom zaměnitelným osudem, jedinečnou hloubkou tváře a jejím životem. Podobné pozadí mají i jeho International Landscapes - obrovské horizonty imaginární krajiny, zcela bez typiky a vnitřního charakteru, opakující se, ničím nezajímavé.
Mingovy malby jsou v podstatě silně patetické a existenciální, až podivně zakotvené v modernistické tradici abstraktního expresionismu, Giacomettiho, Bacona. Ale právě ve srovnání s nimi nás přesvědčí o své síle. Jde o podivný úkaz malíře mimo problémy své doby. Paradoxní je, že je svými současníky oceňován a je signifikantní pro současnou situaci, přestože současnější malíři se o to snaží často s mnohem menším úspěchem.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec
Redakční okruh Umělce se rozhodl k vyhlášení deseti jmen umělců, kteří podle názoru jeho členů (Lenka Lindaurová, Vladan Šír, Ivan Mečl, Tomáš Pospiszyl a Karel Císař) mají zásadní význam pro českou výtvarnou scénu 90. let. Po dlouhé diskusi, na které jsme si ujasňóvali kritéria, jsme se dostali k určitým jménům, která z mnoha důvodů považujeme za důležitá pro situaci u nás i naši prezentaci…
No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.