Časopis Umělec 2007/3 >> Art/Basel/Etiopia Přehled všech čísel
Art/Basel/Etiopia
Časopis Umělec
Ročník 2007, 3
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Art/Basel/Etiopia

Časopis Umělec 2007/3

01.03.2007

Thomas Haemmerli | pesto sauce | en cs de es

Ano, na Art Basel 2007 lze pozorovat určitý trend: hypertrofii. Ceny stoupají, prodeje rostou, příliv návštěvníků je stále větší, přibývá paralelních akcí a v závětří Art Basel vznikají každým rokem další a další veletrhy. Ale na tom určit, co je kvalitní, co je důležité a co ne, na tom ztroskotávají nejen novináři, ale úplně všichni. Neboť účelem Art Basel je pouze výběr významných galerií. Když se člověk prodírá obousměrným proudem lidí, zachytí krátké záblesky uměleckého vesmíru posledních sta let. Tady jeden secondhandový Schiele, tam jeden druhořadý Picasso, tři rozpáraní Fontanové, hodně zbytků Warhola, kolem na podlaze leží jeden Andre, tady na té stěně je přimontovaný Judd, tamhle křičí jeden monochromní Damien Hirst se chcíplými motýly, pořád ještě silné gesto, i když před dvěma lety byly mrtví motýli vidět přilepení na růžovém srdci, což bylo ještě o kousek cyničtější, tvrdší, lepší. Když se ještě přidá Opie se svými spoře oblečenými kreslenými dívkami, začne se člověk Art Basel cítit jako ve velkém kvízu o umění, jako v Kdo chce být uměleckým milionářem, což je parkur, který si člověk krokuje a přitom si testuje, jestli ho napadnou jména všech umělců. Triumfuje převážně známé a hlasité, přičemž na člověka padá lehká melancholie, když poznává všechny ty umělce, od nichž rok co rok někdo kopíruje ideu, se kterou se před dvaceti, třiceti lety proslavili. To jsou ty one hit wonders uměleckého trhu, jež stále znovu opakují svou píseň pro kupující, kteří se snaží doplnit si sbírku něčím známým. Kupující, pardon, sběratel vůbec patří k představení, až on dodává Art Basel to zvláštní kouzlo. Když na first choice day čekají v atriu všichni multimilionáři ve frontě na skleničku šampaňského a klobásu a když pak vyčerpaní z celého shonu dřepí na schodech a na trávě, má člověk příležitost v klidu očumovat mladé manželky, vyliftingované obličeje a značkové outfity, trochu extravagantní a trochu excentrické, do té doby než se v šest začnou dovnitř hrnout jedinci, kteří mají pozvánku jenom na vernisáž, a kteří jsou tedy vpuštěni, až když jsou ty nejlepší deals hotové a first choicers prchají do hotelu. Být na vernisáži je ale pořád mnohem lepší než si muset spolu s obyčejnou lůzou kupovat lístek. Na first choice day zase existují velmi jemné rozdíly ve stupni VIP statusu a rozhodující je, na které večeře je kdo pozván a kdo přiměje velké galeristy, aby když ho spatří, všeho nechali a radostně volali: Sáro! Bobe! Haemmerli! Naopak nikdo by nechtěl být v kůži Lukase Mühlemanna, který odvážně postává v atriu. Mühlemann, bývalý šéf McKinsey Schweiz, padlý boss Credit Suisse Group, byl spoluzodpovědný za pád národní letecké společnosti Swissair, což ho ve Švýcarsku učinilo nedotknutelným. Všichni dělají, jakoby nevěděli, o koho jde. S takovým člověkem nechce být nikdo viděn, ačkoli si může pořád ještě kupovat tolik Rauschenbergů. Jako společenský happening je zkrátka Art Basel přinejmenším stejně důležitý jako art- -shopping. Umění figuruje především v otázce: Koupil jsi něco? – No jistě! A tak potkává člověk už druhý den samé šťastné galeristy, jejichž obchody jdou skvěle. (A v to se počítají i ti, kdo ještě i při exekuci s úsměvem ujišťují: Jde to super!) Druhá nejčastější otázka se tentokrát točila kolem toho, kdo nahradí uměleckého ředitele Sama Kellera, který teď bude řídit muzeum Beyeler. Keller katapultoval Art Basel do nové ligy geniálním tahem, kterým předstihl konkurenční veletrh v USA – když založil Art Basel Miami Beach. Keller je společenský génius, Keller zná kdekoho, Keller je party animal, Keller je stále napojený a svoji pověst jako Mr. Art si nejspíš uchová, neboť bude nahrazen hned třemi nástupci; hypertrofie i zde. Na založení Art Basel Miami Beach byl pozoruhodný zejména cross-marketingový efekt, protože od té doby nejezdí do Basileje méně lidí, nýbrž více. Proto také Art nijak neruší, že se ve stejnou dobu koná v Basileji stále více uměleckých veletrhů: Liste, založený pro off-galerie, pak jeden veletrh, kterému není Liste dost off, pro čerstvě úspěšné galerie, které to na Art nestihly, a ještě Volta a Scope a balentîna, kde vystavují Latinoameričané. Na těchto veletrzích si člověk rád trošku postěžuje na Art, kde se akorát všechno kupuje, slepě se tam nakupuje, ale to je úplně jedno! Kromě toho, že vzbuzuje závist, prodejní a veletržní cirkus Art Basel fascinuje tak moc, že se mezitím sám stal uměleckým objektem – třeba na obrazech Číňana Zheng Guogu, který zvěčňuje pohledy na Art i s ředitelem Samem Kellerem, nebo ve škodolibě ironickém díle Španěla Eugenia Merina, který světelnou reklamou v corporate designu Art Basel a Art Basel Miami Beach propaguje Art Basel Etiopia.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec
Redakční okruh Umělce se rozhodl k vyhlášení deseti jmen umělců, kteří podle názoru jeho členů (Lenka Lindaurová, Vladan Šír, Ivan Mečl, Tomáš Pospiszyl a Karel Císař) mají zásadní význam pro českou výtvarnou scénu 90. let. Po dlouhé diskusi, na které jsme si ujasňóvali kritéria, jsme se dostali k určitým jménům, která z mnoha důvodů považujeme za důležitá pro situaci u nás i naši prezentaci…
Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
James B.L. Hollands je tvůrce experimentálních filmů, spisovatel a hudebnik. Je známý též jako někdejší kurátor londýnského...
Více informací...
62,38 EUR
70 USD
2005, 35.5 x 28 cm (3 Pages), Pen & Ink Drawing
Více informací...
780 EUR
871 USD
21 x 29,7 x 1 cm / 49 pages offset + couv sérigraphie 6 pass. couleur / 1000ex
Více informací...
15 EUR
17 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS LONDON

 

SKLAD
Arch 8, Resolution Way, Deptford

London SE8 4NT, Spojené Království
Otevřeno na objednávku.

 

KANCELÁŘ
7 West Street, Hastings
East Sussex, TN34 3AN
, Spojené Království
Open on appointment
 

Ivan Mečl
ivan@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082

DIVUS
NOVA PERLA
Kyjov 37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

divus@divus.cz
420 222 264 830, +420 602 269 888

Otevřeno denně od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

DIVUS BERLIN
Potsdamer Str. 161, 10783 Berlin, Germany

berlin@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150
Otevřeno na objednávku.

 

DIVUS VÍDEŇ 
wien@divus.cz
DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSKVA & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS