Časopis Umělec 2004/1 >> Denisa Kera rozmlouvá se členem skupiny Re-code Přehled všech čísel
Časopis Umělec
Ročník 2004, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Denisa Kera rozmlouvá se členem skupiny Re-code

Časopis Umělec 2004/1

01.01.2004

Denisa Kera | info | en cs

Denisa Kera: Jaké byly první reakce lidí na vaši "službu" nebo spíše "parodii čárových
kódů"?

Re-code: Nejdříve o stránce hodně mluvilo na weblozích a na osobních stránkách lidí, kteří sledují satiru po internetu. Většinou oceňovali náš humor a svými komentáři se nás snažili podpořit. Když jsme pak obdrželi výhružný dopis od právníku zastupujících obchodní řetězec WalMart, celé věci se chytla tisková agentura Associated Press. V tom okamžiku nám začaly chodit i maily vyjadřující pobouření a nesouhlas. Byly to reakce jednotlivců, kteří nic nevědí o dějinách mediálních parodií a performancí v kultuře, takže nás vidí tak, jak se naučili - jako zloděje.

DK: Jak vás podobná věc s čárovým kódem napadla? Myslíte si i nyní, že to
stálo za to?

Re-code: Nápad s výměnou nálepek na zboží je starší a používal se ještě dřív, než byly zavedeny čárové kódy. Ten nápad jsme dostali ještě jako děti od našich přátel. Rozvinout ho do podoby parodické webové stránky, to byl jen další nápad, kterým jsme se nějakou dobu bavili s přáteli. Chtěli jsme využít kooperativních vlastností internetu.
Dalším impulsem byly otravné reklamní kampaně firem, které se snaží zpeněžit popularitu takových věcí, jakými je Che Gueverra a další. Celou stránku jsme pak vytvořili za několik dní.

DK: Řekl bys nám něco o umělcích a organizacích, které projekt uskutečnily?

Re-code: Pracuji v kolektivu Carbon Defense League (www.carbondefense.org), pro které píši od roku 1997. Je to volné sdružení, které pracuje nepravidelně a většinou vytváří projekty, které si různě hrají s technologiemi nebo využívají média pro účely subverze a kulturní rebelie. Členové naší skupiny jsou také součástí velké sítě skupin sdružených kolem webového portálu Hactivist Tactical Media Network (www.hactivist.com), kam patří i
Tylerova (další clen Re-code) skupina Conglomco.com.

DK: Jaké problémy teď řešíte a jaké jsou vaše další plány? Uvažujete, ze byste spustili slibovanou P2P službu, když vám zakázali sdílení databáze čárových kódu na webu?

Re-code: Stále o tom uvažujeme, ale osobně jsme velice zaneprázdnění s dalšími CDL projekty, což by mohlo ohrozit spuštění budoucích verzí podobného softwaru umožňujícího krádež. Zatím se P2P aplikace odkládá naneurčito.

DK: Myslíš si, ze zákazy různých technologií a stránek ukazují slabosti a zaostalost dnešních průmyslových odvětví, prostě to, že zaspaly technologický vývoj, nebo tyto zákazy ukazují neobvykle velký mocenský vliv, kterou průmyslové organizace mají na právní systém?

Re – code: Věřím, ze zákazy ukazují obojí - čím větší monstrum, tím pomalejší pohyb, ale o to větší síla. Jak tato monstra stárnou a rozšiřují se, zpomalují. Nikdy nemohou soutěžit s umělci, aktivisty a rebely. Mají ovšem moc, která smete každého, kdo jim stojí v cestě příliš dlouho. WalMart se připravuje tento rok použít RFID bezpečnostní etikety (vlastně mikročipy
používající metodou radiofrekvenční identifikace), které znemožní krádeže a změny čárových kódu, tedy větší omezení, to je pro podobné giganty typické řešení.

DK: Jak bys popsal vztah umění a aktivismu?

Re-code: My tvoříme kulturu. Musíme si uvědomovat naši kritickou povahu jako deviantní a zviditelnit se, abychom přitáhli ostatní a pak zmizeli v podzemí. Není to válka, ale spíše hra se slovy, jako je scrabble – získávat a udržovat stále širší slovní zásobu. Čím jednodušší a pomalejší taktika, tím víc podpoří vznik takového ZOO, které spojí všechny rebely. Umělci, aktivisti, kdokoli - všichni jsme, zdá se, jako kritičtí a deviantní profesionálové.





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.
Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
Le Dernier Cri  a černý penis v Marseille Le Dernier Cri a černý penis v Marseille
To člověk neustále poslouchá, že by s ním chtěl někdo něco společně udělat, uspořádat, zorganizovat ale, že… sakra, co vlastně... nám se to, co děláte, tak líbí, ale u nás by to mohlo někoho naštvat. Je sice pravda, že občas z nějaké té instituce nebo institutu někoho vyhodí, protože uspořádal něco s Divusem, ale když oni byli vlastně hrozně sebedestruktivní… Vlastně potřebovali trpět a jen si…
Nevydařená koprodukce Nevydařená koprodukce
Když se dobře zorientujete, zjistíte, že každý měsíc a možná každý týden máte šanci získat na svůj kulturní projekt peníze. Úspěšní žadatelé mají peněz dost, průměrní tolik, aby dali pokoj a neúspěšné drží v šachu ta šance. Naprosto přirozeně tedy vznikly agentury jen za účelem žádání a chytré přerozdělování těchto fondů a také aktivity, které by bez možnosti finanční odměny neměly dostatek…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Limited edition of 10. Size 100 x 70 cm. Black print on durable white foil.
Více informací...
75 EUR
84 USD
2004, 35.5 x 28 cm (3 Pages), Pen & Ink Comic
Více informací...
780 EUR
871 USD
1996, 35.5 x 28 cm, Painting on Paper
Více informací...
444 EUR
496 USD
(Li duo finti Zingani Comedia), Podle scénáře č. 32 ze sbírky scénářů komedie dell' arte od F. Scallz (Flaminio Scala: Il...
Více informací...
4,83 EUR
5 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS LONDON

 

SKLAD
Arch 8, Resolution Way, Deptford

London SE8 4NT, Spojené Království
Otevřeno na objednávku.

 

KANCELÁŘ
7 West Street, Hastings
East Sussex, TN34 3AN
, Spojené Království
Open on appointment
 

Ivan Mečl
ivan@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082

DIVUS
NOVA PERLA
Kyjov 37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

divus@divus.cz
420 222 264 830, +420 602 269 888

Otevřeno denně od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

DIVUS BERLIN
Potsdamer Str. 161, 10783 Berlin, Germany

berlin@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150
Otevřeno na objednávku.

 

DIVUS VÍDEŇ 
wien@divus.cz
DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSKVA & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS