Časopis Umělec 1999/4 >> Upatlaná debata a umaštěné názory Přehled všech čísel
Časopis Umělec
Ročník 1999, 4
2,50 EUR
3 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Upatlaná debata a umaštěné názory

Časopis Umělec 1999/4

01.04.1999

Ivan Mečl | vnitro | en cs

Jak udělat debatu, která se týká jen zájmů diskutujících předvedla ČT2 1.6.1999 v pořadu xy. Vybraná kritická elita si zde blouznila přesně ještě méně než ve svých mantinelech s lidumilnými cíly, vysvětlit nám, jak by bylo nejlépe zacházet se státními dotacemi. Nejprve někteří přežvýkali poněkud složitěji to, co již melou naše deníky, týdeníky i občasníky několik let o problematice dotací a složení exekutivních komisí. Letmo se zmínili o nepřehlednosti ekonomické stránky projektů a jejich kontrole, aniž by uvedli konkrétní příklad chyb jak konkrétních projektů tak ministerstva. Potom několikrát významě pohrozili, že již se tedy pustí do rozboru samých oceněných projektů. Na stole měli ktomuto účelu rozhozena všecna obdiodika, která se snad o takovou úctu ucházela. Diváci tedy netrpělivě čekali, až z džusem máčených vousisek mladistvých kmetů uslyší ty pravé soudy. Vzhledem k tomu však, že moderátor pořadu kouřil svůj doutník tak vehementně, že zbytek intelektuálů neviděl na půl metru, natož na stůl z vystaveným zbožím, mluvili všichni zpaměti na co si vzpoměli. Bohužel si z několika desítek projektů vzpoměli asi na tři (Literární noviny, Tvar a Kritickou revue) a to pouze jako na můstek ke svým úvahám o kritickém myšlení. Dozvěděli jsme se tedy, co si mysleli zapomenutí klasičtí lumeni před sto lety (mluvčí si často nepamatovali, o čí citát se jedná - považovali to za velkou legraci) a že státem podporovaný časopis by měl být neučtitelná pruda. Názor pana Petříčka, že takový časopis by měl být jakýmsi hledáním perel v hnoji obsahu časopisů ostatních byl snad vrcholem transcedentální žurnalistiky.
Takže, vážení zoufalci, kteří každý rok posíláte na ministerstvo kultury publikační projekty, nad kterými trávíte dny a noci, otravujete své přátele právních a ekonomických profesí, a to všechno prostě děláte bez záruky, vězte že existuje několik moudrých měsíčků, kteří vám teple kavárenského prostředí vysvětlí, jak na to. Z hlediska výše zmíněných diskutovaných projektú, asi takto. Vybírejte témata dostatečně nudná a neaktuální, aby se o nich daly psát hodně dlouhé stati, nesmí v nich chybět trochu pravicově konzervativní angažovanosti (ovšem s notnou dávkou intelektuální nenapadnutelnosti), nejlepší jsou negativní kritiky s notnou dávkou zábavné skepse - nenechte se unést něčím skutečně dobrým - žádné nadšení, neexistuje nic současného bez chyb - pokud ano a je těžké to kritizovat - smrdí to a je lepší se tomu vyhnout, inspiraci hledejte na vesnici, budoucnost je v knihovně, komu je třicet - ten nežil.
Děkujeme tedy za cenné rady vašich kritických náhledů, podpořené mnoha upřímě míněnými zmatenými koncepcemi, kterými jste se sami nakonec v celé debatě neřídili. Doufáme, že diváci-čtenáři se odvrátí od bludných časopisů k těm, co vám stály za řeč a skrze ně uzří pravdivou tvář světa. Zpátky pod prachovku!





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce
Amerického básnika pozvali do Bílého domu, aby jim přečetl svou kontroverzní vykradačskou poezii. Vyfintěn a připraven dělat si věci po svém dospívá ke „skandálnímu“ zjištění, že již nikomu nic nevadí a že místo narážení hlavou do obecných zdí, je lepší stavět vlastní zdi či alespoň zíďky.
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
Nick Land — experiment s nehumanismem Nick Land — experiment s nehumanismem
Nick Land byl britský filozof, který už není, aniž by byl mrtev. Jeho takřka neurotický zápal pro šťourání se v jizvách skutečnosti svedl nemálo nadějných akademiků na obskurní cesty tvorby, která obtěžuje svou původností. Texty, které po něm zůstaly, dosud spolehlivě znechucují, nudí a pudí k vykastrování jejich zařazením do „pouhé“ literatury.
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Kniha zachycují autorovu intenzívní tvorbu mezi lety 1995 a 2001. Jan Rous o jeho mystickém díle řekl: „Hískova fantazie si...
Více informací...
29 EUR
32 USD
2006, 34 x 35.5cm, Pen & Ink Drawing
Více informací...
446,40 EUR
498 USD
28.5 x 42 cm, Pen & Ink Drawing
Více informací...
894 EUR
998 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS LONDON

 

SKLAD
Arch 8, Resolution Way, Deptford

London SE8 4NT, Spojené Království
Otevřeno na objednávku.

 

KANCELÁŘ
7 West Street, Hastings
East Sussex, TN34 3AN
, Spojené Království
Open on appointment
 

Ivan Mečl
ivan@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082

DIVUS
NOVA PERLA
Kyjov 37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

divus@divus.cz
420 222 264 830, +420 602 269 888

Otevřeno denně od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

DIVUS BERLIN
Potsdamer Str. 161, 10783 Berlin, Germany

berlin@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150
Otevřeno na objednávku.

 

DIVUS VÍDEŇ 
wien@divus.cz
DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSKVA & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS