Časopis Umělec 2004/4 >> Editoriál | Přehled všech čísel | ||||||||||||
|
|||||||||||||
EditoriálČasopis Umělec 2004/401.04.2004 Ivan Mečl | editorial | en cs |
|||||||||||||
Bělorusko je vedle Lucemburska nejméně známou zemí Evropy. Do Lucemburska jezdí na dovolenou pořádkumilovní západní penzisté, do Běloruska ruští. V obou zemích si užijete stejné množství legrace.
Bělorusko je stroj času, kterým nedojedete daleko, ale o třicet let nazpátek bezpečně. Společenská situace je podobná jako v socialistickému Německu a Československu osmdesátých let. Většina Bělorusů je pořádkumilovná a slušná jako Němci, uzavřená a zdrženlivá jako Češi. Vrstev má tato společnost málo a ty jsou rozdělené na malé skupinky jako děti, které spolu nemluví. Intelektuálové, umělci a zástupci inteligence jsou postupně decimováni. Část jich už ze země odešla a mnoho se jich k odchodu chystá. Opozice je zoufalá ve všech smyslech tohoto označení. Jen ten, kdo nezlobí, se může cítit v Bělorusku bezpečně. Současné umění v Bělorusku není povoleno, stejně jako všechno, o čem se přesně neví, co to je. Strašidlem i inspirací běloruského umění jsou Malevič a Lukašenko. Malevič je největší nežijící současný umělec a Lukašenko poslední žijící evropský diktátor. Oba zanechávají hlubokou brázdu, do které je snadné zapadnout. Narozdíl od Fukuyamy se většina běloruských umělců domnívá, že dějiny skončily právě Malevičovou smrtí. Historii umění milují a rádi si z ní ve svých vlastních dílech utahují nebo ji jinak zneužívají. K Lukašenkovi má běloruský lid zvláštní, nezdravý, sexuálně podbarvený vztah. Doufejme, že až je tato masochistická úchylka přejde, udělají z jeho paláce galerii současného umění stejně jako v Rumunsku z Cauceskova. O Bělorusku bylo ve světě napsáno nejvíce mediálních klišé za posledních deset let. To proto, že se informace o Bělorusku dají těžko ověřit. Pro cizince je těžké se tam vůbec dostat a potom se navíc něco dozvědět. Materiály pro toto číslo byly připraveny přímo v Bělorusku.
01.04.2004
Doporučené články
|
04.02.2020 10:17
Letošní 50. ročník Art Basel přilákal celkem 93 000 návštěvníků a sběratelů z 80 zemí světa. 290 prémiových galerií představilo umělecká díla od počátku 20. století až po současnost. Hlavní sektor přehlídky, tradičně v prvním patře výstavního prostoru, představil 232 předních galerií z celého světa nabízející umění nejvyšší kvality. Veletrh ukázal vzestupný trend prodeje prostřednictvím galerií jak soukromým sbírkám, tak i institucím. Kromě hlavního veletrhu stály za návštěvu i ty přidružené: Volta, Liste a Photo Basel, k tomu doprovodné programy a výstavy v místních institucích, které kvalitou daleko přesahují hranice města tj. Kunsthalle Basel, Kunstmuseum, Tinguely muzeum nebo Fondation Beyeler.
|
Komentáře
Článek zatím nikdo nekomentovalVložit nový komentář