Časopis Umělec 2002/1 >> Neúplný obraz stojatých vod Přehled všech čísel
Neúplný obraz stojatých vod
Časopis Umělec
Ročník 2002, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Neúplný obraz stojatých vod

Časopis Umělec 2002/1

01.01.2002

Jiří Ptáček jr. | bienále | en cs

Bienále mladého umění Zvon v Galerii hlavního města Prahy se v průběhu uplynulých osmi let již etablovalo. Nic jiného mu ani nezbylo, protože konkurence — pomineme-li Salon mladých v moravském Zlíně, který trochu do ústraní odsouvá odlehlost — v našem prostředí neexistuje. A tak se jeho dveře v polovině února otevřely počtvrté snad pouze s tím očekáváním, kdo bude zastoupen tentokrát.
Kurátor Michal Koleček se pokusil v domě U Kamenného zvonu shromáždit umělce, jež osobně jistě považuje za důležité. Shromáždil tak díla dvaceti pěti autorů (včetně jedné skupiny) — většinou těch, kteří se již obecně nepřehlížejí, ale ještě je úplně nestrhl výstavní a mediální živel. Mladému umění přitom určil hranici někde v polovině třiceti let jeho autorů. Koleček zcela nově bienále Zvon doplnil o Fórum nezávislých galerií umístěné ve sklepeních galerie U Zlatého prstenu. Osmička nejaktivnějších menších institucí tak mohla ukázat, že v republice znamenají progres a inspiraci pro velké kolosy. Přibyl tak ještě víc než tucet vystavujících.
Při prohlídce divákovi brzy dojde, že česká scéna je opravdu malá a že jsou přítomni téměř všichni. Bienále tak vzbuzuje velmi přátelský, nekontroverzní dojem. Také instalační scrabble tomuto dojmu vychází vstříc svým nenáročným řazením. Poznáme v něm leitmotiv blízkosti, a to jak tematické, tak faktické kvůli nedostatku místa. Blízkost navzdory otevřenému přiznání strachu a nejistoty.
Bienále Zvon 2002 je po okraj naplněno drobnými realizacemi. Jako reflexe současné české tvorby tento přístup jistě nepostrádá opodstatnění, ale redukcí těch, o nichž víme, že jsou schopni většího rozmachu, začíná nivelizovat i ty nevelké rozdíly, které lze jindy rozpoznat. Rovněž je zde patrná až okázalá inklinace k fúzi výtvarné řeči se sociální sférou, která je zčásti vyvolána pramalou styčnou plochou vizuálního umění s nevyškolenou populací. Zájem o sociální témata v českém umění však začal nabírat sílu již v polovině minulého desetiletí, a tak dospěl do fáze, kdy není nadšeně dosazován za jediný význam děl. Jistě se dnes více ochomítáme kolem sociálních fenoménů a s odstupem komentujeme také výtvarnou produkci jako jejich studium a řešení. V tom se Michal Koleček dobře zorientoval, věděl, že stoicismus produkuje chladné a trefné komentáře, a proto mu dal volný průchod.
Otevřenost za každou cenu se tak stává plusem i mínusem bienále, přičemž pozitivní dojem vyrůstá spíš ze vstřícného vztahu prací ke komice — banální, sympaticky trapné i absurdní. Málokdo z vystavených do svého umění důsledněji promítá skepsi, že s interakcí to už lepší nebude. Přecházení této otázky je bezpochyby obranný mechanismus. Ovšem v reakcích na sociální rámec nevábné řešení opravdu nenajdeme, všude naopak prosakuje tradiční česká malebnost, milounké dědictví pohlednicového Josefa Lady.
Mladé české umění nalézající se “na začátku” tak v tomto výběru vypadá spíše jako by bylo “na konci”. Ani to nevypadá, že nachází globální platformu v televizi, profesionální filmové produkci a v nových technologiích. Tato média umožňují snazší kontakt se společností a nabízejí inovativní postupy. Na bienále však byl i onen jediný příklad internetového projektu převeden na video pásku.
Jenže konzervativní příklon k artefaktům už není naší jedinou výtvarnou současností. Do rybníčku české výtvarné scény byly již před časem nasazeny další živočišné druhy. V závislosti na finančním krmení se množí. Zdá se však, jako by šlo spíše o jakousi diverzní činnost, protože rybáři ještě nezměnili oka sítí, a tak se na našich tabulích servírují stejní, třebaže občas chutně upravení kapříci dál. Výsledná reflexe naší scény proto logicky dává rozostřený a rozdrobený obraz. Bienále mladého umění je autonomní zprávou o více nebo méně zajímavých lidech, ale dojem celku jako stojatých vod se nedá přehlédnout.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
MIKROB MIKROB
"Sto třicet kilo tuku, svalů, mozku a čisté síly na současné srbské umělecké scéně soustředěných do 175 cm vysokého, 44 let starého těla. Jeho majitel je známý pod množstvím jmen, včetně pojmenování Bambus, Mexikán, Ženich, Sráč, ale nejčastěji je známý jako hrdina všech ztroskotanců, bojovník za práva bezdomovců, lidový umělec, bavič maloměšťáků, domácí anarchista, sběratel desek, milovník…
Nevydařená koprodukce Nevydařená koprodukce
Když se dobře zorientujete, zjistíte, že každý měsíc a možná každý týden máte šanci získat na svůj kulturní projekt peníze. Úspěšní žadatelé mají peněz dost, průměrní tolik, aby dali pokoj a neúspěšné drží v šachu ta šance. Naprosto přirozeně tedy vznikly agentury jen za účelem žádání a chytré přerozdělování těchto fondů a také aktivity, které by bez možnosti finanční odměny neměly dostatek…
Obsah 2016/1 Obsah 2016/1
Obsah nového čísla.
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
2005, 30.5 x 23 cm (4 Pages), Pen & Ink Comic
Více informací...
894 EUR
942 USD
Publikace shrnuje 10 let práce pravděpodobně nejprovokativnější a nejmedializovanější české výtvarné skupiny. Pode Bal poprvé...
Více informací...
23,75 EUR
25 USD
„Slavíček vánoční je součástí Bridelových Jesliček. ...sáhl po středověké skladbě pod jménem Slavík sv. Bonaventury a tvůrčím...
Více informací...
7,85 EUR
8 USD
15 x 21 x 3 cm / 160 pages / sérigraphie 14 pass.couleur / 200 ex
Více informací...
30 EUR
32 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS LONDON

 

SKLAD
Arch 8, Resolution Way, Deptford

London SE8 4NT, Spojené Království
Otevřeno na objednávku.

 

KANCELÁŘ
7 West Street, Hastings
East Sussex, TN34 3AN
, Spojené Království
Open on appointment
 

Ivan Mečl
ivan@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082

DIVUS
NOVA PERLA
Kyjov 37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

divus@divus.cz
420 222 264 830, +420 602 269 888

Otevřeno denně od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

DIVUS BERLIN
Potsdamer Str. 161, 10783 Berlin, Germany

berlin@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150
Otevřeno na objednávku.

 

DIVUS VÍDEŇ 
wien@divus.cz
DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSKVA & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS