Časopis Umělec 2008/1 >> Národní sbírka na nové zuby pro umělecké instituce Přehled všech čísel
Národní sbírka na nové zuby pro umělecké instituce
Časopis Umělec
Ročník 2008, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Národní sbírka na nové zuby pro umělecké instituce

Časopis Umělec 2008/1

01.01.2008

Edith Jeřábková | closer look | en cs de es

Byla jsem zvyklá galerie vnímat tak nějak trpně jako výstavní síně, jako prostory pro umění. V poslední době se z nich stávají živoucí bytosti, které jednají, chovají se, mají rozmanité návyky. Měly je vlastně trochu vždycky, ale teď jich mají ještě více. Galerie dnes taky samy mluví. Třeba taková Staroměstská radnice na výstavě Marka Thera říká, že jeho videa sice vystavuje, ale jinak s nimi nechce mít nic společného. Vždycky jsem si myslela, že výstavou chce kurátor a instituce něco říct světu. GHMP však dává současnému umění najevo, že by mělo být rádo, že jej prezentuje. Divák je tady turistou ve fast foodu – tady to máte a běžte si to sníst někam jinam, kdyby vám z toho náhodou bylo blbě.
Taky nově otevřená Špálovka mluví, prostřednictvím svého kurátora Pavla Humhala. Chatuje s Gumou Guar: Guma Guar: „Tato galerie je placená reklamní agenturou.“ Špálovka: „Tito umělci by-li v minulosti placeni reklamní agenturou.“ Jako u Mikešů. I boty tam mají (Shoah, Pode Bal). Představitelé Galerie Václava Špály Edith Jeřábková obracejí naruby více věcí. Staví galerii do role umělce aktivisty tím, že jí nutí reagovat na vystavené umění, které kurátorsky sami zahrnuli do výstavy. A přitom se onen umělec, ztělesňující galerii, pod tu ceduli klidně mohl podepsat sám, tak jak to udělala Guma Guar. Nebo je pseudonym u aktivismu košer? Další podivně pokroucený koncept předvádí kurátor obecně svou první výstavou. Umění sice může používat prostředky a postupy reklamy a naopak, ale v čem se obě oblasti liší, a lišit by se měly, jsou jejich funkce a cíle. To se Pavel Humhal snaží výstavou ve Špálovce popřít. To ovšem nelze ospravedlnit ani tím, že z toho stvoří koncepci. To, že si kurátor udělal z umění reklamu, je sice odvaha, ale dopadlo to dosti chudě. Navíc výstava problematiku komplikovaného vztahu reklamy a umění vůbec neřeší a zůstává tak jen demonstrací prvoplánové strategie, která má obhájit sepjetí investora a vedení galerie. Vůbec bych se nebránila, kdyby kurátor zneužil umění pro něco smysluplného, ale pro výkřik do oken reklamních kanceláří je některých umělců škoda. Radikálnější by bylo ukázat prázdný rekonstruovaný prostor Špálovky, který by byl sám sobě lepší reklamou. Nevyžaduji žádnou pietu, ale nechápu, proč mám vyjít z galerie jako z obchodu s výprodejem, ze kterého si domů navíc nic nenesu? Jen červenou pru-hovanou mlhu před očima.
Ale o tom jsem vlastně vůbec nechtěla psát. Vrátím se ke galerijnímu „behaviorismu“ (závažně odpudivý termín). Třetí galerií, kterou jsem tady chtěla zmínit, je Vernon. Že se komerční galerie postaví za svého umělce – skupinu Guma Guar, nově Milan Knížák –, ve zdravém uměleckém provozu připadá každému zcela samozřejmé. U nás je ale třeba si toho zvláště povšimnout, byť by to byla zároveň skrytá reklama. Galeristka a kurátor z Vernon Projekt dali skupině naprostou volnost, nezveřejnili předčasně její zájmy a nereagovali na intervence paní Knížákové za zrušení výstavy. Nikomu se neomlouvali a v médiích koncepci skupiny obhájili. Navíc žádají v současné době o grant Hlavní město Prahu, kde je v komisi zastoupen také Milan Knížák. Pokud si tímto postojem galerie udělá dobré oko u generace mladých a progresívních umělců a kritiků, nevidím v tom žádný problém.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…
Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.
Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec
Redakční okruh Umělce se rozhodl k vyhlášení deseti jmen umělců, kteří podle názoru jeho členů (Lenka Lindaurová, Vladan Šír, Ivan Mečl, Tomáš Pospiszyl a Karel Císař) mají zásadní význam pro českou výtvarnou scénu 90. let. Po dlouhé diskusi, na které jsme si ujasňóvali kritéria, jsme se dostali k určitým jménům, která z mnoha důvodů považujeme za důležitá pro situaci u nás i naši prezentaci…