DIVUS PRAHA: MOJŠE REISENAUERA SEDMERO HŘÍCHŮ | druhá výstava katechismu
[b]MOJŠE REISENAUERA SEDMERO HŘÍCHŮ |[/b] druhá  výstava katechismu

MOJŠE REISENAUERA SEDMERO HŘÍCHŮ | druhá výstava katechismu

14.03.2014 18:00 - 31.03.2014

DIVUS PRAHA | en cs

Přijte všici, co maj rádi Muchu čili nic i.

... "Neboť tam, kde začíná samota, končí se trh; a kde se končí trh, končí se také hřmot velkých herců a hemžení jedovatých much."

PAVEL REISENAUER: SEDMERO HŘÍCHŮ

/ pokračování výstavy zvětšenin kapesního Mojše Reisenauera Desatera přikázání s občasnými komentáři /

 

Böhmen und Mähren Kunst – výlevka Evropy vypráví

Opakem všech skutečných i smyšlených nehostinných krajin je Česko. Není v něm nic, co by vzbuzovalo úctu k přírodě nebo hrůzu z jejích živlů. Je prostě roztomilé. Je zvětšenou skalkou z vesnické zahrady – jestli to teda u vás v Německu taky děláte a máte. Česko je bývalou součástí dnes již zaniklého, mnohokrát selhavšího státu očekávajícího vzrušeně i své selhání. Předposlední vzkříšení bývalého celku, které bylo výměnou za život jediného Žida Hilsnera, způsobilo druhou světovou válku. Kdyby Česko-Slovensko a později Česko nebylo, bylo by možné postavit dálnici z Berlína přímo do Mnichova, svět by neznal pojem humanitární bombardování a roboti by se dále jmenovali automatony. Nejvýznamnějšími osobnostmi moderních dějin Česka je tatíček, třetiřadý filozof v rajtkách obklopující se nahými dětmi, Hitler, osoba pane werichu, dvouhlavá bestie Klavel a agent 009 Švarcumberk.

Mluvme tedy raději jen o té prokleté oblasti bez užití názvu, o kráteru jakoby vyhloubeném meteoritem, jehož okraje poskytují přirozenou ochranu, ale přinášejí i izolaci. Řeky z něj vytékají jako z prasklého krajáče, špinavé a nakyslé, a dýmí se z něj, jak Češi při výrobě elektřiny pálí staré hadry z hald odpadků levně pořízených od bohatých Němců. Češi jsou známi jako jediní Slované skrývající své zločiny proti lidskosti. Sami s hlavou sádlem pomazanou raději udílejí rady, až se hyeny zalykají smíchem. Nenávidí sousední kmeny s výjimkou Romů, které považují za potomky Rumunů, kteří odmítli účast na okupaci kráteru v roce 1968. Romové nemusí pracovat, mohou pít, tančit a hovořit sprostě vlastním jazykem. Češi netančí. A cizinci jsou všeobecně v neoblibě  – mimo Američanů, které nikdy neviděli, ale líbí se jim jejich vlajka.

I když v takovém prostředí se umění daří asi jako v pásmu Gazy, přece jen se občas objeví umělec, který je ochoten veřejně tvořit navzdory slizkému obdivu nevzdělaného a vulgárního obyvatelstva. Jedním z veřejných, avšak ukrývajících se umělců je Pavel Reisenauer.

 

Nevrlý samotář, skeptický mystik a křesťan v ouzkých

„Pavel Reisenauer se narodil 7. 10. 1961 v Praze a dosud zde žije. Po maturitě vystřídal několik povolání (pracoval jako topič, noční hlídač), při jejichž výkonu se mohl věnovat malování. Má tři dcery. Od roku 1991 až dodnes je zaměstnancem týdeníku Respekt. Vydal knihu 209 kreseb a 33 obrazů. Několikrát vystavoval, a aby tomuto pokušení pro příště nepodlehl, založil si nedávno obrázkový web“, odkud je převzat i tento krátký životopis, www.pavelreisenauer.cz.

Stejně jako webová galerie, dělí se i Reisenauerova tvorba do dvou oblastí. První je žurnalistická ilustrace pro týdeník Respekt, sobotní přílohu Orientace deníku Lidových novin, a ilustrace knih některých nakladatelství. Ilustracemi je v Česku znám nejširší veřejnosti ne-li podle jména, pak určitě z těchto časopisů a jejich obálek ve výlohách trafik charakteristickým stylem svých originálních kreseb a neúprosným humorem. Druhou jsou kresby a malby vzniklé bez objednávky, díky nimž můžeme umělce poznat v jeho vlastním světě: „Neboť tam, kde začíná samota, končí se trh; a kde se končí trh, končí se také hřmot velkých herců a hemžení jedovatých much.“ Ufoni, zásvětí, předměstské krajinky, dcery, nemístně umístěná zvířata, sex, alkohol a především osamělost. Také ulice umělcovy oblíbené čtvrti, pražských Nuslí, kam turisté a developeři ještě moc nechodí, kde díky tomu stále přežívají outsideři a oprýskané činžáky vyprodaného města. V posledních letech tvoří umělec nejraději v cyklech, které mu dávají více prostoru a sjednocuje je námět, technika, barevnost a styl: elektronické kresby Desatero přikázání a Sedmero hříchů a tempery Ulice a právě dokončované Nusle.

 

Navštívení každý den

Tento veřejnosti úspěšně unikající, jen výjimečně vystavující umělec vystavil již v Praze a Berlíně své Desatero přikázání ve vysoce osobním zpracování. Soubor základních příkazů, jimiž se má žid a křesťan řídit (ve verzi katolického katechismu), proměnil k obrazu svému, srazil z dikce církevního jazyka na zem do své reality: jako bůh se zjevuje superman, trest boží dopadá na zpustlé předměstské ulice, ichthys je sprejery nastříkán na kapotu auta, beznohá matka je vyvezena na výlet na kolečkovém křesle. A dále stopy sebevraždy (hrozící daleko spíš než vražda), přisprostlá kresbička penisu útočícího na Venuši, černá ruka otištěná na zdi vykradeného domku, lebka se zarostlými ústy jako vytažená z masového hrobu, žena jako dětinsky vyfintěná a romanticky zamilovaná opice, pro kolemjdoucí snad už neviditelní, nadlidsky přerostlí mafiáni… K tomu, odkud se vzala potřeba vyrovnat se s oběma tradičními křesťanskými tématy, říká Reisenauer: „Protože jsem koneckonců křesťan, hlavně v ouzkých.“

 

Sedmero

V Sedmeru hříchů se Reisenauerův kritický a ironický pohled obrací k sobě samému. Námět si oproti dříve uvedeným cyklům vyžádal několikeré zjednodušení: čtvercové formáty jsou provedeny v černé na bílém pozadí, zvýrazněné nanejvýš ve zlověstných detailech ďábelsky rudou barvou, která jediná připomíná předchozí série. Materiálem digitálních obrazů je až na jedinou výjimku umělec sám. Jeho postava provázená jen svým stínem se pohybuje prostorem bez kulis, pouze se symboly či atributy toho kterého hříchu: pyšný mág nebo spíš podvodný kejklíř s nicotou v otrhaném županu a obnošeném tričku; uhoněný štvanec peněz; zasněnec slintající po tom, čeho se mu nedostává; neradostný a nepříliš vábný chlípník s podivně málo chtivým výrazem; piják, jenž se proměnil ve svou flašku; zpustlý samotář a neúprosný ironik, u něhož se pýcha bije s nejistotou a mystická víra s deziluzí, skepsí a rezignací: poslední obraz nám mistra ukazuje v poloze, jakou by si sám nejraději přál zaujmout nejspíš již nastálo.

Napsali Ivan Mečl (to ošklivé) a Olga Sixtová (to hezké)

 

Pavel Reisenauer v Umělci

Pavel Reisenauer v Divus Pragerkabarettu

SMRT PO ŽIVOTĚ
Smrt po životě

Pavel Reisenauer v Divusu 3





14.03.2014 18:00 - 31.03.2014

Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.
No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu
Proč političtí intelektuálové, proč máte sklon k proletariátu? V soucitu k čemu? Chápu, že by vás proletář nenáviděl, vy nenávist neznáte, protože jste buržoa, privilegovaný, uhlazený druh, ale taky proto, že si netroufáte tvrdit, že jedinou podstatnou věcí, co jde říci, je, že si člověk může užít polykání sraček kapitálu, jeho materiálu, jeho kovových mříží, jeho polystyrenu, jeho knih, jeho…
Le Dernier Cri  a černý penis v Marseille Le Dernier Cri a černý penis v Marseille
To člověk neustále poslouchá, že by s ním chtěl někdo něco společně udělat, uspořádat, zorganizovat ale, že… sakra, co vlastně... nám se to, co děláte, tak líbí, ale u nás by to mohlo někoho naštvat. Je sice pravda, že občas z nějaké té instituce nebo institutu někoho vyhodí, protože uspořádal něco s Divusem, ale když oni byli vlastně hrozně sebedestruktivní… Vlastně potřebovali trpět a jen si…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
tisk na banerovou folii, 250 x 139 cm, 2011 / ze série deseti číslovaných exemlářů signovaných autorem
Více informací...
799,20 EUR
861 USD
Třetí číslo umělecké revue Divus. Toto velkoformátové tištěné médium v sobě spojuje alternativu, exkluzivitu, umění i okrajovou...
Více informací...
12 EUR
13 USD
tisk na banerovou folii, 250 x 139 cm, 2011 / ze série deseti číslovaných exemlářů signovaných autorem
Více informací...
799,20 EUR
861 USD
tisk na banerovou folii, 250 x 139 cm, 2011 / ze série deseti číslovaných exemlářů signovaných autorem
Více informací...
799,20 EUR
861 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS
NOVÁ PERLA

Kyjov 36-37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

 

GALERIE
perla@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena od středy do neděle od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

KAVÁRNA A KNIHKUPECTVÍ
shop@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena denně od 10:00 do 22:00
a na objednávku.

 

STUDO A TISKÁRNA
studio@divus.cz, +420 222 264 830, +420 602 269 888
otevřena od pondělí do pátku od 10:00 do 18:00

 

NAKLADATELSTVÍ DIVUS
Ivan Mečl, ivan@divus.cz, +420 602 269 888

 

ČASOPIS UMĚLEC
Palo Fabuš, umelec@divus.cz

DIVUS LONDÝN
Arch 8, Resolution Way, Deptford
London SE8 4NT, Velká Británie

news@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082


 

DIVUS BERLÍN
berlin@divus.cz
 

DIVUS VÍDEŇ
wien@divus.cz
 

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
 

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz

DIVUS MOSKVA A MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus Stavíme pro tebe Národní galerii! Pojď do Kyjova u Krásné Lípy č.37.