Časopis Umělec 2003/3 >> SVÉRÁZ NÁRODNÍHO LOVU Přehled všech čísel
SVÉRÁZ NÁRODNÍHO LOVU
Časopis Umělec
Ročník 2003, 3
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

SVÉRÁZ NÁRODNÍHO LOVU

Časopis Umělec 2003/3

01.03.2003

Veronika Drahotová | news | en cs

Pozvání do Finska přišlo v pravou chvíli. V chmurném období konce listopadu, kdy jsem se věnovala přípravě grantů a řešení provozních problémů v galerii HOME, mi poskytlo potřebnou vidinu světlejšího horizontu. Cílem mé čtyřdenní návštěvy bylo vybrat umělce na výstavu současného finského umění a učinit první kroky k zajištění dlouhodobější oboustranné spolupráce. Strávila jsem sedmnáct hodin v autě, procestovala jižní a jihovýchodní část Finska (oblast Pirkama a South Savo) a s každou další hodinou ve mně rostla euforie. Poté, co jsem se seznámila s tamním systémem státních dotací, se můj obdiv ještě zvětšil.
Mnoho mladých finských umělců žije mimo hlavní město, často v odlehlých oblastech, přesto se díky bohatým možnostem grantů a stipendií můžou profesionálně věnovat umění. Finsko je rozděleno do třinácti regionů a každý má svůj Art Council podporující všechny umělecké obory v oblasti. Dotuje je stát, konkrétně Ministerstvo vzdělávání, a vyjma roční zprávy mají naprostou autonomii. Devět členů rady, mezi nimiž je několik umělců, se stará o rozdělení grantů. Udělují pracovní granty na 3–12 měsíců (jeden měsíc – 1100 eur), umožňující umělcům koncentraci na vlastní tvorbu, a granty na přímou realizaci projektů (materiál, výstava či katalog). V regionu South Savo bylo za rok 2003 uděleno dvanáct pracovních a devatenáct realizačních grantů.
Kromě několika soukromých galerií v Helsinkách je většina v rukou státu, o jejich provoz se stará město spolu s Asociací umělců a výtvarníci si je pronajímají. Téměř každé větší město má vlastní uměleckou asociaci, někdy i několik.
Pronájem galerie většinou plně hradí umělec, to ovšem neznamená, že vystavovat může každý. Kvalitu projektů kontrolují asociace, jež vybírají a sestavují roční program.

Galerie Rajatila v Tampere
Příkladem takové galerie je Rajatila, kterou spravuje Asociace mladých umělců, tj. umělců do pětatřiceti let.
V době mé návštěvy tam probíhala výstava Bardo dvou čerstvých bakalářů místní univerzity Tomase Regana (1979) a Tero Malinena (1979).
Jogínská neuspěchanost a citlivost místy až přecitlivělá byla tím posledním, co bych od finských mladíků čekala. Bardo je buddhistický termín pro “mezistav” spojující smrt jedince s následným znovuzrozením, ale také pro pohroužení mysli či pro snění.
Ke stavu snění se vztahují kresby Tomase Regana. Mezi nimi byl nejvýraznější záměrně toporný pastel koně v životní velikosti. Kolem visely náhodně rozmístěné černobílé xerokopie dívky ležící/spící v podzimním listí. Další kresba chlapce a muže, provedená černým uhlem přímo na stěně a přes ni promítnutá barevná fotografie, byla pomyslnou hranicí, za níž se doposud žensky působící expozice stala čistě muž-skou nebo spíš chlapeckou hrou. Hravý a nahodilý byl i způsob adjustace dvouminutového videa Emansipatio (Emancipace), v němž se dva muži honí lesem v historických kostýmech a s atributy moci (mečem a praporem) v rukou.
Jiný nearanžovaný způsob hrdinství předvedl Tero Malinen ve svém “skejťácko-duchovním” videu Pokus. Za zvuků hrdelních zpěvů tibetských mnichů opakovaně sjížděl na skateboardu po hraně dlouhého zábradlí a jen asi každý čtvrtý pokus nekončil ošklivým pádem. Během 5 minut a 36 vteřin si rozsekl bradu a rozbil obě kolena. To je ovšem výčet pouze viditelných zranění.


Muzeum umění v Mikkeli
Mikkeli je hlavní město regionu South Savo, v místním muzeu umění je kromě stálé expozice 20. století také prostor vyhrazený kratším projektům současného umění. Od listopadu do února zde probíhá výstava Defining Landscape, jejímiž kurátory jsou manželé a historici umění Pilvi a Mikko Kalhamovi. Pokouší se o resuscitaci krajiny jako téměř vymřelého nebo záměrně obcházeného tématu současného umění. Jestliže téma krajiny bylo v minulosti samostatným uměleckým oborem, mělo by být nyní bráno spíše jako koncept. Krajina je tak otevřeným interpretačním polem více než pouhým vizuálním elementem. Výstava sedmi mladých “finských” umělců je pojata ve více koncepčních rovinách než jen jako prostorový popis.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Nick Land — experiment s nehumanismem Nick Land — experiment s nehumanismem
Nick Land byl britský filozof, který už není, aniž by byl mrtev. Jeho takřka neurotický zápal pro šťourání se v jizvách skutečnosti svedl nemálo nadějných akademiků na obskurní cesty tvorby, která obtěžuje svou původností. Texty, které po něm zůstaly, dosud spolehlivě znechucují, nudí a pudí k vykastrování jejich zařazením do „pouhé“ literatury.
Le Dernier Cri  a černý penis v Marseille Le Dernier Cri a černý penis v Marseille
To člověk neustále poslouchá, že by s ním chtěl někdo něco společně udělat, uspořádat, zorganizovat ale, že… sakra, co vlastně... nám se to, co děláte, tak líbí, ale u nás by to mohlo někoho naštvat. Je sice pravda, že občas z nějaké té instituce nebo institutu někoho vyhodí, protože uspořádal něco s Divusem, ale když oni byli vlastně hrozně sebedestruktivní… Vlastně potřebovali trpět a jen si…
MIKROB MIKROB
"Sto třicet kilo tuku, svalů, mozku a čisté síly na současné srbské umělecké scéně soustředěných do 175 cm vysokého, 44 let starého těla. Jeho majitel je známý pod množstvím jmen, včetně pojmenování Bambus, Mexikán, Ženich, Sráč, ale nejčastěji je známý jako hrdina všech ztroskotanců, bojovník za práva bezdomovců, lidový umělec, bavič maloměšťáků, domácí anarchista, sběratel desek, milovník…
Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem
„Musíš člověku třikrát potřást rukou a přitom mu upřeně hledět do očí. To je způsob, jak si s jistotou zapamatovat jméno. Takhle jsem si postupně pamatoval jménem pět tisíc lidí, kteří kdy přišli do Horse Hospital radil mi naposledy Jim Hollands, autor experimentálních filmů, hudebník a kurátor. Dětství prožil v těžké sociální situaci a často žil na ulici. Živil se také jako dětský prostitut a…