Časopis Umělec 2003/3 >> SVÉRÁZ NÁRODNÍHO LOVU Přehled všech čísel
SVÉRÁZ NÁRODNÍHO LOVU
Časopis Umělec
Ročník 2003, 3
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

SVÉRÁZ NÁRODNÍHO LOVU

Časopis Umělec 2003/3

01.03.2003

Veronika Drahotová | news | en cs

Pozvání do Finska přišlo v pravou chvíli. V chmurném období konce listopadu, kdy jsem se věnovala přípravě grantů a řešení provozních problémů v galerii HOME, mi poskytlo potřebnou vidinu světlejšího horizontu. Cílem mé čtyřdenní návštěvy bylo vybrat umělce na výstavu současného finského umění a učinit první kroky k zajištění dlouhodobější oboustranné spolupráce. Strávila jsem sedmnáct hodin v autě, procestovala jižní a jihovýchodní část Finska (oblast Pirkama a South Savo) a s každou další hodinou ve mně rostla euforie. Poté, co jsem se seznámila s tamním systémem státních dotací, se můj obdiv ještě zvětšil.
Mnoho mladých finských umělců žije mimo hlavní město, často v odlehlých oblastech, přesto se díky bohatým možnostem grantů a stipendií můžou profesionálně věnovat umění. Finsko je rozděleno do třinácti regionů a každý má svůj Art Council podporující všechny umělecké obory v oblasti. Dotuje je stát, konkrétně Ministerstvo vzdělávání, a vyjma roční zprávy mají naprostou autonomii. Devět členů rady, mezi nimiž je několik umělců, se stará o rozdělení grantů. Udělují pracovní granty na 3–12 měsíců (jeden měsíc – 1100 eur), umožňující umělcům koncentraci na vlastní tvorbu, a granty na přímou realizaci projektů (materiál, výstava či katalog). V regionu South Savo bylo za rok 2003 uděleno dvanáct pracovních a devatenáct realizačních grantů.
Kromě několika soukromých galerií v Helsinkách je většina v rukou státu, o jejich provoz se stará město spolu s Asociací umělců a výtvarníci si je pronajímají. Téměř každé větší město má vlastní uměleckou asociaci, někdy i několik.
Pronájem galerie většinou plně hradí umělec, to ovšem neznamená, že vystavovat může každý. Kvalitu projektů kontrolují asociace, jež vybírají a sestavují roční program.

Galerie Rajatila v Tampere
Příkladem takové galerie je Rajatila, kterou spravuje Asociace mladých umělců, tj. umělců do pětatřiceti let.
V době mé návštěvy tam probíhala výstava Bardo dvou čerstvých bakalářů místní univerzity Tomase Regana (1979) a Tero Malinena (1979).
Jogínská neuspěchanost a citlivost místy až přecitlivělá byla tím posledním, co bych od finských mladíků čekala. Bardo je buddhistický termín pro “mezistav” spojující smrt jedince s následným znovuzrozením, ale také pro pohroužení mysli či pro snění.
Ke stavu snění se vztahují kresby Tomase Regana. Mezi nimi byl nejvýraznější záměrně toporný pastel koně v životní velikosti. Kolem visely náhodně rozmístěné černobílé xerokopie dívky ležící/spící v podzimním listí. Další kresba chlapce a muže, provedená černým uhlem přímo na stěně a přes ni promítnutá barevná fotografie, byla pomyslnou hranicí, za níž se doposud žensky působící expozice stala čistě muž-skou nebo spíš chlapeckou hrou. Hravý a nahodilý byl i způsob adjustace dvouminutového videa Emansipatio (Emancipace), v němž se dva muži honí lesem v historických kostýmech a s atributy moci (mečem a praporem) v rukou.
Jiný nearanžovaný způsob hrdinství předvedl Tero Malinen ve svém “skejťácko-duchovním” videu Pokus. Za zvuků hrdelních zpěvů tibetských mnichů opakovaně sjížděl na skateboardu po hraně dlouhého zábradlí a jen asi každý čtvrtý pokus nekončil ošklivým pádem. Během 5 minut a 36 vteřin si rozsekl bradu a rozbil obě kolena. To je ovšem výčet pouze viditelných zranění.


Muzeum umění v Mikkeli
Mikkeli je hlavní město regionu South Savo, v místním muzeu umění je kromě stálé expozice 20. století také prostor vyhrazený kratším projektům současného umění. Od listopadu do února zde probíhá výstava Defining Landscape, jejímiž kurátory jsou manželé a historici umění Pilvi a Mikko Kalhamovi. Pokouší se o resuscitaci krajiny jako téměř vymřelého nebo záměrně obcházeného tématu současného umění. Jestliže téma krajiny bylo v minulosti samostatným uměleckým oborem, mělo by být nyní bráno spíše jako koncept. Krajina je tak otevřeným interpretačním polem více než pouhým vizuálním elementem. Výstava sedmi mladých “finských” umělců je pojata ve více koncepčních rovinách než jen jako prostorový popis.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce
Amerického básnika pozvali do Bílého domu, aby jim přečetl svou kontroverzní vykradačskou poezii. Vyfintěn a připraven dělat si věci po svém dospívá ke „skandálnímu“ zjištění, že již nikomu nic nevadí a že místo narážení hlavou do obecných zdí, je lepší stavět vlastní zdi či alespoň zíďky.
Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…
Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec
Redakční okruh Umělce se rozhodl k vyhlášení deseti jmen umělců, kteří podle názoru jeho členů (Lenka Lindaurová, Vladan Šír, Ivan Mečl, Tomáš Pospiszyl a Karel Císař) mají zásadní význam pro českou výtvarnou scénu 90. let. Po dlouhé diskusi, na které jsme si ujasňóvali kritéria, jsme se dostali k určitým jménům, která z mnoha důvodů považujeme za důležitá pro situaci u nás i naši prezentaci…
Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
1994, 23 x 30.5 cm, Mixed Media
Více informací...
1 333,20 EUR
1 451 USD
Autor, který na sebe výrazně upozornil na 1. Festivalu komiksu v Jelení (GRRR!!!…ŽBUCH!), kde byla k dostání samizdatová verze...
Více informací...
4,02 EUR
4 USD
Daniil Kharms:, A Shortish Gent, The Carpenter Kushakov, The Plummeting Old Women, , Daniil Kharms & Alexander...
Více informací...
11,67 EUR
13 USD
tisk na banerovou folii, 250 x 139 cm, 2011 / ze série deseti číslovaných exemlářů signovaných autorem
Více informací...
799,20 EUR
870 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS
NOVÁ PERLA

Kyjov 36-37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

 

GALERIE
perla@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena od středy do neděle od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

KAVÁRNA A KNIHKUPECTVÍ
shop@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena denně od 10:00 do 22:00
a na objednávku.

 

STUDO A TISKÁRNA
studio@divus.cz, +420 222 264 830, +420 602 269 888
otevřena od pondělí do pátku od 10:00 do 18:00

 

NAKLADATELSTVÍ DIVUS
Ivan Mečl, ivan@divus.cz, +420 602 269 888

 

ČASOPIS UMĚLEC
Palo Fabuš, umelec@divus.cz

DIVUS LONDÝN
Arch 8, Resolution Way, Deptford
London SE8 4NT, Velká Británie

news@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082


 

DIVUS BERLÍN
berlin@divus.cz
 

DIVUS VÍDEŇ
wien@divus.cz
 

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
 

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz

DIVUS MOSKVA A MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus Stavíme pro tebe Národní galerii! Pojď do Kyjova u Krásné Lípy č.37.