Časopis Umělec 2007/1 >> Sylvie Brodi Přehled všech čísel
Sylvie Brodi
Časopis Umělec
Ročník 2007, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Sylvie Brodi

Časopis Umělec 2007/1

01.01.2007

Jiří Kovanda | nové tváře | en cs de

Poté, co se vrátili domů ze své oblíbené restaurace, kam chodí každý pátek s přáteli, s nimiž se víceméně pravidelně scházívají od středoškolských let, už spolu nepromluvili. Děti samozřejmě dávno spaly. Osprchovali se. Usadil si do pohodlného křesla v hale. Obvykle, když se takto vracívá v noci domů a má něco vypito, pustí si ještě televizi, ať už je tam cokoli, a dá si panáka. Dnes ne... Nedá se říci, že by se večer nezdařil. Seděli u svého stolu, tam vzadu za těmi vysokými fíkusy, a povídali si. Vše plynulo tak, jak má, v poklidu, spokojeně – ostatně jako vždy. Vstal. Ani si neoblékl svrchník a vyšel na zahradu. Otevřel branku a vydal se do noci. Ocitl se náhle v jiném a neznámém světě. Neznámém? Vždyť ho tolikrát viděl, vždyť tam tolikrát byl, často v ty okamžiky těsně před usnutím. Nepřemýšlel o ničem, jenom vnímal, cítil, že potřebuje prožít něco mimořádně krásného. Možná by se v tu chvíli ani nestyděl vyslovit – toužím. I když... ne, ne, prostě chtěl jen něco třeba nepatrného, ale neobyčejného, něco třeba velmi, velmi krátkého, na co se však nezapomíná... Blesklo mu hlavou, že je to jako v obraze. Je umění samo už tahle cesta, nebo k ní jen vybízí? Nebo je to všechno pouhá náhražka za to, čeho se nám obyčejně nedostává? Je dobré umění vždycky autoterapeutické? Snad. A čím je umělec lepší, tím širší okruh těch, kdo čekají na takový signál, dokáže zasáhnout. Pozor však na ty nejnápadnější směrovky s tím nejčitelnějším písmem! Teď už šel lesem, drobně mrholilo. Zdálky sem doléhaly hlasy nějakých nočních tvorů, kteří se choulili ukryti ve spleti podrostu. Byl to listnatý les, čím dál hustší. Prodíral se šedozeleným šerem... Zastavil se. Něco se dělo. Celou dobu se něco dělo. Cosi ho prostupovalo, bylo to světlo i hmota zároveň, bylo to černé i bílé. Zraňovalo to, anebo to bylo spíš příjemné? Byla to slast, anebo jen nějaká divná nemoc? Nad hlavou měl anděla, po boku ďábla. Kam vedou všechny ty nezřetelné touhy? Nejdříve samé úkroky a vytáčky, samá kdyby. Nejprve věčné váhání, pak zběsilý úprk. Zakrývání vlastních očí a pak oslepování druhých. Kam vede všechno to rozhodování a rozvažování, všechno to napravování toho, co už napravit nelze, všechno to odkládání a vyčkávání? Vždyť stačí jen vzít za kliku a jít...

Stál tam dlouho. Drobné kapky šelestily v listí a stékaly mu po tváři. Zvedl pravou ruku před obličej a podíval se na ni. V tu chvíli přiletěl pták... ptáček, snad lejsek, snad čížek, možná ani nebyl z tohoto světa – a usadil se mu na konečky prstů.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem
„Musíš člověku třikrát potřást rukou a přitom mu upřeně hledět do očí. To je způsob, jak si s jistotou zapamatovat jméno. Takhle jsem si postupně pamatoval jménem pět tisíc lidí, kteří kdy přišli do Horse Hospital radil mi naposledy Jim Hollands, autor experimentálních filmů, hudebník a kurátor. Dětství prožil v těžké sociální situaci a často žil na ulici. Živil se také jako dětský prostitut a…
Nick Land — experiment s nehumanismem Nick Land — experiment s nehumanismem
Nick Land byl britský filozof, který už není, aniž by byl mrtev. Jeho takřka neurotický zápal pro šťourání se v jizvách skutečnosti svedl nemálo nadějných akademiků na obskurní cesty tvorby, která obtěžuje svou původností. Texty, které po něm zůstaly, dosud spolehlivě znechucují, nudí a pudí k vykastrování jejich zařazením do „pouhé“ literatury.
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
Nevydařená koprodukce Nevydařená koprodukce
Když se dobře zorientujete, zjistíte, že každý měsíc a možná každý týden máte šanci získat na svůj kulturní projekt peníze. Úspěšní žadatelé mají peněz dost, průměrní tolik, aby dali pokoj a neúspěšné drží v šachu ta šance. Naprosto přirozeně tedy vznikly agentury jen za účelem žádání a chytré přerozdělování těchto fondů a také aktivity, které by bez možnosti finanční odměny neměly dostatek…