Články
|
Alena Boika
|
in transition
|
01.02.2010
|
JEKATĚRINBURG: PO STOPÁCH JEDNÉ CESTY
|
Jekatěrinburg je město, které se právem může považovat za významné, alespoň ve vztahu k fenoménu In Transition. Je to město, v němž každý návštěvník hledá bod, který leží přesně na hranici kontinentů, vždyť je na Uralu a všichni si chtějí stoupnout tak, aby byli jednou nohou v Evropě a druhou v Asii. Je to město, které se právem může pyšnit největším počtem členů carské rodiny na metr čtvereční.… |
|
Alena Boika
|
in transition
|
01.02.2010
|
ZLÍN: NEŘÍKEJTE TOMU UTOPIE ANEB ZAHRADNÍ MĚSTO TOVÁRNÍKA, KTERÝ SNY PROMĚNIL VE VTEŘINY
|
Moje seznámení se Zlínem proběhlo zrovna ve chvíli, kdy jsem připravovala materiál o Jekatěrinburgu, městě, které je známé svými konstruktivistickými architektonickými památkami. Obě města se mohou pyšnit tím, že v nich byly realizovány Ideje, a nehledě na to, co se od té doby stalo, jejich architektura je svědectvím Utopie. Rozdíl je v tom, že Jekatěrinburg (sovětský Sverdlovsk) se stal jednou… |
|
Alexander Shaburov
|
in transition
|
01.02.2010
|
POSLEDNÍ KEJKLÍŘ NA PAMÁTKU B. U. KAŠKINA
|
Ruský fluxus a avantgarda v ústním podání
Provinčním géniům je souzeno umírat, aniž by vešli ve známost. Právě proto dnes i v rodném Sverdlovsku (Jekatěrinburgu) jen málo lidí ví, kdo byl B. U. Kaškin (1938 – 2005), abstraktní fotograf, konceptuální básník, performer a mnoho dalšího. Dokázal obalamutit několik generací a během života se stal známým minimálně v půlce Ruska (samozřejmě ne v hlavním… |
|
Darja Kostina
|
in transition
|
01.02.2010
|
ZAPOMENUTÁ UTOPIE
|
Vznik výrazného architektonického stylu, sovětského konstruktivismu, ve dvacátých letech je spojen s celou řadou určujících podmínek, které rozhodně nebyly náhodné. Na začátku 20. století byla v Rusku patrná nutnost sblížení formy a obsahu architektonické výstavby. Chybějící spolupráce mezi technickou a uměleckou sférou vedla ke krizi, jež vyústila v očividnou degradaci architektury. Hledání… |
|
Adam Nenadál alias Aran Epochal
|
The End of the Western Concept
|
01.02.2010
|
GODSPEED YOU! BLACK EMPEROR
|
Obaly desek, na nichž není ani název kapely, ani alba. Mediální prezentace omezená na minimum. Oficiální fotky skupiny? Neexistují. A hudba samotná? Předlouhé a na první poslech náhodně „posbírané“ kompozice bez zpěvu a čitelné rytmické struktury.
Godspeed You! Black Emperor dělali vždy všechno naopak. Místo komunikace s okolním světem kolem sebe vystavěli těžko proniknutelnou pavučinu mýtů,… |
|
Jane Neal
|
The End of the Western Concept
|
01.02.2010
|
SBOHEM ARKÁDIE PRÁCE GEDA QUINNA
|
Ztracený ráj: Člověk navždy vyloučený z pozemského Ráje, který pro něj Stvořitel zamýšlel. Víme, co následovalo: stud, nenávist, vyhnanství v nehostinné pustině a bratrovražda. Lidský rod zakusí povodeň, hladomor, válku, zajetí a tyranii. Ať už jsme či nejsme nábožensky založení, příběh vyhnání z Ráje a jeho následků je zakořeněn hluboko v naší západní psýché. Mlhavé nebo jindy naléhavé uvědomění… |
|
Dejan Sretenović
|
The End of the Western Concept
|
01.02.2010
|
AUTOPSIA ČILI O SMRTI A SPÁSE
|
Autopsia pochází odnikud. Nemá místo původu ani adresu. Představila se poprvé v roce 1980 časopisy pro fanoušky Bank Rot a Prose Selavy, dodnes nebyla sepsána její historie, dostupné informace o ní jsou vzácné a omezují se na několik publikovaných textů a reprodukcí. Je z principu nekomunikativní, hermetická a elitářská a nezajímají ji účinky jejího umění. Má kultovní status v úzkém kruhu… |
|
Donna Howard
|
The End of the Western Concept
|
01.02.2010
|
ESTETICKÉ KVALITY ÚPADKU
|
Kolektiv časopisu Umělec uspořádal před nedávnem v Bohemian National Hall (České národní budově) v New Yorku akci tematizující „konec západního konceptu“. Její součástí byla i moderovaná diskuze, která podnítila množství originálních úvah o tom, jaký význam má se na tomto konceptu dále aktivně podílet, a jestli nejsou v dnešní době nosnější díla umělců, kteří se vůči němu staví kriticky. Will… |
|
Ivan Mečl wrote this for his grandfather
|
The End of the Western Concept
|
01.02.2010
|
NEJVĚTŠÍ OLEJOMALBA NA SVĚTĚ JE PRO VŠECHNY CO SEDLI APOKALYPSE NA TENKEJ LED
|
Goldman Sucks, Marryl Lynch, Mad-off a další... proboha kdo by takhle šíleně znějícím firmám svěřil peníze? Vždyť mají zmar a bláznovství už v popisu.
George Soros
Už nepotřebujeme cenzuru. Stačí, že na nás dohlíží sebereflexe, zodpovědnost, míra... ňákej Míra, dědo!, o-h-l-e-d-u-p-l-n-o-s-t, cit a vědomí vlastních kvalit a schopností. No to je sebecenzura, a pak příde sebekultura. Ale co nás… |
|
Palo Fabuš, Ivan Mečl
|
čina
|
01.02.2010
|
V ČÍNĚ S JÉRÔMEM SANSEM
|
Čínské umění proniká do západních galerií již od 90. let. Děje se tak ale výhradně institucionálními cestami nebo prostřednictvím soukromých nadnárodních galerií-korporací. To ve většině případů znamená přísný a ne zcela svobodný výběr, s věčně opakujícími se jmény a především západní kurátorskou optikou bez jediné špetky živelnosti a spontánnosti. Lze tedy právem očekávat, že výstupům práce… |
|