Zeitschrift Umělec 2001/2 >> Patricie Fexová | Übersicht aller Ausgaben | ||||||||||||
|
|||||||||||||
Patricie FexováZeitschrift Umělec 2001/201.02.2001 Lenka Lindaurová | vorgestellt | en cs |
|||||||||||||
(b.1975) graduated from the Fine Arts Academy in Prague, in Painting Studio 2 of Professor Vladimír Skrepl.
Patricie Fexová does not have the sort of clean-cut hand that allows immediate recognition of her work. It is thus all the more surprising to see her paintings of wrung-out clothing and a studio followed by Bill Gates sporting an erection and lying in the grass, or a one-meter-long black asphalt slug. She conceived her graduation work in a more or less photographic manner, manipulating photos of bunkers on a computer without looking into the traumatic history of pre-war Czechoslovakia. Fexová found the bunkers visually interesting but good for nothing — they will never be used again. She worked with them in a manner fit for the 21st century: fitting them into her sci-fi story, in which war is just a media phenomenon. The bunkers were connected to greenhouses and were complemented by some kind of land art puddles. Fexová has removed all traces of past civilizations, such as telegraph poles and people. Preceding these photographs was an Australian series entitled Prehistoric Coves. Each piece was made simply, by overlapping several slides, and the resulting images questioned the extent to which they could be connected to reality or to what the viewer really saw. Two recent large-format paintings referred to the shifting meaning of painting as it is being confronted by new media. It is as if her meticulous paintings of a horse and a burning forest had been created as wallpaper design for a snobby hunting cabin. They’re so strange that they’re beautiful. They warn with their seeming simplicity that we are at risk of becoming over-saturated by images.
01.02.2001
Empfohlene Artikel
|
04.02.2020 10:17
Letošní 50. ročník Art Basel přilákal celkem 93 000 návštěvníků a sběratelů z 80 zemí světa. 290 prémiových galerií představilo umělecká díla od počátku 20. století až po současnost. Hlavní sektor přehlídky, tradičně v prvním patře výstavního prostoru, představil 232 předních galerií z celého světa nabízející umění nejvyšší kvality. Veletrh ukázal vzestupný trend prodeje prostřednictvím galerií jak soukromým sbírkám, tak i institucím. Kromě hlavního veletrhu stály za návštěvu i ty přidružené: Volta, Liste a Photo Basel, k tomu doprovodné programy a výstavy v místních institucích, které kvalitou daleko přesahují hranice města tj. Kunsthalle Basel, Kunstmuseum, Tinguely muzeum nebo Fondation Beyeler.
|
Kommentar
Der Artikel ist bisher nicht kommentiert wordenNeuen Kommentar einfügen