Články
|
Natalia Filonenko
|
ukrajina
|
01.03.2005
|
KOSTĚJ, MOŘSKÁ PANNA A SPOL.
|
Malířství je zřejmě jednou z nejstarších forem kulturní komunikace. Snad proto se různé etapy jeho vývoje, ať již znamenají selhání, konce, návraty nebo úspěchy, trvale nachází v centru pozornosti světa umění. Oproti novým směrům (fotografie, video) interpretaci malířství komplikuje kontext dlouhé historie umění. Poslední dobou však evidentně stále více kurátorů a teoretiků umění přestává… |
|
Jekaterina Stukalova
|
ukrajina
|
01.03.2005
|
UKRAJINSKÉ MEDIÁLNÍ UMĚNÍ: V OČEKÁVÁNÍ
|
Mediální umění na Ukrajině rozhodně patří do kategorie „vymyšlených“, uměle vypěstovaných uměleckých proudů. Navíc se objevilo a rozvíjí se v mnoha ohledech navzdory reálným podmínkám. Parafrázujeme-li známý Voltairův výrok – kdyby na Ukrajině neexistovalo současné umění, museli bychom si ho vymyslet. Ono ale naštěstí existuje, ačkoli se sama tato skutečnost může zdát čím dál paradoxnější.… |
|
Tony Ozuna
|
odpad
|
01.03.2005
|
UMĚNÍ A ODPAD
|
Recyklovaná estetika v poválečné střední Evropě (1917–2005)
Na konci katastrofálního krvavého masakru, známého jako první světová válka, se deziluzionovaný bývalý voják Kurt Schwitters (1887–1948) stal umělcem. Nejprve se připojil k dadaistům, nakonec se ale našel v uměleckém stylu, který nepatří výhradně této skupině. Němečtí dadaisté se soustředili v Berlíně, toto město je přitahovalo, jenže… |
|
Leng Lin
|
čina
|
01.03.2005
|
"NĚMECKO" V SOUČASNÉM ČÍNSKÉM UMĚNÍ
|
Se znovusjednocením Německa zmizel největší ideologický antagonismus současných dějin. Socialismus a kapitalismus už nestojí proti sobě; v nové realitě států bývalého východního bloku jsou ve skutečnosti vzájemně propojeny. Socialismus se zpětně stal abstraktním ideálem a zároveň si o své říká kapitalismus. Pro čínské umělce je dějinné pnutí přetrvávajících ideologických rozporů v Německu důvěrně… |
|
Lenka Klodová
|
nové tváře
|
01.03.2005
|
VIKTOR ŠPAČEK
|
Mám rád věci, ty mlčenlivé soudruhy
Intenzivněji jsem si na Viktora Špačka vzpomněla, když jsem jela autem do Berlína po hladké dálnici z Drážďan. Kolem se míhaly rytmizované zástupy lamp, vlnila se svodidla, ve městě semafory.
Technické prvky jsou spíš zrozené než stvořené. Svým zakotvením v normě a zákonu překračují meze lidského výtvoru. U jejich vzniku nestála náhoda ani lidská libovůle. V… |
|
Jana Kalinová
|
review
|
01.03.2005
|
SLIDERS
|
Barbora Klímová, SLIDers, Atrium Pražákova Paláce, Moravská galerie v Brně; Moravské náměstí, Brno. 17. 6.–28. 8. 2005
Popis situace: Na Moravském náměstí v Brně byly podle návodu Barbory Klímové nainstalovány do sodíkových pouličních lamp spínače reagující na pohyb. Fungovaly na stejném principu, díky němuž se rozsvítí světlo při vstupu ke vchodovým dveřím nebo jímž si vytyčují své teritorium… |
|
Travis Jeppesen
|
review
|
01.03.2005
|
ČTĚTE TENTO TEXT
|
TEXTground
Kurátor Cosmin Costinas
Galerie Display,
28. 4.–17. 5. 2005
První, co jste spatřili po vstupu do galerie, byla slova, která Mircea Cantor nastříkal neónově oranžovým sprejem na zadní stěnu:
KOUSKY KOLEKTIVNÍ PAMĚTI +
ROZVRSTVENÁ REALITA
SPEKULATIVNÍ POCHOPENÍ
DISCIPLINÁRNÍ INFÚZE
SYSTEMATICKÉ ASOCIACE
POTVRZENÉ MODELY = ?
Obrovský blok modré barvy překrýval zeď nalevo od vchodu.… |
|
Ivana Moncoľová
|
review
|
01.03.2005
|
DOBRÉ DIEVČATÁ IDÚ DO NEBA, ZLÉ DIEVČATÁ MÔŽU ÍSŤ VŠADE
|
Videosomnic / Aj tak by sme sa najradšej vyspali s Romanom Ondákom, 18. 4. 05–24. 4. 05, Galéria Priestor, Bratislava.
Výstava bola súčasťou festivalu Multiplace.
Aneta (19X5) a Lucia (19X7): video queens, cultural provocateurs, femme activists... Aneta Mona Chisa (asistentka u Miloša Bielického na pražskej AVU) a Lucia Tkáčová (asistentka u Ilony Németh na bratislavskej VŠVU,… |
|
Jiří Ptáček
|
review
|
01.03.2005
|
TOTO BUDE VŽDY KRÁSNÉ
|
Vladimír Skrepl, a. m. 180, Praha, 1. 4.–15. 4. 2005
„Nezávislý kreativní a promotérský kolektiv“ a. m. 180 se věnuje jednak hudební produkci, jednak organizování výstav. Pro každou ze svých aktivit má ovšem jiná pravidla. Hudebníky, kteří vědí, co je to DIY, a kývnou proto na nižší honoráře než na západě, si zve vlastně z celého světa. V galerii v klubu Utopia však vystavuje výhradně umělce… |
|