Časopis Umělec 2001/3 >> Život a dílo umělce nového věku Přehled všech čísel
Život a dílo umělce nového věku
Časopis Umělec
Ročník 2001, 3
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Život a dílo umělce nového věku

Časopis Umělec 2001/3

01.03.2001

Milan Salák | umělec | en cs

Z artobiografických románů, divadelních her, filmů, seriálů a televizních talkshow víme, jak vypadá umělec. Je zřejmé, že rozpětí možných image je poměrně velké. V zásadě lze ale říct, že existuje několik základních identifikačních znaků, podle kterých se pravý umělec pozná (samozřejmě vedle kvalitní autorské produkce). Protože systematický výčet těchto znaků není předmětem tohoto textu, uvádím dále ty, které patří u bohémů k těm nejvyhledávanějším. Jsou to autentický zjev, alkoholismus, podivínství, neuvěřitelné příběhy (na nichž se předchozí danosti často významnou měrou podílejí) a schopnost je vyprávět. Český fotograf, malíř, grafik a videoartista Michal Pěchouček (nar. 1973) je ideální kombinací zmíněných kvalit.
Celá Pěchoučkova tvorba, ať již to byly komerčně úspěšné grafiky a prostorové koláže nebo stylotvorné fotoseriály a videa, je založena na vyprávění příběhů.
- vlastních skutečných a neuvěřitelných (sem patří i práce inspirované fotoamatérskou produkcí otce);
- příběhů, jenž Pěchouček přisoudil někomu jinému (existuje ovšem důvodné podezření, že vznik těchto děl je výsledkem bezvýsledné, nicméně chvályhodné snahy utéct vlastnímu ctižádostivému stínu. V tom případě se jedná opět o variantu uměleckého východiska předešlého bodu);
- příběhů věcí, krajin a prostředí (ač prosty přímých figurálních protagonistů, vždy odkazují na existenci inspiračních zdrojů prvního bodu).
Pěchouček nikdy nebyl virtuózem klasického výtvarného zobrazení, ani průkopníkem forem. Hlavní jeho kvalitou je schopnost zúročit na maximum vlastní lidskou odlišnost, a to vše přirozeně, bez uchýlení se k tendenčním stylizacím. Holky, co ukradly tramvaj; soukromé očko v křoví na Střeleckém ostrově; chlapeček, co telefonuje Ježíškovi; podivín v restauraci; televizní rosničky; vzteklý jockey; nebo kluk, co mu spadla kamarádka z paneláku. Tyto náměty nemohou nevyniknout vedle všech těch narkomanů na toaletách, homosexuálů v klubech, mrtvých prostitutek a vagín přes celou stěnu. Právě ve schopnosti volby neotřelého a současně životného námětu tkví skutečná Michalova síla. Druhou Pěchoučkovou výhodou je nadprůměrná pracovitost, jež hnána ctižádostí, pomáhá umělci překonávat momenty poznání, že všechna naše aktivita je stejně na draka. Totiž, když se nad Michalem nerozplývají kurátoři, stačí mu alespoň chvála vlastních příbuzných a jeho optimismus se tak stává inspirativní i pro ty, kdo o smyslu vlastní tvorby pochybují.

První láska
Michal Pěchouček

Pocházím z Teplic. Tam jsem bydlel s matkou až do svých dvaceti let. Nikdy jsem nechodil se žádnou dívkou z Teplic, ani jsem se tam do žádné nikdy nezamiloval. Pár kilometrů od tohoto města leží vesnice Bohosudov a tam se to stalo. Tam jsem potkal první dívku. Bylo to jako pohádka. Pohádka na rozloučenou, darovaná mi osudem jako suvenýr z rodného kraje.
Bohosudov je zapadákov, do kterého člověk váží cestu jenom kvůli tomu, že tu jezdí v sezóně lanovka. Lanovka tu začíná a pokračuje nejdříve chvilku téměř u země a až po nějaké vzdálenosti pozvolna, velmi pozvolna, stoupá vzhůru. Pak opustí Bohosudov a táhne se lesem dokopce na vrchol, kde končí. Tam nahoře je hotel nechvalné pověsti. Tato cesta odnikud nikam láká v sezóně do Bohosudova nemálo turistů. A z Teplic je to kousek.
Jednou v létě jsem se tam vydal a rozhodl se, že dojdu po horském hřebenu nejdříve k hotelu a odtamtud pojedu lanovkou dolů. Po opravdu osvěžující pouti krajinou jsem si dodal kuráž a vstoupil do hotelového baru. Stydlivě jsem si objednal víno s kolou. I když jsem se tam moc nerozhlížel, bylo mi jasné, že jsem se skutečně ocitl v domě hříchu. Koukal jsem se tedy raději z okna. Vypadalo to trochu na déšť, říkal jsem si. Raději to rychle dopiju, zaplatím a sjedu dolů, aby mě to nechytilo na lanovce. Na bouřku to sice nevypadalo, ale i tak by to nebylo nic příjemného. Takto jsem uvažoval a netušil, že za okamžik potkám moji první lásku. Přišla servírka nahoře bez a vyrovnali jsme se.
Stalo se to v místě, kde se lanovka přibližuje k zemi. Seděl jsem na železném sedátku připoután řetízkem. Vyjel jsem z lesa ven a blížil se k převážně vietnamskému tržišti. To už se vzdálenost k zemi zkrátila na tři čtyři metry… A v tom jsem ji zahlédl! Prodavačku. Stála u stánku, který byl obsypaný zbožím zabaleným do celofánu. Projel jsem jí téměř kolem obličeje.
“Budete si přát ?” řekla něžně, jakoby nevěděla, že se vezu a nemohu sestoupit. Zasáhla mě krásou i tou vyslovenou a nevhodnou frází. Od tohoto okamžiku jsem na ni neustále myslel. Byl bych blázen, kdybych se za ní tenkrát nevrátil a nezjistil, jak to myslela. Jestli třeba nebyla slepá nebo tak. A oslovila vůbec mě?
Hned druhý den jsem se opět vydal po hřebenu k hotelu, v baru si objednal víno bez koly a dokonce mi to sprosté místo připadalo najednou docela útulné. Sjížděl jsem lanovkou dolů a již v lese vysoko nad zemí jsem si odepnul jistící řetízek, rozhodnut, že nad tržištěm vyskočím. Chtěl jsem to risknout. Opět jsem ji uviděl. Stála na stejném místě jako včera. Se stejným zbožím naskládaným dokonce i na střeše, aby bylo vidět i z lanovky. A jako včera se mě zeptala, jestli si budu přát. Dívala se mi zezdola přímo do očí. Dostal jsem závrať a bál se skočit.
“Já si zatím vyberu a pak se stavím...,” slíbil jsem a neopatrně se za ní otočil. Skočila mi hbitě po noze.
“To říká každej!” řekla, když mi po tvrdém pádu pomáhala vstát ze země.
“Já myslel, že jsi slepá.”
“Jak vidíš, nejsem. Ale ty trochu pajdáš na jednu nohu.”
“....nejsi trochu drzá?!”
“Hele,” přimhouřila oči a položila mi ruku na tvář, “ty jsi Michal Pěchouček, viď?”
“No, moment?!”
“....mám tě pozdravovat od Olinky Hodinářový. Pořád o tobě mluví.” Tím mne naprosto odzbrojila.
Tak proto je tak přičmoudlá! V mžiku mi bylo jasné odkud vane vítr. Horečka sympatie ještě více stoupla. Svět se zmenšil do podoby ráje, kde se všichni znají z dětství. V tu chvíli jsem se zmohl jen na pololítostivý úsměv.
“To je překvapení, co? Já jsem teďkonc její nejlepší kamarádka.”
Čekal jsem, že se mi představí, což se nestalo. Napadlo mě, že by se k ní hodilo jméno Libuše. Líba mě vzala za ruku a zatáhla do jejího stánku. Nikdo tam nebyl. Dlouho jsme mlčeli.
“A co to tu vlastně prodáváš?”chtěl jsem prolomit ticho. Podala mi jednu tu věc do ruky. Soupravičku cetek. Podávala mi další a další. Všechno stejné a různobarevné. Neptal jsem se jí, jestli se to prodává. A začlo pršet.
“No konečně! Já to tušila už včera, že bude pršet. Chtělo by to pořádnej slejvák!”
“A tobě nevadí, že ti venku zmokne zboží?” pohladil jsem ji po vlasech.
“No, právě, na to jsem připravená. S tím se jako počítá. Venku mám totiž vystavený fakt kvalitní zboží. Nemůže se tomu nic stát. Je z cínu a natřený kvalitním emailem. Navíc je to všechno pečlivě zabalený a přivázaný. To, co jsem ti ukazovala tady ve stanu, je jen sádrovej aušus. Koukni...”
Vzala si jednu sádrovou cetku, rozkousala jí a odplivla ty zbytky na zem. Dlouze se na mě dívala a já jí četl z černých očí — NEMUSÍŠ SI TU NIC KUPOVAT! Pak uhnula pohledem a pozorovala škvírou mezi dekama velice hustý déšť.
“Opravdu se nebojíš o ty věci venku. Co vítr?” Leželi jsme nazí na podlaze obklopeni samým aušusovým zbožím. Venku hlasitě kapalo na celofán. Nic mi na mou otázku neřekla. Vytušil jsem, že ona je připravená úplně na vše.
Pršelo dlouho. Něco přes měsíc. Přestal jsem jezdit lanovkou a domů i zpátky na tržiště jsem jezdil městskou dopravou. Náš vztah skončil prvním slunečním dnem.

Poslední láska
Michal Pěchouček

Až zemřu, najde se po dlouhém pátrání jenom moje hlava. Zbytek se někam zašantročí a policie bude bezvýsledně pátrat. A nakonec budou rádi i za tu zachovalou lebku se snadno identifikovatelnou tváří. Protože vše bude nasvědčovat, že šlo o násilnou smrt, rozvěsí si muži zákona můj portrét ve svých kancelářích, dokud se případ nevyřeší.
“Posaďte se, slečno,” řekne kriminalista patolog. “Copak vás trápí?”
“Viděla jsem na nástěnce fotku té hlavy… a nejsem si úplně jistá, jestli toho muže znám.”
“Říkáte na nástěnce?” přeruší ji muž. “Tady žádnou nástěnku nemáme. To bude nějaký omyl.”
“Ne, to není omyl. Víte, mně ukradli peněženku, tak jsem to šla nahlásit do Jablonecký ulice na stanici a tam jsem ji viděla… A oni mě poslali sem, že prý tu hlavu tady máte schovanou.”
“Ten muž na té fotografii vám ukradl peněženku?” zeptá se kriminalista.
“Ne, neukradl. Jak bych vám to jen vysvětlila…”
“Já zavolám do tý Jablonecký… To bude asi nejlepší,” zvedne telefonní sluchátko. Dívka mu skočí po ruce a sluchátko vytrhne.
“Nevolejte tam! To není nutný. Oni mi říkali, abych sem nechodila. To je jen moje soukromá iniciativa.”
“Tak v čem je problém?”
“Já o tý hlavě nic nevím. Já tu hlavu prostě musím vidět. Prosím!”
“To asi nepůjde, slečno. My nejsme žádný panoptikum, ale prosektura.” Policajt i dívka budou mlčky sedět v kanceláři. Dívka se najednou na muže utrhne: “Kdybych byla vaše známá, tak byste mi tu hlavu ukázal, co? Kdybychom spolu něco měli, tak by vám posloužila. To byste nebyl tak komisní. To byste mě rád postrašil, že jo?” A opět bude dlouho ticho.
“No… jednu… hlavičku… tu máme,” muž pomalu otevře zásuvku. “Je to ona?” ukáže dívce fotografii. Dívka se rozpláče: “Je to ona.”
“Tak přece ho znáte?”
“Do toho vám nic není. Já chci jen vědět, jestli mi ji můžete ukázat.”
“To opravdu nemůžu. Ale… víte co. Když se vám tak líbí, nechte si tu fotku. A neplačte. Co děláte dnes večer?”
“Ta fotka mi je na nic,” zaštká dívka, “a navíc… je trochu rozmazaná, taková neostrá.”
“Cože? To jsem fotil já! To je profesionální práce! Vemte si to nebo ne a vypadněte. To je moje poslední slovo. Kšc!”
Dívka smutně odejde. A jestli se v noci nevkrade na prosekturu, tak už mě nikdy neuvidí takového, jaký jsem. Čas bude pracovat na mé tváři a, jestli se neodhodlá co nejdřív, bude po všem.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…
Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu
Proč političtí intelektuálové, proč máte sklon k proletariátu? V soucitu k čemu? Chápu, že by vás proletář nenáviděl, vy nenávist neznáte, protože jste buržoa, privilegovaný, uhlazený druh, ale taky proto, že si netroufáte tvrdit, že jedinou podstatnou věcí, co jde říci, je, že si člověk může užít polykání sraček kapitálu, jeho materiálu, jeho kovových mříží, jeho polystyrenu, jeho knih, jeho…
MIKROB MIKROB
"Sto třicet kilo tuku, svalů, mozku a čisté síly na současné srbské umělecké scéně soustředěných do 175 cm vysokého, 44 let starého těla. Jeho majitel je známý pod množstvím jmen, včetně pojmenování Bambus, Mexikán, Ženich, Sráč, ale nejčastěji je známý jako hrdina všech ztroskotanců, bojovník za práva bezdomovců, lidový umělec, bavič maloměšťáků, domácí anarchista, sběratel desek, milovník…
Nick Land — experiment s nehumanismem Nick Land — experiment s nehumanismem
Nick Land byl britský filozof, který už není, aniž by byl mrtev. Jeho takřka neurotický zápal pro šťourání se v jizvách skutečnosti svedl nemálo nadějných akademiků na obskurní cesty tvorby, která obtěžuje svou původností. Texty, které po něm zůstaly, dosud spolehlivě znechucují, nudí a pudí k vykastrování jejich zařazením do „pouhé“ literatury.
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Speciální směs AMSP (Alter Močál Správný Poměr) je určena především pochybujícím ale stále se humanistických hodnot držícím...
Více informací...
14,40 EUR
16 USD
20.5 x 30.5 cm, B/W Collage
Více informací...
900 EUR
1 005 USD
Kniha kreslených příběhů francouzské umělkyně Mad Meg s liberální, bezpečnostní a ekonomistickou tématikou určenou všem nebohým...
Více informací...
11 EUR
12 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS LONDON

 

SKLAD
Arch 8, Resolution Way, Deptford

London SE8 4NT, Spojené Království
Otevřeno na objednávku.

 

KANCELÁŘ
7 West Street, Hastings
East Sussex, TN34 3AN
, Spojené Království
Open on appointment
 

Ivan Mečl
ivan@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082

DIVUS
NOVA PERLA
Kyjov 37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

divus@divus.cz
420 222 264 830, +420 602 269 888

Otevřeno denně od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

DIVUS BERLIN
Potsdamer Str. 161, 10783 Berlin, Germany

berlin@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150
Otevřeno na objednávku.

 

DIVUS VÍDEŇ 
wien@divus.cz
DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSKVA & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS