Časopis Umělec 1998/5 >> Sváteční návštěva (Zboží v supermarketech jako umění v muzeích) Přehled všech čísel
Sváteční návštěva (Zboží v supermarketech jako umění v muzeích)
Časopis Umělec
Ročník 1998, 5
2,50 EUR
3 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Sváteční návštěva (Zboží v supermarketech jako umění v muzeích)

Časopis Umělec 1998/5

01.05.1998

Tomáš Pospiszyl | analýza | en cs

„I’m all lost in the supermarket, I can no longer shop happily...“. Jsem ztracený v samoobsluze, už nemůžu dál šťastně nakupovat, zpívá britská punková skupina The Clash. I když to pro mě byla jedna z jejích nejoblíbenějších písniček, její atmosféře i textu jsem začal více rozumět až v posledních letech. Před rokem 1989 v Čechách skutečně nebylo jednoduché zabloudit v obchodě plném zboží. Nyní to už tak složité není. Zabloudit v samoobsluze je možné jen tehdy, jestliže z nějakého důvodu přerušíme nakupování a chceme se dostat pryč. Zjistíme, že mimo nakupování je těžké se v samoobsluze zorientovat. Pokud budeme dál nerušeně nakupovat, projdeme celý obchod a nakonec skončíme nevyhnutelně u pokladen. Samoobsluhy jsou určeny výhradně k nakupování. Nenakupujeme-li v nich, jsme ztraceni nejen fakticky, ale i obrazně. Pro nenakupující není v samoobsluze místo, není pro ně určena. Nenakupující potom musí v samoobsluze nutně propadnout existenciální úzkosti.
Nákupní centrum Černý most je prý největším v republice a možná i ve střední Evropě. Na celé stavbě není nejpřitažlivější podle mého názoru její velikost, ale její izolovanost. Cesta na Černý most trvá dlouho, a ani ji v budoucnosti příliš nezkrátí budované metro. Napěchované mezi sídliště a dálnici, středisko leží v dokonalém území nikoho. Jestliže do obchodů v centru můžeme vejít jen tak, upoutá-li nás, coby náhodně procházející chodce, něco za výlohou, do nákupního střediska na Černém mostě se musíme vypravit s úmyslem; nemůže se nám stát, že prostě půjdeme kolem a budeme vlákáni dovnitř. Kolem nákupního střediska Černý most se nikdo jen tak neprochází. Tomu odpovídá i jeho exteriér, který, na rozdíl od vyšperkovaných obchodů v centru, z dálky vypadá jako továrna, bez oken, s příjezdovou rampou pro náklaďáky a velkým parkovištěm. Rozhodneme-li se tedy už pro návštěvu, musíme si pro ni vyhradit celé volné odpoledne.
Architektura Černého mostu, podobně jako jiných nákupních středisek v zahraničí, je zcela architekturou interiéru. Netušíme, co nás může čekat uvnitř (podobně tajemné jsou i některé biografy). V nákupním středisku s podivuhodnou úplností nevnímáme stěny ani strop, který je často plný nehezké vzduchotechniky a nejrůznějších rozvodů, ale zcela se soustředíme na nejbližší zboží. Uspořádání stojanů a různých jiných lákadel nám nedovoluje odhadnout celkovou rozlohu nákupního střediska, a my většinou postupujeme systematicky od jednoho druhu zboží k druhému, aniž bychom dopředu získali představu o celku střediska a jeho případných dominantách a důležitých místech. Zboží ve středisku je rozloženo demokraticky, pro návštěvníka není jeden druh zboží důležitější než druhý. Pokud návštěvník přišel do nákupního střediska již z představou toho, co by si rád nakoupil, uspořádání obchodu mu tento jeho plán velice znesnadňuje. Nakupující postupují od jednoho druhu zboží k druhému bez toho, aniž by ho potřebovali nebo ne. Na rozdíl od prodeje přes pult v klasických obchodech, kde prodavače žádáme jen o to, o co máme zájem a co potřebujeme, nás samoobsluha zahltí tisícem jiného zboží, které většinou vůbec nechceme. Zkušený návštěvník samoobsluh se však přesto dokáže v těchto prodejnách orientovat a vycítit v nich určitý řád, podle kterého je zboží vystaveno.
I když různé samoobsluhy patří různým společnostem, jejich uspořádání a výběr sortimentu vykazuje spoustu společných znaků. Žižkovské Pronto i dejvická Delvita začínají trochu překvapivě drogistickým zbožím a slanými tyčinkami, které se posléze přelijí do oddělení zeleniny. Jelikož je vchod do těchto prodejen hned u pokladen, dá se tomu také rozumět tak, že oddělením drogerie i celá samoobsluha končí, postupujeme-li od jejího konce směrem k pokladnám. Na Černém mostě jsou potraviny v jednom společném obrovském prostoru společně s elektronikou a oblečením. Přechod k jídlu zprostředkovává nárazníková oblast kuchyňských potřeb a zboží z umělých hmot. Pak rovnou začíná chleba. Snad žádná ze samoobsluh, které znám, nezačíná oddělením masa nebo mléka, i když v Kotvě jsou mléko a mléčné výrobky hned druhé v pořadí. Nikdy jsem také neviděl samoobsluhu začínající alkoholickými nápoji nebo těstovinami.
Ještě bohatší kombinatorické možnosti představuje sousedství jednotlivých produktů a značek. Jogurty a mléčné výrobky bývají často dávány do jedné skupiny s mraženými výrobky, tj. zmrzlinou a mraženou zeleninou. Někdy je ale zmrzlina umístěna spíše blíže k východu, mražená zelenina může také tvořit oddělený samostatný oddíl spolu s mraženými rybami a masem. Partnerem sladkostí bývá víno (nikoliv však těstoviny nebo rýže), možná jde jen o náhodu, ale polévky v sáčku bývají většinou nedaleko piva. Logika uspořádání samoobsluhy vyrůstá jednak z provozních možností, tj. potraviny, které potřebují chladící boxy, jsou všechny umístěny blízko sebe. Důležitou roli zde asi také bude hrát tradice a ustálené zvyky managementu samoobsluhy. Velkou proměnou prošla většina zavedených samoobsluh na počátku devadesátých let, kdy se náhle na trhu objevily nové výrobky různých, často si konkurujících společností. Těmto novým podmínkám bylo nutné přizpůsobit i vnitřní interiér samoobsluhy. Například souboj kávy značky Tchibo s Douwe Egberts měl za následek nebývalou expanzi oddělení kávy.
Potraviny jsou v samoobsluhách vedle sebe umístěny podle klíčů podobnosti, které jsou ale značně proměnlivé. Džusy bývají velice často na jiném místě než ostatní nealkoholické nápoje, a to většinou u zeleniny. Původ výrobku, jeho rodokmen je zde asi důležitější než jeho zařazení do skupiny nealkoholických nápojů. Polévky v sáčku a koření spojuje zřejmě jejich sypké skupenství, ale z jejich společenství je vyloučena např. mouka. Rozhodující zde bude fakt, že polévky i koření jsou posléze rozmíchávány (ve vodě, omáčce) do podoby finálního pokrmu, vitacit k nim nepatří, protože je sladký.
Protože snad žádná samoobsluha není jen jednoduchá dlouhá chodba, začínající vchodem a končící pokladnami, ale jsou většinou širší a jednotlivé regály v nich tvoří jakési rovnoběžné chodby, jejichž počet klesá od dvou až třeba po sedm, je zde celá řada možností, jak zboží vedle sebe uspořádat. Určité kombinace ale přetrvávají. Vezmeme-li za základ samoobsluhu jen s jedním středovým regálem, následuje podle mne podobné klasické uspořádání:

Legenda:
P - pokladny
Z - zelenina
M - mléko a mléčné výrobky
Zm - zmrzlina
N - nápoje nealkoholické
Pi - pivo
V - víno a tvrdý alkohol
D - drogerie
L - pult lahůdek
Ma - maso a uzeniny
Mr - mražené výrobky (zelenina, ryby)
T - těstoviny
Ch - chleba a pečivo
K - konzervy
S - sladkosti
Po - polévky a koření

Někdy se pochopitelně můžeme setkat s odchylkami od normálu, existuje celá řada místních variant jednoho podobného schématu (viz. diagram dvě).
Jestliže porovnám české samoobsluhy s americkými supermarkety, nalezneme zde celou řadu podobností. Lze však obecně napsat, že americké supermarkety jsou ve své struktuře daleko rigidnější, není zde tolik variant ani výjimek ze zavedených pravidel. Všechny začínají zeleninou, chleba a pečivo jsou však většinou posunuty daleko více k pokladnám, často bývá jedním z posledních zboží k výběru. Sekce drogistického zboží je větší a pestřejší. Oproti Čechám však zcela chybí oddělení tvrdého alkoholu i vína. Americké potravinářské společnosti navíc platí velké peníze provozovatelům samoobsluh za tzv. „product placement“, tedy platí zvláštní poplatek za to, aby byl jejich výrobek umístěn na polici ve výši očí, aby byl otočen obrázkem do uličky, aby na polici zabíral určitou šířku atd.
I Muzeum moderního umění v New Yorku chápe svou stálou expozici jako fixní součást a není s ní tak často manipulováno. Tato rigidnost posloupnosti je podobná pevné struktuře ideálního supermarketu. Zákazník je zvyklý podvědomě hledat to, čeho si žádá na určitých místech, i změny výrobků nelze provádět najednou a prostřednictvím radikálních přestaveb, ale postupnou změnou a zasazováním nových prvků do již existující struktury. V Čechách zatím hledáme, jak ideální podobu samoobsluhy, tak diskutujeme budoucnost našich muzeí současného a moderního umění. Pořádek a struktura obou institucí, tj. samoobsluhy a muzea moderního a současného umění, jsou svými tvůrci voleny oproti chaosu nahodilosti proto, aby byl návštěvníkům jasný smysl instituce, aby vhodným kombinováním a navazováním prvků návštěvníci samoobsluhy nakoupili co nejvíce výrobků a v muzeu pronikli k podstatě moderního a současného umění. Tyto cílené kombinace nám umožňují kontemplovat jednotlivé výrobky i umělecká díla v kontextu, které tvůrci muzea i samoobsluhy považují za správné či obzvláště účinné, i když fakticky mohou pocházet ze zcela rozdílných prostředí i časů. Tato hra analogie, která v mozku návštěvníka spustí reakci představy o větším celku (kubistické umění, večeře) je tím, o co tvůrcům ve své podstatě jde. V kontemplaci nám v samoobsluze navíc pomáhá i hudba (srovnej též výstavu Magister Theodoricus v Anežském klášteře).
Na rozdíl od samoobsluhy se v muzeu platí dopředu, v samoobsluze platíme až na konec, a pokud jsme si nic nevybrali, nemusíme platit vůbec. Jak v muzeu tak v samoobsluze se nás její tvůrci snaží donutit k tomu, abychom pokud možno prošli veškerými jejich prostory, i když to v některých případech znamená i fyzickou námahu a hodně času (Černý most, Veletržní palác). Pro tento účel jsou trasy návštěvníků voleny tak, aby pokud možno nepropásli žádnou sekci, ale budou-li chtít, mohou se jí vyhnout. Od určité velikosti je nutné podobná zařízení vybavit i občerstvením a odpočinkovou zónou (MoMA, Černý most). Do velkých muzeí se podobně jako do velkých nákupních středisek vypravujeme s rozmyslem, návštěvu většinou plánujeme. V orientaci nám v obou případech slouží orientační systém, který barevně či slovně označuje různé sekce. V obou případech se v muzeích i samoobsluhách pohybují uniformovaní strážci pořádku, kteří dbají na to, aby byla dodržována obecná pravidla.
Při návštěvách zahraničních muzeí moderního a současného umění i supermarketů zjišťujeme, že přes lokální speciality a jiná balení je celková struktura podobná, některé výrobky mezinárodních společností i jisté autory můžeme nalézt v podobných zařízeních po celém světě.
Oproti samoobsluhám a bohatosti klíčů k sestavování jejich struktury se muzea a jejich stálé sbírky zdají být organizovány čistě chronologicky. Tento postup je však s nástupem takzvaných postmoderních ideologií vystavován stále větší kritice a objevují se i alternativní stálé expozice, kde vedle sebe nalézáme díla ze zcela jiných časových období. Dále přísný chronologický postup nedovoluje postihnout plnějším způsobem osobnosti jednotlivých umělců, kteří, pokud byli aktivní po několik desítek let, mohli projít mnoha rozdílnými obdobími a tvůrčími periodami. Vedle klasických chronologických expozic nalézáme oddíly, které se zabývají jen oddílem umění (krajinomalba) nebo které mohou sdružovat autory z jedné oblasti (Španělsko). Jsme svědky rozšiřování muzeí o nové disciplíny, jako je film nebo oděvní tvorba, a tyto nové prvky jsou dávány do souvislosti s klasickým uměním.
Muzea a samoobsluhy nelze pochopitelně zcela ztotožnit, a to především díky rozdílným předmětům jejich zájmu. Muzeum prezentuje jedinečné kulturní statky, samoobsluha prodává potraviny. Obojí přináší jejim návštěvníkům užitek, které se však od sebe velice liší. I přes tuto odlišnost je to právě jejich organizačně - prostorová struktura a problémy a varianty jejího uspořádání, která má podivuhodně mnoho podobných bodů.
Citovaná píseň od The Clash o pocitu ztracení se v samoobsluze se může dostavit, a zcela určitě se i dostavuje, u mnohých návštěvníků muzea. Do samoobsluhy však chodíme daleko častěji a proto se v nich i pocit odcizení dostavuje častěji. Přestane-li návštěvník muzea vnímat to, co se mu tvůrci expozice snaží vyprávět a nerozumí-li navíc vystavenému umění, nebo ho typ vystaveného umění nezajímá, propadne nejen nudě, ale i pocitu ztracení v mašinerii, kterou neovládá a o jejímž konci se může jen dohadovat. Otázkou je, zda-li podobně, jako je tomu u samoobsluh, existuje i u muzeí alternativa „nákupu přes pult“. Pomineme-li elektronická média či reprodukce v knihách, alternativní zprostředkování autentických uměleckých hodnot nebude tak jednoduché jako u potravin. Jednou z cest proti supermarketizaci muzeí je vytváření permanentních instalací děl současného umění ve veřejném prostoru, nebo rozšiřování sítě menších, úzce zaměřených muzeí (stálá muzea význačných uměleckých osobností, stálé expozice ohraničených uměleckých stylů, tematicky zaměřené expozice). Čechy mají tu nevýhodu, že podmínky pro opravdu reprezentativní samoobsluhu moderního a současného umění existují teprve jen několik málo let. Zkušenosti ze zahraničí nám mohou být užitečné, ale na konci se jedná především o schopnost domácího zboží, koupěschopnost domácího publika a schopnosti vyvolat zájem u zahraničních návštěvníků.
Při návštěvě Černého mostu si uvědomíme složitost a komplikovanost úkolu, před který jsou postaveni architekti podobně velkých samoobsluh. Některá jejich rozhodnutí ovlivní úroveň prodeje jednotlivých výrobků, může dokonce ovlivnit i strukturu zboží. Jejich návrh také musí obsahovat takové prvky a takové řešení, aby se návštěvníci v samoobsluze necítili předem ztraceni a aby pro ně nakupování nebylo nudnou nebo monotónní záležitostí. Tvůrci Černého mostu měli o to komplikovanější postavení, že museli spojit potraviny s obchodem s průmyslovým a textilním zbožím. Přechod od jednoho k druhému není vždy hladký, ale do výsledného obrazu vnáší více osvěžení, než kdyby byl přechod pozvolný a nenápadný. V domácích podmínkách není tolik zkušeností s prostory podobně velkých rozměrů a proto tato samoobsluha působí již od vstupu až nepříjemně rozsáhlým, a tím pádem i frustrujícím dojmem.
Když se však se svým vozíčkem projíždím mezi pestrobarevnými regály, zdálky hodnotím pult s rybami, vybírám si sám zeleninu a nechávám si ji zvážit, žasnu nad počtem značek a druhů jogurtů, prohlížím si obsah mrazících pultů, než si otevřu jejich odšupovací poklopy a v oblacích dýmu vylovím hrášek a brokolici, připadám si jako v zábavním parku nebo - jak jsem již naznačil - jako v galerii nebo muzeu výtvarného umění. To, jak postupuji od jednoho výrobku k druhému, zrakem je hodnotím, u těch, které mě zaujmou, se zastavím, téměř přesně odpovídá tomu, jak se pohybuji v muzeu. Některým výrobkům a jejich obalům, a taktéž způsobu jejich aranžování, nelze upřít estetické kvality. Protože se výrobci snaží o to, aby byl jejich produkt co nejvýraznější, samoobsluha se svým sortimentem představuje atak na vnímání nakupujícího, shromažďuje v sobě stovky různých druhů předmětů ve všech představitelných barvách. Samoobsluha je proto prostředí, které může být velice stimulující. I mnoho umělců se jím umí inspirovat. V různých souvislostech se samoobsluhou pracovali Guillaume Bijl, Gabriel Orozco a Kryštof Kintera. Věřím, že podobnou inspiraci umělcům v minulosti přinášel třeba Louvre se svými rozsáhlými, nepřehlednými ale přesto fascinujícími sbírkami z nejrůznějších časových období.
Nakupování na Černém mostě je z již uvedených důvodů nenáhodnou událostí. Budeme-li k němu přistupovat s citlivostí, může se nám stát podobným svátkem jako návštěva muzea.

obrazové přílohy:
strana 16 a 17: Interiéry supermarketu Černý most a stálé expozice moderního umění ve Veletržním paláci (Praha)
Fotografie Ivan Mečl a Lenka Lindaurová
strana 18 a 19 (uprostřed): Guillaume Bijl: Nový supermarket, instalace (1990)
Fotografie archiv
Galerijní mapky (vpravo): Center for Curatorial Studies, New York a The Carnegie Museum of Art, Pittsburgh





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem
„Musíš člověku třikrát potřást rukou a přitom mu upřeně hledět do očí. To je způsob, jak si s jistotou zapamatovat jméno. Takhle jsem si postupně pamatoval jménem pět tisíc lidí, kteří kdy přišli do Horse Hospital radil mi naposledy Jim Hollands, autor experimentálních filmů, hudebník a kurátor. Dětství prožil v těžké sociální situaci a často žil na ulici. Živil se také jako dětský prostitut a…
Nevydařená koprodukce Nevydařená koprodukce
Když se dobře zorientujete, zjistíte, že každý měsíc a možná každý týden máte šanci získat na svůj kulturní projekt peníze. Úspěšní žadatelé mají peněz dost, průměrní tolik, aby dali pokoj a neúspěšné drží v šachu ta šance. Naprosto přirozeně tedy vznikly agentury jen za účelem žádání a chytré přerozdělování těchto fondů a také aktivity, které by bez možnosti finanční odměny neměly dostatek…
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Czech, Artist and Human trilogy for price of two.
Více informací...
22 EUR
24 USD
From series of rare photographs never released before year 2012. Signed and numbered Edition. Photography on 1cm high white...
Více informací...
220 EUR
237 USD
2004, 28 x 35.5 cm, Pen & Ink Drawing
Více informací...
336 EUR
362 USD
Plnokrevný hrdinský komix z dílny kreslířky a komixové autorky Silvy T. s texty S.d.Ch. jehož podtitul „Život a dílo barokního...
Více informací...
10 EUR
11 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS
NOVÁ PERLA

Kyjov 36-37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

 

GALERIE
perla@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena od středy do neděle od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

KAVÁRNA A KNIHKUPECTVÍ
shop@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena denně od 10:00 do 22:00
a na objednávku.

 

STUDO A TISKÁRNA
studio@divus.cz, +420 222 264 830, +420 602 269 888
otevřena od pondělí do pátku od 10:00 do 18:00

 

NAKLADATELSTVÍ DIVUS
Ivan Mečl, ivan@divus.cz, +420 602 269 888

 

ČASOPIS UMĚLEC
Palo Fabuš, umelec@divus.cz

DIVUS LONDÝN
Arch 8, Resolution Way, Deptford
London SE8 4NT, Velká Británie

news@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082


 

DIVUS BERLÍN
berlin@divus.cz
 

DIVUS VÍDEŇ
wien@divus.cz
 

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
 

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz

DIVUS MOSKVA A MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus Stavíme pro tebe Národní galerii! Pojď do Kyjova u Krásné Lípy č.37.