Časopis Umělec 2007/1 >> Přepadení galerie Marata Guelmana: pravda leží někde vedle (o černém) Přehled všech čísel
Přepadení galerie Marata Guelmana: pravda leží někde vedle (o černém)
Časopis Umělec
Ročník 2007, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Přepadení galerie Marata Guelmana: pravda leží někde vedle (o černém)

Časopis Umělec 2007/1

01.01.2007

Alena Boika | commentary | en cs de

21. 10. 2006 desítka mladíků zničila výstavu Alexandra Džikii a kanceláře galerie Marata Guelmana. Útočníci postavili pracovníky galerie ke zdi a sebrali jim telefony. Pogromisté měli kožené oděvy a byli bez masek. Pracovali organizovaně a beze slov. Všechno se odehrálo během 10 minut. Podle názoru Marata Guelmana se jednalo o zastrašovací akci. Nedošlo k žádné krádeži, byl však surově zbit galerista, zničeny počítače a kancelářské vybavení a došlo k poškození a zničení dvaceti prací umělce Alexandra Džikii, jehož výstava byla otevřena dva dny před událostí. Známý umělecký kritik Alexandr Panov, který vyjadřoval pro věc Marata Guelmana pochopení, se stal dvakrát terčem útoku.

Není to první přepadení galerie. V únoru 2003 vnikla dvojice agresivních mužů do galerie, kde se v té době konala výstava Avděje Ter-Oganjana Nenormativní malířství. Marat Guelman odmítl vyslovit jakékoli domněnky ohledně původců útoku. Diskuse v moskevských uměleckých kruzích se točí kolem několika verzí.

Verze 1: zinscenoval všechno sám

Pro nikoho není tajemstvím, že Marat Guelman v široké míře využívá provokativní formy umělecké činnosti – příkladem budiž výstava Rusko-2 nebo performance, při níž byl v Občanské komoře rozdáván seznam 100 fašistů jako odpověď na seznam nepřátel Ruska, který vznikl v prostředí „vlasteneckého tábora“. Pak je tu případ přepadení galerie v Kyjevě, s odstupem několika let poněkud zapomenutý, který stále zůstává krajně nejasný. Tato verze má jistě právo na existenci, avšak v daném případě nepůsobí věrohodně. Je skutečně obtížné si představit, že by známý a všeobecně uznávaný galerista zinscenoval útok na vlastní galerii, která patří mezi nejúspěšnější a rozhodně už nepotřebuje promotion takového druhu. Ještě méně do teorie sebeinscenace zapadá ošetření v nemocnici, kam se Guelman dostal kvůli utrpěným zraněním (mezi nimiž byl i zlomený nos). A když někteří pochybovači chtěli posoudit závažnost utrpěné újmy na zdraví, pohled na zranění v nich vzbudil upřímný soucit.

Verze 2: uražená moc

Incidentu předcházela pozoruhodná historka. Při celní kontrole na letišti Šeremetěvo byl zadržen londýnský galerista Matthew Bown, který vezl do Anglie u Guelmana zakoupené obrazy z cyklu Masky – show umělců ze skupiny Modré nosy. Obrazy představovaly v karikované podobě Vladimira Putina, George Bushe a Usamu bin Ladina. Podle úředníků provádějících kontrolu mohla být tato vyobrazení kvalifikována jako „urážka veřejného činitele“ podle § 130 Trestního zákoníku Ruské federace. Je vůbec zvláštní, že se úřady tvorbou Modrých nosů začaly zabývat až teď – „protizákonným“ výtvorům je už víc než pět let a byly mnohokrát veřejně vystaveny, a to i na akcích organizovaných státem, jak tvrdí Marat Guelman. Skutečnost nicméně zůstává skutečností. Matthew Bown odletěl do vlasti bez obrazů, které až do konce vyšetřování zůstaly v Moskvě. A necelé dva dny poté došlo k organizovanému přepadení galerie. To nepochybně zakládá důvod k hypotéze, podle níž se jednalo o mstu mocenských struktur. Tato verze je stěží dokazatelná, ale zároveň bohužel – bez pomoci státních orgánů – nevyvratitelná.

Antigruzínská verze

Působí rovněž poněkud pochybně, nehledě na vystupňovanou hysterii v ruské společnosti na podzim loňského roku. Napětí mezi Kremlem a gruzínským prezidentem Michailem Saakašvilim vyústilo v říjnu v útoky proti Gruzínům žijícím v Rusku. Vláda obvinila některé společnosti vlastněné Gruzíny z nedodržování hygienických norem a dalších předpisů a nechala deportovat stovky občanů Gruzie, kteří v zemi dle úřadů pobývali nelegálně. Umělec Alexandr Džikia se narodil v roce 1963 v Tbilisi. V atmosféře vyhrocených protigruzínských nálad v zemi mohl někdo jeho obrazy a kresby přiřadit k minerálce Boržomi nebo chvančkarským vínům. Je to sice nepříliš pravděpodobné, nicméně možné. Autor však již v roce 1997 odjel do New Yorku a v současnosti přednáší design v Ankaře. Před poslední akcí měl výstavu v Centru designu ARTPLAY, a tu nikdo nenapadl. Jeho práce patří k tomu nejméně kontroverznímu, co Marat Guelman v posledních letech vystavoval. Není v nich ani stopa po narážkách na politická témata. Humor jeho pseudonaivistických pláten a kreseb vychází z tradic ruského lidového malířství a širokého spektra evropských uměleckých směrů.

Extremismus v Rusku

Pracovníci galerie nevylučují, že útočníci patřili k některému z fašistických uskupení a že incident může souviset s politickou činností majitele. Nechce se věřit, že přepadání a pogromy se v Rusku opět stávají běžnými prostředky zastrašování. Stačí však vzpomenout si na Sacharovské centrum a zničenou výstavu Pozor, náboženství! nebo těsně za sebou následující žhářské útoky na knihkupectví Falanster a Bilingva, známá svými liberálními postoji, a pochopíme, že dochází ke konsolidaci sil opozičních vůči fiasko utrpěvším liberálům. Není jasné, zda je časová souvislost mezi zabavením obrazů a útokem na galerii náhodná, nebo zda zprávy o konfiskaci na letišti přepadení podnítily. V minulém roce si Guelman nadělal svou kritikou neofašistů a nacionalistů spoustu nepřátel. Nyní se nachází na seznamu nepřátel Ruska šířeném neofašisty na internetu. Anna Politkovská, zastřelená 7. října 2006 ve vchodu do svého domu, byla na seznamu rovněž, spolu s mnoha obránci lidských práv. Známou se stala díky své ostré kritice Kremlu a jeho politiky v Čečensku. Guelman rozlítil také pravoslavné fundamentalisty, když kritizoval jejich vliv na politiku a vystavoval díla považovaná jimi za protináboženská. Ačkoli své vztahy s Kremlem již delší dobu kultivuje, stále častěji se terčem jeho kritiky stává Putin.

Krátká informace

Marat Guelman založil v roce 1990 jednu z prvních soukromých uměleckých galerií v Moskvě (v současnosti se jmenuje Guelmanova galerie). Ta navázala spolupráci s mladými a začínajícími umělci, kteří v současnosti vedou na moskevské umělecké scéně a prezentují Rusko na předních světových přehlídkách současného umění. Jsou to např. Valerij Košljakov, Dmitrij Gutov, Alexandr Vinogradov, Vladimir Dubosarskij, Oleg Kulik, Anatolij Osmolovskij, skupina AES a další. Galeristova činnost měla velmi často politický charakter. Platí to např. pro výstavy Kompromat z r. 1996 nebo projekt Rusko-2, kterým se obracel na umělce s výzvou k vytvoření paralelního pozitivního image země. Na počátku roku 1997 patřil Guelman k organizátorům kampaně proti tomu, aby byl v Moskvě Zurabem Ceretelim postaven památník Petru I. V roce 1995 kandidoval za blok „Generace hranice“ do Státní dumy, byl spolu s Glebem Pavlovským vlastníkem Fondu efektivní politiky, pracoval jako imagemaker pro Alexandra Lebedě a další politiky. Před parlamentními volbami v r. 1999 řídil volební štáb Svazu pravicových sil. Od června 2002 do prosince 2003 zastával funkci zástupce generálního ředitele ORT, v níž měl na starosti analytické řízení a oddělení vnějších vztahů. Zárověň jako odborný politický poradce pracoval na projektu nové levicové strany. Prezident Fondu efektivní politiky Gleb Pavlovskij uvádí dvě hlavní verze, které vysvětlují útok na galerii Marata Guelmana. „Podle první se jedná o výsledek strategie zaměřené na zvyšování napětí v zemi; tuto strategii lze rozeznat v pozadí řady incidentů z poslední doby, např. protižidovských i protimuslimských pogromů. Za útokem mohou stát ti, jejichž cílem je destabilizovat situaci a zvýšit napětí v Rusku.“ Druhá verze dává útok do souvislosti s častým napadáním Guelmana, jeho výstav a jiných akcí ze strany fundamentalistů a extremistů nejrůznějšího druhu. „Mohu těžko posoudit, zda jednají z vlastní iniciativy, nebo jsou někým řízeni. Došlo však k mnoha velmi znepokojivým rasistickým útokům na Marata, takže zde může existovat souvislost s ilegální rasistickou scénou, která v Moskvě nepochybně existuje,“ prohlásil Pavlovskij. Nikdo z představitelů nacionalistických organizací se k odpovědnosti za přepadení nepřihlásil. Vůdce Slovanského svazu Dmitrij Demuškin se například pro noviny „NI“ vyjádřil, že „od nás tam bohužel nikdo nebyl“, a jeden z představitelů Hnutí proti nelegální migraci řekl, že toto nejsou jejich metody. 31. října galerie opět otevřela výstavu Alexandra Džikii a obnovila tak svoji činnost. S využitím materiálů gif.ru, guelman.ru




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…
Nevydařená koprodukce Nevydařená koprodukce
Když se dobře zorientujete, zjistíte, že každý měsíc a možná každý týden máte šanci získat na svůj kulturní projekt peníze. Úspěšní žadatelé mají peněz dost, průměrní tolik, aby dali pokoj a neúspěšné drží v šachu ta šance. Naprosto přirozeně tedy vznikly agentury jen za účelem žádání a chytré přerozdělování těchto fondů a také aktivity, které by bez možnosti finanční odměny neměly dostatek…
Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Ibra Ibrahimovic: Hnědouhelný povrchový důl Československé Armády, 2008, 225 x 150 cm, print on vinyl
Více informací...
580 EUR
648 USD
2001, 17.8 x 22.9 cm, Painting on Canvas
Více informací...
555,60 EUR
620 USD
2000, 20.3 x 25.4 cm, Painting on Canvas
Více informací...
555,60 EUR
620 USD
From series of rare photographs never released before year 2012. Signed and numbered Edition. Photography on 1cm high white...
Více informací...
220 EUR
246 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS
NOVÁ PERLA

Kyjov 36-37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

 

GALERIE
perla@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena od středy do neděle od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

KAVÁRNA A KNIHKUPECTVÍ
shop@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena denně od 10:00 do 22:00
a na objednávku.

 

STUDO A TISKÁRNA
studio@divus.cz, +420 222 264 830, +420 602 269 888
otevřena od pondělí do pátku od 10:00 do 18:00

 

NAKLADATELSTVÍ DIVUS
Ivan Mečl, ivan@divus.cz, +420 602 269 888

 

ČASOPIS UMĚLEC
Palo Fabuš, umelec@divus.cz

DIVUS LONDÝN
Arch 8, Resolution Way, Deptford
London SE8 4NT, Velká Británie

news@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082


 

DIVUS BERLÍN
berlin@divus.cz
 

DIVUS VÍDEŇ
wien@divus.cz
 

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
 

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz

DIVUS MOSKVA A MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus Stavíme pro tebe Národní galerii! Pojď do Kyjova u Krásné Lípy č.37.