Časopis Umělec 2004/1 >> Hledají se ambiciózní kurátoři, nástup ihned Přehled všech čísel
Hledají se ambiciózní kurátoři, nástup ihned
Časopis Umělec
Ročník 2004, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Hledají se ambiciózní kurátoři, nástup ihned

Časopis Umělec 2004/1

01.01.2004

Travis Jeppesen | commentary | en cs

Největším problémem současné české umělecké scény překvapivý nedostatek kurátorského dohledu a vedení. Dokládá to skutečnost, že se donekončna musíme dívat na přehršel národních přehledů současného umění, jsme jim neustále vydáváni v plen a už nás naprosto nudí. Jeden měsíc je to současné umění Chorvatska, další měsíc australské umění a měsíc následující kupříkladu italský videoart či čínská fotografie… Jen zřídkakdy některá z těchto výstav představí nezaujatý pohled na různorodé trendy a hnutí, které se objevují ve vybrané zemi, či ukážou, jak se kulturní produkce konkrétní země vztahuje k mezinárodnímu kontextu. Divák nevyhnutelně opouští výstavu s tím, že se dozvěděl jen velmi málo o skutečné situaci současného umění v té které zemi, a přemýšlí nad hodnotou národních skupinových přehlídek, které bezesporu zavání leností a provincialismem. Proč se tolik místních galeristů spoléhá stále a znovu na tuto nudnou a nešikovnou formulku? Odpověď je zřejmá: financování. K tomu, aby se na zemi vybranou pro tento měsíc získaly vládní dotace a pomoc kulturních institucí, stačí velmi malé úsilí. Takže: Která to bude příště?
Tento pohodlný přístup ke kurátorství skupinových výstav se rozvinul v novou neinspirativní tendenci. Nikdy to nebyl koncept, který by příliš inspiroval, a u nás se nakonec proměnil v cynické gesto, které ponižuje veřejnost, co se o umění zajímá, tím, jak neříká nic jiného než, že “toto není odsud.”
Přišel čas na znovuoživení kurátorsky pojatých výstav, jež budou založeny na jiných tématech, než je národnost. To vyžaduje, aby kurátor hrál roli autora, nejen pozorovatele a katalogizátora trendů a hnutí na oblastní úrovni, ale v širším, mezinárodním rámci. Stejnětak je třeba, aby takové koncepce rozvíjely původní myšlenky vzdálené trendům a hnutím, a aby tím podněcoval rozvoj nových projektů a uměleckých aktivit. Pokud se má infrastruktura domácího umění rozvíjet v něco hodnotného, pak musí zmizet přístup “import/export”.
Jen těžko lze omluvit často prezentované tvrzení, že pro místní umělce existuje tak málo možností vystupovat doma – což jim stále znemožňuje vystavovat v zahraničí. Když mladí umělci opouštějí umělecké akademie s těmito negativními postoji pevně zakotvenými v mysli, mají jen malou možnost růst a málo podnětů k tomu, aby dále živili jakékoliv kreativní ambice. Kdybychom se zbavili těchto nesmyslných národních výstav a nahradili je nadbytkem výstav tematických skupin, místním umělcům by se otevřelo tolik dveří, že bychom opravdu měli důvod mluvit o pražské (a nejen pražské) renesanci. Výstavy domácích umělců spolu s umělci ze zahraničí, bez ohledu na národnost či generaci, by místním prospěly také tím, že by jim představily nové umělce a profesionály ze zahraničí, nebo nová směřování, čímž by se jim zvětšila příležitost vystavovat a pracovat v zahraničí.
Mnoho českých umělců už učinilo krok vpřed a sami si dělají kurátory svých výstav. Je to rozhodně pozitivní a ukazuje to, že kurátorství je uměním samo o sobě. Nastal čas, aby umělci a nadšenci do umění šli iniciativě vstříc. Kde ale začít? Pro začátek by mohli vybrat téma, které je zajímá. Může to být téma, které lze vypozorovat v dílech mnoha současných umělců, či – a to je nebezpečnější – téma, jež tam k nalezení není. Zkusme nyní pokračovat v té nebezpečnější cestě. Řekněme, že kromě umění jsou hlavním zájmem kurátora rychlá auta a porno na internetu. Náš kurátor si vybere jedno z těchto témat pro skupinovou výstavu, či – což je ještě nebezpečnější – pokusí se zkombinovat obě témata do jednoho souvisejícího celku. Dalším krokem je oslovit umělce pracující v různých médiích, sdělit jim téma výstav a požádat je, aby vytvořili něco, co se k tomuto tématu vztahuje. Náš potenciální kurátor by se neměl snažit vysvětlovat či interpretovat téma pro umělce. Měl by je nechat, aby je interpretovali svou prací. Jen málo umělců odmítne příležitost vystavovat, hlavně pokud téma sedí jejich současné práci či představuje přímou výzvu.
Dalším krokem je financování, což vždy přináší potíže. Nikdo z nás není nadšeným zastáncem kapitalismu, to je zřejmé. Nicméně je to systém, v němž žijeme, a tak toho můžeme využít. Místo toho, abychom se stále spoléhali na státní finanční podporu, proč bychom nemohli sehrát aktivnější roli v hledání soukromého sponzorství pokrokověji naladěných společností a bohatých jedinců, kteří mají filantropický zájem o umění (či v případě výstavy našeho kurátora o téma rychlých aut a internetového porna)? Pokud to není v rozporu s umělcovými zájmy či smluvními povinnostmi, pak bychom nás koncept mohli rozvinout až do podoby obchodní nabídky, a přilákat tak sponzory na vějičku šance, že budou první moci koupit dílo z této důležité výstavy, jež má prolomit ledy a zvýšit prestiž zúčastněných umělců.
Pošleme naše tisková prohlášení do uměleckých časopisů po celém světě. Vytvoříme spolupráci s časopisy a s žurnalisty mimo tuto zemi, a přesvědčíme je, že tato provokativní výstava stojí za dlouhou cestu do Prahy (či do Brna nebo kamkoliv jinam). Přesvědčíme tamní novináře, aby recenze na výstavu umístili do uměleckých časopisů, v nichž se recenzují zahraniční výstavy. Je možné, že redaktoři neslyšeli nic o dění v tomto regionu po celé roky, a o to jsou zvědavější a chtějí vědět víc.
Nelze zpochybnit, že se potřebujeme dostat za hranice dualistických pojetí kulturních odlišností. Snažím se tady pojmenovat v podstatě rozdíl mezi tím, zda budeme pasivními pozorovateli kultur jiných zemí, a tím, zda budeme aktivními přispěvateli k většímu mezinárodnímu dialogu. Potřebujeme se pohnout k sebe-integraci v zápasu se sebe-segregací. Jakmile se budeme schopni nahlédnout jako jednotlivce namísto národa a národů, pak teprve začne opravdové dílo.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem
„Musíš člověku třikrát potřást rukou a přitom mu upřeně hledět do očí. To je způsob, jak si s jistotou zapamatovat jméno. Takhle jsem si postupně pamatoval jménem pět tisíc lidí, kteří kdy přišli do Horse Hospital radil mi naposledy Jim Hollands, autor experimentálních filmů, hudebník a kurátor. Dětství prožil v těžké sociální situaci a často žil na ulici. Živil se také jako dětský prostitut a…
No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.
Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu
Proč političtí intelektuálové, proč máte sklon k proletariátu? V soucitu k čemu? Chápu, že by vás proletář nenáviděl, vy nenávist neznáte, protože jste buržoa, privilegovaný, uhlazený druh, ale taky proto, že si netroufáte tvrdit, že jedinou podstatnou věcí, co jde říci, je, že si člověk může užít polykání sraček kapitálu, jeho materiálu, jeho kovových mříží, jeho polystyrenu, jeho knih, jeho…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
"Absolutely essential, and most likely one of crowning jewels in the post-industrial underground."
Více informací...
12 EUR
13 USD
29 x 20,5 x 0,7 cm / 32 pages / sérigraphie 10 passages couleur / 200ex
Více informací...
30 EUR
32 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS
NOVÁ PERLA

Kyjov 36-37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

 

GALERIE
perla@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena od středy do neděle od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

KAVÁRNA A KNIHKUPECTVÍ
shop@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena denně od 10:00 do 22:00
a na objednávku.

 

STUDO A TISKÁRNA
studio@divus.cz, +420 222 264 830, +420 602 269 888
otevřena od pondělí do pátku od 10:00 do 18:00

 

NAKLADATELSTVÍ DIVUS
Ivan Mečl, ivan@divus.cz, +420 602 269 888

 

ČASOPIS UMĚLEC
Palo Fabuš, umelec@divus.cz

DIVUS LONDÝN
Arch 8, Resolution Way, Deptford
London SE8 4NT, Velká Británie

news@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082


 

DIVUS BERLÍN
berlin@divus.cz
 

DIVUS VÍDEŇ
wien@divus.cz
 

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
 

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz

DIVUS MOSKVA A MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus Stavíme pro tebe Národní galerii! Pojď do Kyjova u Krásné Lípy č.37.