DIVUS PRAHA: Dial H-I-S-T-O-R-Y | the Adam Curtis phenomena rave
[b]Dial H-I-S-T-O-R-Y[/b] | the Adam Curtis phenomena rave

Dial H-I-S-T-O-R-Y | the Adam Curtis phenomena rave

15.09.2017 18:00 - 17.09.2017

DIVUS PERLA | en cs

Richard Brautigan: Na vše dohlížejí stroje láskyplné milosti (1967) -

Rád si představuji (a čím dříve to bude, tím lépe!) kybernetickou krajinu, kde savci a počítače společně žijí v naprogramované vzájemné harmonii, jako průzračná voda pod jasnou oblohou. - Rád si představuji (hned teď, prosím!) kybernetický les plný sosen a elektroniky, kde se jelen klidně prochází kolem počítačů, jako kdyby to byly rozkvétající květiny. - Rád si představuji (musí se to stát!) kybernetický svět, kde nikdo nepracuje a žijeme zpět v přírodě společně s našimi zvířecími bratry a sestrami všichni pod dohledem strojů láskyplné milosti.

Adam Curtis je britský televizní novinář, který se sice nepovažuje za umělce, ale posledních deset let umělecký svět stále více fascinuje způsob, jakým dokázal znepřehlednit hranici mezi uměleckým dílem a moderní politickou reportáží. Festival d-i-a-l HISTORY: Adam Curtis Rave je první českou ucelenější retrospektivou jeho tvorby - uvádí deset dokumentárních filmů a sérií natočených od 90. let po současnost. Filmy budou promítány na velkých plátnech v industriálních prostorách Národní galerie Nové Perly. Na programu festivalu jsou také dva dokumenty belgického umělce a filmaře Johana Grimonpreze, jehož tvorba rezonuje s Curtisovými politickými tématy a dá se považovat za průkopnická díla stylu, jehož je Curtis již klasikem. Shlédnete i večerní laser-video performance Lukáše Dřevjaného aka OXOO.

Curtisovy filmy jsou ojedinělé po obsahové, vizuální i zvukové stránce a zážitek z jejich sledování v kulisách úpadku industriálního dějin, ve kterých se Perla nachází, vzbuzuje v pozorném divákovi autorem jistě nepoložené a nezodpovězené otázky. Na závěr filmu Bitter Lake, vyznívajícího velmi skepticky k naší schopnosti rozumět současnému světu, vypravěč konstatuje: „Co potřebujeme je nový příběh. Takový, kterému bychom mohli věřit.“ Týkají se ale tyto příběhy i nás, obyvatel věčných satelitů? Žijeme vůbec ve světě našich příběhů, když náš pohled na něj se často mění podle sféry vlivu, které jsme právě součástí? Nezaujímáme v konstruktu Adama Curtise ve skutečnosti roli bližší těm, co nikdy nepochopili příběh západního světa, ale žijí sen, že jsou jeho součástí.

Adam Curtis pracuje pro televizní stanici BBC, pro kterou od 90. let vytvořil desítky oceňovaných dokumentárních filmů a sérií. Vzdělání ve společenských vědách a ojedinělý přístup k filmovému archívu výrazným způsobem ovlivnily jeho specifický styl hravě kombinující reportáž s experimentálními filmovými technikami, neobvyklými soundtracky a Curtisovým nezaměnitelným hlasovým komentářem. Spojující linkou napříč jeho filmy je neúnavná snaha dešifrovat, co nebo kdo opravdu stojí za zásadními socio-politickými událostmi současného světa, a dát tomuto nepřehlednému dění i jeho reprezentaci nějaký smysl. Curtis až obsesivně sbírá fragmenty známé i polozapomenuté minulosti zaznamenané na film nebo video, hledá souvislosti, šedé eminence i opomíjené hrdiny a sestavuje z nich svou audio-vizuální alternativu středoproudé historie postavené na prohlášení vlád a parlamentních vyšetřovacích komisí.

Své poslední dokumenty Curtis vytváří rovnou pro internetové uvedení, aby se vyhnul omezení tradičních časových formátů. Je častým hostem diskusních pořadů, filmových festivalů a jeho oblíbenost v uměleckém světě jej přivedla i ke spolupráci na multižánrových projektech například s Massive Attack, Punch Drunk nebo Damonem Albarnem.

Curtisovo zkoumání světa je především pohledem z Velké Británie, Freudem a Darwinem hluboce zasažené, dynamické, moderní avšak třídní až kastovní společnosti, jejíž mocenské i intelektuální elity přes všechny historické prohry nikdy neztratily ambici udávat směr dějinám celé planety. Dnes již populární Curtis z této pozice vykládá jejich smysl a my bychom se měli zamyslet, jestli mu opravdu rozumíme nebo nás jen vzrušuje elegance neotřelého výkladu na podkladu mysl pohlcujících mediálních obrazů a my zas podlehli další lákavé fikci o nás samých.

Tereza Porybná, autorka projektu

 

PROGRAM

Pátek 15.9.

Sál 1 (velká galerie)

18:00
Bitter Lake / Hořké jezero (136´)

21.00
Dial H-I-S-T-O-R-Y  (68´)

Sál 2 (betonová zahrada)

19.00
The Mayfair Set / Muži z Mayfair (4x60´, 15 min. přestávka mezi díly)

Sál 3 (rotunda)

18.00
It Felt Like a Kiss / Políbená  (54´, smyčka)

Sobota 16.9.

Sál 1 (galerie)

17.30
Hypernormalisation / Hypernormalizace (170´)

20.00
Adam Curtis Rave Party s VJ Oxoo

Sál 2 (betonová zahrada)

14.00
Century of the Self / Století ega (2x60´, 15 min. přestávka mezi díly)

16.30
The Trap: What Happened to Our Dream of Freedom / Past: Příběh našeho snu o svobodě (3x60´, 15 min. přestávka mezi díly)

20.00
The Power of Nightmares / Mocné noční můry (3x60, 15 min. přestávka mezi díly)

Sál 3 (rotunda)

14.00
Dial H-I-S-T-O-R-Y (68´, ve smyčce)

Neděle 17.9.

Sál 1 (velká galerie)

17.30
Shadow World / Stínový svět (90´)

19.30
All Watched Over by Machines of Loving Grace / Pod žehnajícím dozorem láskyplných strojů (3x60´, 5 min break between parts)

Sál 2 (betonová zahrada)

14.-20.00
Pandora´s Box: Six Fables from the Age of Science / Pandořina skříňka: Šest bajek z věku vědy (6x 55´, 15 minut přestávka mezi díly)

Sál 3 (rotunda)

14.00
Bitter Lake / Hořké jezero (136´, ve smyčce)

Adam Curtis a jeho tvorba





15.09.2017 18:00 - 17.09.2017

Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Nick Land — experiment s nehumanismem Nick Land — experiment s nehumanismem
Nick Land byl britský filozof, který už není, aniž by byl mrtev. Jeho takřka neurotický zápal pro šťourání se v jizvách skutečnosti svedl nemálo nadějných akademiků na obskurní cesty tvorby, která obtěžuje svou původností. Texty, které po něm zůstaly, dosud spolehlivě znechucují, nudí a pudí k vykastrování jejich zařazením do „pouhé“ literatury.
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
Le Dernier Cri  a černý penis v Marseille Le Dernier Cri a černý penis v Marseille
To člověk neustále poslouchá, že by s ním chtěl někdo něco společně udělat, uspořádat, zorganizovat ale, že… sakra, co vlastně... nám se to, co děláte, tak líbí, ale u nás by to mohlo někoho naštvat. Je sice pravda, že občas z nějaké té instituce nebo institutu někoho vyhodí, protože uspořádal něco s Divusem, ale když oni byli vlastně hrozně sebedestruktivní… Vlastně potřebovali trpět a jen si…
Obsah 2016/1 Obsah 2016/1
Obsah nového čísla.