DIVUS PRAHA: Dial H-I-S-T-O-R-Y | the Adam Curtis phenomena rave
[b]Dial H-I-S-T-O-R-Y[/b] | the Adam Curtis phenomena rave

Dial H-I-S-T-O-R-Y | the Adam Curtis phenomena rave

15.09.2017 18:00 - 17.09.2017

DIVUS PERLA | en cs

Richard Brautigan: Na vše dohlížejí stroje láskyplné milosti (1967) -

Rád si představuji (a čím dříve to bude, tím lépe!) kybernetickou krajinu, kde savci a počítače společně žijí v naprogramované vzájemné harmonii, jako průzračná voda pod jasnou oblohou. - Rád si představuji (hned teď, prosím!) kybernetický les plný sosen a elektroniky, kde se jelen klidně prochází kolem počítačů, jako kdyby to byly rozkvétající květiny. - Rád si představuji (musí se to stát!) kybernetický svět, kde nikdo nepracuje a žijeme zpět v přírodě společně s našimi zvířecími bratry a sestrami všichni pod dohledem strojů láskyplné milosti.

Adam Curtis je britský televizní novinář, který se sice nepovažuje za umělce, ale posledních deset let umělecký svět stále více fascinuje způsob, jakým dokázal znepřehlednit hranici mezi uměleckým dílem a moderní politickou reportáží. Festival d-i-a-l HISTORY: Adam Curtis Rave je první českou ucelenější retrospektivou jeho tvorby - uvádí deset dokumentárních filmů a sérií natočených od 90. let po současnost. Filmy budou promítány na velkých plátnech v industriálních prostorách Národní galerie Nové Perly. Na programu festivalu jsou také dva dokumenty belgického umělce a filmaře Johana Grimonpreze, jehož tvorba rezonuje s Curtisovými politickými tématy a dá se považovat za průkopnická díla stylu, jehož je Curtis již klasikem. Shlédnete i večerní laser-video performance Lukáše Dřevjaného aka OXOO.

Curtisovy filmy jsou ojedinělé po obsahové, vizuální i zvukové stránce a zážitek z jejich sledování v kulisách úpadku industriálního dějin, ve kterých se Perla nachází, vzbuzuje v pozorném divákovi autorem jistě nepoložené a nezodpovězené otázky. Na závěr filmu Bitter Lake, vyznívajícího velmi skepticky k naší schopnosti rozumět současnému světu, vypravěč konstatuje: „Co potřebujeme je nový příběh. Takový, kterému bychom mohli věřit.“ Týkají se ale tyto příběhy i nás, obyvatel věčných satelitů? Žijeme vůbec ve světě našich příběhů, když náš pohled na něj se často mění podle sféry vlivu, které jsme právě součástí? Nezaujímáme v konstruktu Adama Curtise ve skutečnosti roli bližší těm, co nikdy nepochopili příběh západního světa, ale žijí sen, že jsou jeho součástí.

Adam Curtis pracuje pro televizní stanici BBC, pro kterou od 90. let vytvořil desítky oceňovaných dokumentárních filmů a sérií. Vzdělání ve společenských vědách a ojedinělý přístup k filmovému archívu výrazným způsobem ovlivnily jeho specifický styl hravě kombinující reportáž s experimentálními filmovými technikami, neobvyklými soundtracky a Curtisovým nezaměnitelným hlasovým komentářem. Spojující linkou napříč jeho filmy je neúnavná snaha dešifrovat, co nebo kdo opravdu stojí za zásadními socio-politickými událostmi současného světa, a dát tomuto nepřehlednému dění i jeho reprezentaci nějaký smysl. Curtis až obsesivně sbírá fragmenty známé i polozapomenuté minulosti zaznamenané na film nebo video, hledá souvislosti, šedé eminence i opomíjené hrdiny a sestavuje z nich svou audio-vizuální alternativu středoproudé historie postavené na prohlášení vlád a parlamentních vyšetřovacích komisí.

Své poslední dokumenty Curtis vytváří rovnou pro internetové uvedení, aby se vyhnul omezení tradičních časových formátů. Je častým hostem diskusních pořadů, filmových festivalů a jeho oblíbenost v uměleckém světě jej přivedla i ke spolupráci na multižánrových projektech například s Massive Attack, Punch Drunk nebo Damonem Albarnem.

Curtisovo zkoumání světa je především pohledem z Velké Británie, Freudem a Darwinem hluboce zasažené, dynamické, moderní avšak třídní až kastovní společnosti, jejíž mocenské i intelektuální elity přes všechny historické prohry nikdy neztratily ambici udávat směr dějinám celé planety. Dnes již populární Curtis z této pozice vykládá jejich smysl a my bychom se měli zamyslet, jestli mu opravdu rozumíme nebo nás jen vzrušuje elegance neotřelého výkladu na podkladu mysl pohlcujících mediálních obrazů a my zas podlehli další lákavé fikci o nás samých.

Tereza Porybná, autorka projektu

 

PROGRAM

Pátek 15.9.

Sál 1 (velká galerie)

18:00
Bitter Lake / Hořké jezero (136´)

21.00
Dial H-I-S-T-O-R-Y  (68´)

Sál 2 (betonová zahrada)

19.00
The Mayfair Set / Muži z Mayfair (4x60´, 15 min. přestávka mezi díly)

Sál 3 (rotunda)

18.00
It Felt Like a Kiss / Políbená  (54´, smyčka)

Sobota 16.9.

Sál 1 (galerie)

17.30
Hypernormalisation / Hypernormalizace (170´)

20.00
Adam Curtis Rave Party s VJ Oxoo

Sál 2 (betonová zahrada)

14.00
Century of the Self / Století ega (2x60´, 15 min. přestávka mezi díly)

16.30
The Trap: What Happened to Our Dream of Freedom / Past: Příběh našeho snu o svobodě (3x60´, 15 min. přestávka mezi díly)

20.00
The Power of Nightmares / Mocné noční můry (3x60, 15 min. přestávka mezi díly)

Sál 3 (rotunda)

14.00
Dial H-I-S-T-O-R-Y (68´, ve smyčce)

Neděle 17.9.

Sál 1 (velká galerie)

17.30
Shadow World / Stínový svět (90´)

19.30
All Watched Over by Machines of Loving Grace / Pod žehnajícím dozorem láskyplných strojů (3x60´, 5 min break between parts)

Sál 2 (betonová zahrada)

14.-20.00
Pandora´s Box: Six Fables from the Age of Science / Pandořina skříňka: Šest bajek z věku vědy (6x 55´, 15 minut přestávka mezi díly)

Sál 3 (rotunda)

14.00
Bitter Lake / Hořké jezero (136´, ve smyčce)

Adam Curtis a jeho tvorba





15.09.2017 18:00 - 17.09.2017

Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
MIKROB MIKROB
"Sto třicet kilo tuku, svalů, mozku a čisté síly na současné srbské umělecké scéně soustředěných do 175 cm vysokého, 44 let starého těla. Jeho majitel je známý pod množstvím jmen, včetně pojmenování Bambus, Mexikán, Ženich, Sráč, ale nejčastěji je známý jako hrdina všech ztroskotanců, bojovník za práva bezdomovců, lidový umělec, bavič maloměšťáků, domácí anarchista, sběratel desek, milovník…
Nevydařená koprodukce Nevydařená koprodukce
Když se dobře zorientujete, zjistíte, že každý měsíc a možná každý týden máte šanci získat na svůj kulturní projekt peníze. Úspěšní žadatelé mají peněz dost, průměrní tolik, aby dali pokoj a neúspěšné drží v šachu ta šance. Naprosto přirozeně tedy vznikly agentury jen za účelem žádání a chytré přerozdělování těchto fondů a také aktivity, které by bez možnosti finanční odměny neměly dostatek…
Obsah 2016/1 Obsah 2016/1
Obsah nového čísla.
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Print on art paper from serie prepared for "Exhibition of enlarged prints from Moses Reisenauer’s pocket Ten Commandments"....
Více informací...
290 EUR
324 USD
1997, 24.7 x 37.5 cm, Pen & Ink Drawing
Více informací...
559,20 EUR
624 USD
Z názvů vybíráme: O princezně, která hajlovala, Prase pes, Puch, O otylé rybičce, Paraolympiáda, Planeta hlav a tak podobně. ,...
Více informací...
4,02 EUR
4 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS
NOVÁ PERLA

Kyjov 36-37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

 

GALERIE
perla@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena od středy do neděle od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

KAVÁRNA A KNIHKUPECTVÍ
shop@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena denně od 10:00 do 22:00
a na objednávku.

 

STUDO A TISKÁRNA
studio@divus.cz, +420 222 264 830, +420 602 269 888
otevřena od pondělí do pátku od 10:00 do 18:00

 

NAKLADATELSTVÍ DIVUS
Ivan Mečl, ivan@divus.cz, +420 602 269 888

 

ČASOPIS UMĚLEC
Palo Fabuš, umelec@divus.cz

DIVUS LONDÝN
Arch 8, Resolution Way, Deptford
London SE8 4NT, Velká Británie

news@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082


 

DIVUS BERLÍN
berlin@divus.cz
 

DIVUS VÍDEŇ
wien@divus.cz
 

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
 

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz

DIVUS MOSKVA A MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus Stavíme pro tebe Národní galerii! Pojď do Kyjova u Krásné Lípy č.37.