Časopis Umělec 1999/7 >> Berlínský expres Přehled všech čísel
Berlínský expres
Časopis Umělec
Ročník 1999, 7
2,50 EUR
3 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Berlínský expres

Časopis Umělec 1999/7

01.07.1999

Vladan Šír | info | en cs

Na berlínské umělecké scéně to bzučelo jako v úle. Na přelomu září a října se sem sjeli bohatí a slavní mezinárodní umělecké scény, aby prodali, nakoupili a poklábosili na čtvrtém veletrhu art forum berlin.
Letošní rok podle veletržních harcovníků nebyl nic moc: žádná zřetelná pecka a centra světového uměleckého průmyslu - Londýn a New York - si na Berlín stále nemůžou zvyknout (více než stovka ze 141 vystavujících byla z Německa, Rakouska a Švýcarska). Ale v jeho průběhu město nabízí spoustu jiné legrace: během jediného dne se tu můžete svézt klou- začkou Carstena Höllera v Kunst Werke, vyměnit si názory na pražské jaro 68 s ředitelem benátského bienále Haraldem Szeemanem, který se chlubí kudy chodí tím, že je první ředitelem jmenovaným na dvě bienále za sebou, popovídat si s moskevskou galeristkou Jelenou Selinovou, zastupující tamní buřiče Kulika, Brenera či Osmolovského, podívat se do centra uměleckého undergroundu Tacheles, kam už žádný aspoň trošku etablovaný berlínský umělec ani nezabrousí, nebo do skladišt ních galerií ve čtvrti Friedrichshain, kde se usazují mladí nezávislí umělci, pro které je v populární Mitte draho. A samozřejmě absolvovat pravidelný galerijní Rund-gang, kdy podle vyfasovaného plánku můžete do pozdních večerních hodin bloudit v Mitte od galerie ke galerii, od baru k baru a všude potkávat své nebo jen známé.
Během chvíle ale zjistíte, jak snadno se propadá uměleckému obžerství. Stačí jedno kolečko po kójích na veletrhu, vycházka do několika galerií a začnete na sobě pozorovat jeho účinky. Pokud vás nějaké dílo vyloženě nepraští do očí, strávíte nad jednotlivými kusy maximálně deset sekund. Průměr se neuznává, buď ta věc musí být podezřele nicotná, nebo naopak obludně křiklavá. S tím také mnozí počítají. Tak třeba botka Sylvie Fleury v kóji galerie Mehdi Chouakri. Je tak ohyzdná a obrovská, že ji ze své paměti nevymažete, ani kdybyste se sebevíc snažili.
Berlínské galerie už snad ani nevystavují a neprodávají obrazy. Na veletrhu i ve výstavních síních narazíte především na fotografie a instalace. Přesto se galerie INIT výstavou Malerei pokusila obnovit reputaci malby, když v prostoru bývalé samoobsluhy umístila obrazy umělců různých generací: John Currin, Kerry James Marshall, Franz Ackermann, Martin Kippenberger, Chris Ofili, Gary Hume, Albert Oehlen, Monique Prieto nebo Christopher Wool.
Mnohem více zaujmou instalace. V několika galeriích byly k vidění práce Mathildy ter Hijne. V Arndt & Partner vystavovala lepenkové krabice s otvorem, do nějž byla umístěno zvětšovací sklo jako okénko v ponorce nebo vesmírné lodi. Uvnitř jako na řetízkovém kolotoči poletovaly obrázky vystřižené z časopisů a plácaly sebou do lupy. Znělo to jako, když moucha narazí do okenní tabule, a vypadalo to jako podivné, nemotorné exhibicionistické defilé popových hvězd před kamerou při natáčení videoklipu. Krabice nesla název Expres GmbH. V galerii Podewil zase nainstalovala do chodby u schodiště hromadu lepenkových krabic, z nichž se ozýval zvuk zapnutého televizoru. Z různých krabic šly různé zvuky.
Arndt & Partner nabídla také instalace Maxe Mohra. Byly to podivné objekty, jakoby vyrobené podle ilustrací z Neználka. Člověk nevěděl, k čemu mohou sloužit nebo co zobrazují, ale jejich tvary byly pro oko velice svůdné, erotické a jejich bledé pastelové barvy lákavé. Instalace vyvolávaly vzrušující pocit něčeho tajemně smyslného. Bylo to, jako byste měli chuť na něco, ale nemůžete si vzpomenout, jak se ta věc jmenuje, víte jenom, jak to vypadá, chutná a že je to moc dobré, a tak jdete stále dál a snažíte se zjistit, co to vlastně chcete. Max Mohr je vynikající provokatér.
Pořádný náklad umění je na skladě v Hamburger Bahnhof, kde je umístěna část velké výstavy německého umění 20. století. Hned u vchodu na vás bliká televizní a rozhlasová instalace Nam Jun Paika, která se svými asi dvěma metry vypadá jako drobeček ve srovnání s gigantickými objekty ve zbylém prostoru bývalého nádraží. Instalace Archiv Arnolda Dreyblatta je nejpůsobivější. Temná místnost, ve které je na několik vrstev průhledných fólií promítán mikrofiš jakési encyklopedie. Do prostoru zní střídavě mužský a ženský hlas, které čtou slovníková hesla: otec, náboženství, politik, země, demokracie, atd. Člověk v té tmě neviděl na krok a srážel se s ostatními návštěvníky, kteří postávali kolem tak, aby na ně nedopadalo světlo z projektoru.
Jen přes ulici od Mitte sídlí galerie Shift. V době veletrhu prezentovala zábavnou výstavu Re-load. Umělci převedli počítačové hry do reálného prostoru galerie a vytvořili reálnou simulaci virtuálního prostoru. Mohli jste tak poskakovat mezi vytvořenými překážkami, podívat se na přesné fyzické kopie virtuálních prostorů videoher a dokonce si pár bojovek dát na počítači. Skvělým nápadem byla speciálně vyrobená bojová hra, jejíž děj se neodehrával ve vymyšleném prostředí, ale v prostorách galerie současného umění. Zatímco jste se honili za padouchy a snažili jste je rozstřílet na padrť dřív, než to udělají oni, mohli jste se kochat obrazy a fotografiemi na stěnách. Hra má vynikající terapeutické účinky, když zjistíte, že můžete beztrestně rozstřílet obraz od Jeffa Koonse nebo jakékoli jiné dílo podle vlastního uvážení. Kurátor galerie Martin Berghammer hru realizoval spolu s autory jedné onlinové bojovky, s nimiž se seznámil při hře na internetu. Užil si při tom hodně legrace.
Výstava mladých umělkyň ve čtvrti Friedrichshain byla zajímavým pohledem na začínající umění. Zatímco v Mitte, které je etablovaným centrem uměleckého obchodu, je vidět mnoho zajímavého a osvěžujícího umění, na této výstavě v nezávislém prostoru se člověk divil, kolik akademického suchopáru se tu najde. V jedné místnosti byly hezké depresivně vzhlížející portréty kreslené silnou černou tuhou, ale v další se našla skulptura sestávající ze šťouchadla na brambory, čouhajícího ze zdi, k němuž byl připevněn igelitový pytlíček se dvěma vejci. V jiné místnosti zase visela upatlaně vypadající koláž všeho možného s rybou uprostřed a nesla název Fisch Kitsch.
A z Friedrichshainu můžete jet zpátky do Mitte nebo do dalších částí Berlína a odškrtávat si na seznamu místa, kde už jste byli. V Berlíně máte skutečně o několik dní zábavy postaráno.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Nevydařená koprodukce Nevydařená koprodukce
Když se dobře zorientujete, zjistíte, že každý měsíc a možná každý týden máte šanci získat na svůj kulturní projekt peníze. Úspěšní žadatelé mají peněz dost, průměrní tolik, aby dali pokoj a neúspěšné drží v šachu ta šance. Naprosto přirozeně tedy vznikly agentury jen za účelem žádání a chytré přerozdělování těchto fondů a také aktivity, které by bez možnosti finanční odměny neměly dostatek…
Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
Obsah 2016/1 Obsah 2016/1
Obsah nového čísla.
Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem
„Musíš člověku třikrát potřást rukou a přitom mu upřeně hledět do očí. To je způsob, jak si s jistotou zapamatovat jméno. Takhle jsem si postupně pamatoval jménem pět tisíc lidí, kteří kdy přišli do Horse Hospital radil mi naposledy Jim Hollands, autor experimentálních filmů, hudebník a kurátor. Dětství prožil v těžké sociální situaci a často žil na ulici. Živil se také jako dětský prostitut a…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
From series of rare photographs never released before year 2012. Signed and numbered Edition. Photography on 1cm high white...
Více informací...
220 EUR
237 USD
Sám sobě návštěva, ..., pak zazvonil jsem na sebe a šel si otevřít, ve dveřích jsem stál já sám sobě návštěva, ..., Ilustrace...
Více informací...
7,85 EUR
8 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS
NOVÁ PERLA

Kyjov 36-37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

 

GALERIE
perla@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena od středy do neděle od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

KAVÁRNA A KNIHKUPECTVÍ
shop@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena denně od 10:00 do 22:00
a na objednávku.

 

STUDO A TISKÁRNA
studio@divus.cz, +420 222 264 830, +420 602 269 888
otevřena od pondělí do pátku od 10:00 do 18:00

 

NAKLADATELSTVÍ DIVUS
Ivan Mečl, ivan@divus.cz, +420 602 269 888

 

ČASOPIS UMĚLEC
Palo Fabuš, umelec@divus.cz

DIVUS LONDÝN
Arch 8, Resolution Way, Deptford
London SE8 4NT, Velká Británie

news@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082


 

DIVUS BERLÍN
berlin@divus.cz
 

DIVUS VÍDEŇ
wien@divus.cz
 

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
 

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz

DIVUS MOSKVA A MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus Stavíme pro tebe Národní galerii! Pojď do Kyjova u Krásné Lípy č.37.